logo F1online.skF1online.sk

Šialenú VC Maďarska vyhral Ocon, Bottas rozobral oba Red Bully

Esteban Ocon pred Sebastianom Vettelom
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala1. 8. 2021

Mokrá trať pred štartom veľkej ceny je vždy zárukou zaujímavých pretekov. A tie v Maďarsku boli skutočne napínavé, o čom dokazuje aj menoslov pilotov na pódiu. Dnešné preteky vyhral Esteban Ocon len tesne pred Sebastianom Vettelom, tretie miesto získal Lewis Hamilton.

Esteban Ocon vyhral dnešné preteky potom, čo sa prakticky celých 70 kôl musel brániť pred Sebastianom Vettelom. Nemec mal celý deň lepšiu rýchlosť a ukazoval to, avšak na predbehnutie v Maďarsku treba mať oveľa rýchlejší balík a aj kus šťastia či chybu pilota vpredu.

Tá chyba dnes neprišla, Ocon sa bránil brilantne. Vettel tak mal len jednu možnosť dostať sa dopredu, a to počas zastávok v boxoch. Avšak jeho mechanici mali problém s pravou prednou pneumatikou, kvôli ktorej trval pitstop o sekundu dlhšie, než koľko mal. A práve tá sekunda Vettelovi chýbala k úspešnému zavŕšeniu undercutu. Napokon sa teda musel uspokojiť “len” s druhou priečkou.

Ani jeden z nich by sa dnes zrejme netešil z pódia, ak by sa v prvom kole nestrhla taká mela, akú spôsobili Valtteri Bottas s Lanceom Strollom. Pred štartom bola trať zmáčaná a celé štartové pole odštartovalo na intermediálkach. Karun Čandhok už pred pretekmi upozorňoval na to, že v prvej zákrute to bude klzké a to sa i naplnilo.

Valtteri Bottas nedobrzdil za Landom Norrisom, nabral ho a spoločne zbúrali dvojicu Red Bullov. Zároveň s tým nezvládol brzdenie do prvej zákruty ani Lance Stroll, ktorý takisto spustil reťazovú nehodu. Najviac na ňu doplatil Charles Leclerc, no bez ujmy neobišiel ani Daniel Ricciardo.

Nasledoval výjazd bezpečnostného vozidla a po ňom červená vlajka, trať bola totižto posiata úlomkami z toľkých monopostov. Po kalamite v prvej zákrute okamžite odstúpili Pérez, Stroll, Bottas, Leclerc, nuž a počas červenej vlajky aj Lando Norris, ktorý mal podľa všetkého poškodené riadenie.

Max Verstappen síce mohol pokračovať, ale z jeho podlahy bolo rešeto. Deflektor na pravej strane úplne odletel a mechanici sa počas červenej vlajky snažili len provizórne opraviť jeho monopost. Bolo jasné, že Holanďan sa bude v pretekoch trápiť, to sa napokon vyplnilo a Verstappen mohol byť rád, že získal aspoň jeden bod za desiatu priečku.

Počas červenej vlajky sa mohol doširoka usmievať Lewis Hamilton, ktorému tým pádom vypadol najväčší súper v boji o titul a takisto jeho tímový kolega Sergio Pérez. Po reštarte sa však situácia úplne zmenila.

Kým maršáli odpratali všetky monoposty a úlomky, trať začala osychať. Na reštart sa všetci piloti vybrali na intermediálkach, ale v priebehu kola si uvedomili, že trať je už príliš suchá. Hamilton na čele však do boxov nezamieril — na rozdiel od všetkých ostatných.

Nasledovala kuriózna situácia, keď červené svetlá zhasli len pre Lewisa Hamiltona. Brit stál na štartovom rošte úplne sám, čím jasne prekonal aj štart na VC USA 2005, kde sme videli šesť monopostov. Mercedes si svoju chybu uvedomil a svojho pilota povolal do boxov okamžite po štarte, ale ostatní piloti získali množstvo času. Hamilton spadol na posledné miesto.

Na čele sa tak usadila nevídaná trojica: Esteban Ocon, Sebastian Vettel a Nicholas Latifi. Latifi dvojici vpredu pochopiteľne nestíhal, no výrazne jej pomohol. Brzdil totižto zvyšok štartového poľa, a tak počas zastávok v boxoch mala vypracovaný približne pätnásťsekundový náskok. Ten jej výrazne pomohol po Latifiho zastávke, keďže Carlos Sainz sa na ňu začal rýchlo doťahovať. Sainza treba pochváliť aj za strategický prehľad, keby tím nepresvedčil, aby ho nechal na trati, zrejme by nezískal ani štvrté miesto.

Po neúspešnom undercute Sebastiana Vettela na Estebana Ocona zas mohla dvojica ďakovať Fernandovi Alonsovi, ktorý za sebou dlhé kolá držal Lewisa Hamiltona na čerstvej zmesi. Bez neho by ich istotne predbehol a zhltol ako malinu; ako to spravil s Carlosom Sainzom, ktorý tak prišiel o pódium. Alonso sa zaslúžene stal Jazdcom dňa.

Lewis Hamilton sa po osamotenom štarte pustil do stíhacej jazdy, predbiehal jeden monopost za druhým a hoci v niektorých momentoch znel zúfalo, tím ho stále povzbudzoval. Napokon sa vďaka dvojzastávkovej stratégii prepracoval až na konečné pódium.

Carlos Sainz tak skončil až štvrtý pred Fernandom Alonsom. Šiestu priečku získal Pierre Gasly po ďalšom slušnom výkone. Francúz v závere ešte pomohol Maxovi Verstappenovi tým, že zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov a extra bod uchmatol Lewisovi Hamiltonovi.

Júki Cunoda získal siedme miesto pred dvojicou Williamsov. Latifi sa po prvom stinte na tretej priečke prepadol, no podarilo sa mu udržať sa pred jeho tímovým kolegom, ktorý získal deviatu pozíciu. Russell dnes ukázal aj jedno veľmi sympatické gesto. Keď bol ešte Latifi na tretej priečke, tímu oznámil, že ak to bude treba, má jeho stratégiu obetovať v prospech Latifiho, aby Kanaďan získal najlepší možný výsledok.

Na desiatej priečke skončil Max Verstappen. Kimimu Räikkönenovi body ušli, k čomu prispel aj fakt, že dostal desaťsekundovú penalizáciu. Počas chaosu v zastávkach ho totižto mechanik pustil z boxov príliš skoro a rovno do cesty Nikitovi Mazepinovi. Na Haase sa zlomilo zavesenie, čo je dôvod, prečo Rus odstúpil tak skoro.

Ricciardo s poškodeným autom z neho nevydoloval lepšiu ako dvanástu priečku. Ako poslední dorazili do cieľa Mick Schumacher a Antonio Giovinazzi, ktorý dostal trest podobne ako jeho kolega. V boxoch prekročil maximálnu rýchlosť a tak mu komisári naparili 10 sekúnd STOP/GO.

Keď sa bavíme o trestoch, za kolíziu v prvej zákrute si jeden vyslúžil aj Valtteri Bottas. V Belgicku príde na štarte o päť priečok.

Aktualizované: Sebastian Vettel bol z VC Maďarska diskvalifikovaný pre nedostatok paliva v monoposte. Všetci piloti od Hamiltona nižšie tým pádom získavajú jednu pozíciu k dobru.

https://pbs.twimg.com/media/E7t3vitX0AIoclj?format=jpg&name=medium

Súvisiace články

Diskusia