logo F1online.sk

Pirelli potvrdilo, že tímy sa pri výbuchoch pneumatík v Baku ničím neprevinili

Max Verstappen
© FOM
Ladislav Király
Ladislav Király15. 6. 2021

Pirelli v utorok podvečer uverejnilo výsledky prešetrovania dvoch závažných porúch pneumatík, ktorých svedkami sme boli v Baku. Počas Veľkej ceny Azerbajdžanu vybuchla pneumatika najskôr Lancovi Strollovi a potom aj Maxovi Verstappenovi, pričom obaja mali za sebou približne 30 kôl.

Oficiálny dodávateľ pneumatík pre F1, spoločnosť Pirelli, potvrdil, že jeho produkt nezlyhal a fungoval tak, ako mal. Súčasne priznal, že aj tímy sa držali predpisov a nepotvrdil tak úvahy o tom, že úmyselne hľadali cesty k zníženiu tlaku v pneumatikách a obídeniu pravidiel.

Pirelli vo svojej továrni preskúmalo zvyšky pneumatík Maxa Verstappena i Lanca Strolla, ale napríklad aj pneumatiku Lewisa Hamiltona, na ktorej sa takisto našiel rez. Všetko to boli zmesi C3.

„Na žiadnej zo skúmaných pneumatík sa nenašla žiadna výrobná či kvalitatívna chyba,“ stojí v stanovisku Pirelli. „Nenašli sme ani žiadne znaky únavy alebo delaminovania.“

„Príčiny zlyhaní dvoch ľavých zadných pneumatík na autách Aston Martinu a Red Bullu boli jasne identifikované. V oboch prípadoch išlo o obvodové narušenie vnútornej steny bočnice pneumatiky, čo mohlo byť spôsobené prevádzkovými podmienkami pneumatiky, a to napriek dodržaniu predpísaných štartových parametrov – minimálneho tlaku a maximálnej teploty ohrievačov pneumatík.“

Danými slovami Pirelli potvrdilo, že minimálny tlak a aj teplota, na ktorú boli pneumatiky pred nasadením nahriate, boli v poriadku. Spoločnosť však celkom jasne neodpovedala na otázku, či tímy náhodou nenašli spôsob, ako tlak v pneumatikách počas jázd umelo znížiť. Či by však niečo také vôbec bolo možné, je v tejto chvíli otázne.

Do platnosti však odteraz vstúpia nové opatrenia. „Pirelli dodalo svoju správu tak FIA, ako aj tímom. FIA a Pirelli sa okrem toho dohodli na novej sade protokolov, vrátane vylepšenej technickej direktívy, ktorá už bola distribuovaná; to všetko sa týka monitorovania operačných podmienok počas súťažného víkendu, no a okrem toho budú zvážené aj ďalšie kroky,“ dodáva stanovisko.

Následne svoje stanovisko publikoval aj Red Bull: „S Pirelli a FIA sme počas ich vyšetrovania zlyhania Maxovej pneumatiky v 47. kole VC Azerbajdžanu úzko spolupracovali a môžeme potvrdiť, že nebolo objavené žiadne zlyhanie zapríčinené autom. Neprestajne sme sa držali parametrov, ktoré stanovilo Pirelli a aj naďalej sa budeme držať ich odporúčaní. Sme veľmi radi, že pri nárazoch, ku ktorým prišlo vo vysokej rýchlosti, sa nezranili žiadni jazdci.“