logo F1online.sk

Pochybnosti nekončia: FIA sprísňuje testy tlakov v pneumatikách

Valtteri Bottas, Mercedes zozadu
© Pirelli Press Area
Ladislav Király
Ladislav Király15. 6. 2021

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) zavádza počnúc Veľkou cenou Francúzska nové testy natlakovania pneumatík. Kompetentní sa chcú presvedčiť o tom, že tímy nepodvádzajú a nejazdia s úmyselne podtlakovanými gumami. Táto skutočnosť by totiž vysvetľovala nečakané defekty Lanca Strolla i Maxa Verstappena, ktoré sme videli v Baku.

Motorsport.com už priniesol prvé informácie o obsahu technickej direktívy, ktorá mierila k tímom. FIA stajniam pripomenula, že je v ich zodpovednosti zabezpečiť, aby dosahované tlaky neklesli pod predpísanú úroveň.

Aktuálne to má jeden háčik: neexistuje žiadny spoľahlivý spôsob, ako by na to FIA mohla dozerať. Tímy síce majú vlastné senzory a dáta, ktorými tlaky monitorujú, ale tie nie sú dosť spoľahlivé a senzory navyše nie sú homologované. Ak by aj ukázali nízke čísla, nebolo by možné trestať.

FIA sa teda rozhodla, že v tréningoch a jednotlivých častiach kvalifikácie tímom náhodne odoberie pneumatiky, ktoré skontroluje. Okrem toho skontroluje aj všetky pretekové sady, ktoré boli použité. Udeje sa to tak, že pneumatiky budú po použití zapečatené a tímy ich nebudú môcť dotlakovať.

FIA si pripravila procedúry pre meranie tlaku v chladných pneumatikách, ktorý bude porovnávaný s odhadmi týkajúcimi sa toho, aký tlak by v nich približne mal byť. Tieto dáta dodajú odborníci z Pirelli. Ak sa nájde nejaký problém, bude možné pneumatiky opäť nahriať a tak odmerať tlak.

Keď sa nájde niekto, kto bude mať pofidérne slabo nahustené pneumatiky, bude posunutý na riešenie ku komisárom.

Okrem toho by mali technickí delegáti začať využívať infračervené kamery, ktoré ukážu, či tímy svoje pneumatiky pred nasadením v ohrievačoch úmyselne neprehrievajú.

Novinka oproti doterajšiemu stavu spočíva v tom, že stajne nebudú musieť dokladovať tlak v pneumatikách pred nasadením do akcie, ale aj po akcii. Kľúčové to vraj môže byť hlavne po dlhých stintoch, v rámci ktorých je väčší priestor pre hranie sa s tlakmi.

Od roku 2022 potom vstúpi do platnosti nové pravidlo, ktoré opisuje Článok 10.7.3 Technických pravidiel. FIA zavedie povinné monitorovacie zariadenia, ktoré budú pravidelne sledovať tlak v pneumatikách a rovnako aj ich teplotu. Potom už podvádzanie de facto nebude možné.