logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Maďarska 2021

Hungaroring, Maďarsko
© Twitter/Scuderia Ferrari
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy14. 8. 2021

Preteky v Maďarsku opäť ponúkli neuveriteľné divadlo, na aké sme v F1 bývali len poskromne zvyknutí, ale táto sezóna vyvracia všetky papierové predpoklady ohľadom nudy a skoro každé podujatie ročníka 2021 je vítanou reklamou na kráľovnú motoršportu.

Na Estebana Ocona ako víťaza Veľkej ceny Maďarska by nikto nestavil ani deravý cent. Ak sa však niekto taký našiel, zarobil slušný balík peňazí. Šanca na triumf jazdca Alpine predstavovala u väčšiny stávkových kancelárií kurz cca 500:1. Teda, ak by ste podali tiket za 2000€, už vyše týždňa rozmýšľate, čo s miliónom na konte.

Treba priznať, že tipovanie víťaza mimo dua Hamilton / Verstappen je počas aktuálnej sezóny dosť náročný a nie moc výnosný biznis. Až na preteky v Azerbajdžane, kde nebodoval ani jeden, si doteraz podelili najvyššie stupienky na pódiu iba oni.

Lenže v F1 žiadna stopercentná istota neexistuje. Obzvlášť za posledných 12 mesiacov, keď sme zažili hneď niekoľko prvotriednych prekvapení. Pierre Gasly na AlphaTauri v Monze, Sergio Pérez na Racing Pointe v Sachíre a teraz na Hungaroringu Ocon v monoposte Alpine rozšírili menoslov pilotov, ktorí ochutnali víťazné šampanské v F1 po prvý raz.

Toľko nových víťazov v rýchlom slede kráľovná motoršportu nezaznamenala dlhých 13 rokov. V ročníku 2008 rozšírili zoznam šampiónov veľkých cien Robert Kubica na BMW Sauber v Kanade, Heikki Kovalainen na McLarene v Maďarsku a Sebastian Vettel na Toro Rosso v Taliansku.

Pri troch nedávnych premiérových víťazoch je pozoruhodné ich spojenie s Lewisom Hamiltonom. Pri triumfe Ocona, nezašiel Lewis pred reštartom do pit line na prezutie pneumatík, keď mal a urobili tak všetci ostatní piloti. Pri Gaslyho výhre v Monze urobil presný opak. Spolu s Giovinazzim išiel do boxov v čase, keď bol vstup do nich zakázaný, za čo ho neminula penalizácia 10 sekúnd „stop and go.“ A nakoniec kvôli pozitívnemu testu na koronavírus mu ušla účasť na VC Sachíru, ktorú po divokom priebehu ovládol Sergio Pérez s Racing Pointom.

VC Maďarska priniesla priehršť zaujímavých štatistík, ktoré zosumarizovali kolegovia z Auto Motor und Sport:

  • Esteban Ocon je v poradí 111. pilotom, ktorý môže o sebe povedať, že vyhral veľkú cenu F1.
  • Naposledy triumfoval jazdec v pretekoch F1 pri štarte z ôsmeho miesta v Malajzii 2012 (Fernando Alonso na Ferrari).
  • Ocon okrem premiérového víťazstva dosiahol aj prvé kolá vo vedení pretekov, keď mu v Maďarsku patrila prvá pozícia až 65 zo 70 kôl. Francúz tento pocit neokúsil od Barcelony 2015 ešte v sérii GP3.
  • Esteban sa momentálne nachádza na tretej priečke v počte kôl na čele pretekov. Viac majú na konte len Hamilton (128) a Verstappen (403).
  • Doteraz F1 navštívila Maďarsko už 36-krát, pričom až v piatich prípadoch priniesol Hungaroring premiérových víťazov – Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006), Heikki Kovalainen (2008) a Esteban Ocon (2021).
  • Pre Alpine je to rovnako prvý triumf v F1 pod týmto názvom. Posledný úspech pre tím z Enstone siaha ešte do éry Lotusu, keď Kimi Räikkönen ovládol v sezóne 2013 VC Austrálie.
  • Aj pre motor Renault je to úspech po dlhšej dobe, keď v Mexiku 2018 (Verstappen, Red Bull) zažil francúzsky motor pocit víťazstva ostatný raz.
  • Posledným Francúzom, ktorý vyhral veľkú cenu vo francúzskom tíme s francúzskym motorom, bol Alain Prost v Rakúsku 1983.
  • Ostatných päť francúzskych triumfov oslavovali rôzny jazdci – Prost (Nemecko 1993), Alesi (Kanada 1995), Panis (Monako 1996), Gasly (Taliansko 2020) a Ocon (Maďarsko 2021).
  • Na pódiu hrala naposledy iba jedna hymna po výhre Nica Rosberga (Mercedes) v Japonsku 2016.
  • Alpine nazbieral na Hungaroringu dokopy 37 majstrovských bodov. Len o tri body menej ako v predchádzajúcich desiatich pretekoch tejto sezóny.
  • Carlos Sainz dodatočne oslavoval pódiové umiestnenie. Pre Španiela išlo o celkovo štvrté v kariére, pričom si ceremóniu na stupňoch víťazov vychutnal iba dvakrát. Vo všetkých štyroch prípadoch jeho terajší kolega Charles Leclerc neprišiel do cieľa.
  • Lewis Hamilton zaknihoval pre Mercedes jubilejné 250. pódium v histórii F1.
  • Lando Norris prišiel o bodovanú šnúru, ktorá trvala 15 podujatí. Momentálne má najdlhšiu sériu bodovaných dojazdov Fernando Alonso – 6.
  • Alonso opäť viedol preteky po dlhých siedmich rokoch a piatich dňoch (od Maďarska 2014). Ide o nový historický rekord F1. Predtým ho držal Sergio Pérez, ktorý držal suchoty na čele pretekov od Rakúska 2014 po Turecko 2020.
  • Po prvý raz od Maďarska 2017 si za jazdca dňa zvolili fanúšikovia tímového kolegu víťaza veľkej ceny. Vtedy síce triumfoval Vettel (Ferrari), ale najviac hlasov dostal od priaznivcov Kimi Räikkönen.
  • Prvýkrát od Japonska 2007 (Hamilton) vyhral podujatie F1 tímový kolega Fernanda Alonsa.
  • Na Hungaroringu napokon bodovali obaja najstarší piloti v štartovom poli, ktorí majú po štyridsiatke – Alonso a Räikkönen. To sa naposledy udialo v Silverstone 1970, keď bodovali veteráni a legendy Jack Brabham (2. miesto) a Graham Hill (6. miesto).
  • Siedma priečka Nicholasa Latifiho predstavuje pre Williams najlepší výsledok od Brazílie 2017, keď na rovnakom mieste finišoval Felipe Massa.
  • Williams získal v Maďarsku viac bodov (10) ako za posledné tri sezóny dohromady (2018 – 7 bodov, 2019 – 1 bod, 2020 – 0 bodov).
  • George Russell konečne priniesol pre Williams prvé body v 48. pretekoch (doteraz bodoval iba v Mercedese). Pre jeho kolegu Latifiho išlo o prvé body v kariére.
  • Mechanici Red Bullu na monoposte Maxa Verstappena zvládli zastávku v boxoch iba za 1,88 sekundy, čo znamená tohto sezónny rekord. Za vlastným maximom z Brazílie 2019 (Verstappen) zaostali len o 0,06 sekundy.
  • Sebastian Vettel zažil po prvý raz v kariére F1 diskvalifikáciu. Pred ním naposledy vyškrtli z konečného poradia oboch jazdcov Renaultu v Japonsku 2019 (Ricciarda s Hülkenbergom neklasifikovali na šiestom a desiatom mieste po proteste Racing Pointu za nedovolenú pomoc s nastavovaním bŕzd počas pretekov).
  • Cunodove šieste miesto predstavuje najlepšie umiestnenie japonského pretekára od rovnakej priečky Kamuja Kobajašiho z Maďarska 2012.
  • Už po 34. raz v histórii F1 vypadli v prvom kole pretekov až štyri autá. Udialo sa to premiérovo od pamätného Belgicka 2012.
  • Valtteri Bottas nikdy predtým vo svojej kariére nevypadol hneď v prvom kole.
  • Hungaroring je už štvrtým podujatím tohto ročníka, kde prerušili preteky červenými vlajkami, čo sa nestalo od roku 1995.
  • Ani jeden tím už nemá odjazdený plný počet kôl v pretekoch – 1394. Vedie McLaren (1321 okruhov) pred Alfou Romeo (1312) a Aston Martinom (1277).
  • Jediný pilot, ktorý absolvoval v tejto sezóne všetky kolá v pretekoch je Lewis Hamilton (697 okruhov). V Imole síce zaostával o celé kolo, ale červená vlajka mu ho pomohla získať späť.
  • Šachovnicovú vlajku videli vo všetkých doterajších 11 podujatiach už iba Hamilton (Mercedes), Sainz (Ferrari), Ricciardo (McLaren), Giovinazzi (Alfa Romeo) a Mick Schumacher (Haas).