logo F1online.sk

Podvádzajú tímy s tlakom v pneumatikách?

Sebastian Vettel, Aston Martin zozadu
© Pirelli Press Area
Ladislav Király
Ladislav Király15. 6. 2021

Po azerbajdžanských výbuchoch pneumatík, na ktoré doplatili Lance Stroll a Max Verstappen, sa začalo hovoriť o tom, že niektoré tímy možno podvádzajú a snažia sa jazdiť s nižším tlakom, ako je predpísaný. Správu priniesol aj uznávaný server Motorsport.com.

Je zrejmé, že ak tímy svoje pneumatiky natlakujú slabšie, získajú rýchlostnú výhodu. Nižší tlak v pneumatike však na druhej strane spôsobuje veľkú štrukturálnu záťaž. Gumy sa vo vysokých rýchlostiach mimoriadne deformujú, čo môže spôsobiť problémy.

Ako pripomína Jonathan Noble, kombinácia silného prítlaku, veľmi ťažkých áut a čo najnižšieho natlakovania, je doslova „receptom na problémy“. Pirelli sa snaží chrániť tým, že pre štart jednotlivých pretekov stanovuje pomerne vysoké minimálne tlaky, ale tímy sú neprestajne proti.

O snahe podísť minimálne tlaky v pneumatikách sa hovorí už veľmi dlho a známa príhoda sa odohrala na VC Talianska 2015, keď boli Mercedesy Lewisa Hamiltona a Nica Rosberga pred štartom pod limitom 19,5 PSI. Tím bol oslobodený, pretože FIA presvedčil o tom, že v okamihu namontovania pneumatík boli tlaky v poriadku. Keď gumy na rošte vychladli, tlak klesol.

Zdroj pripomína, že tímy v tomto smere špekulujú neprestajne. Snažia sa prísť na to, ako by mohli tlak umelo znížiť po vykonaní kontrol a jedna z možností sa núka počas zastávok v boxoch. Kontrolóri FIA nemajú šancu preveriť všetky takto nasadzované gumy.

„Jedna z taktík využívaných v minulosti spočívala v prehnanom nahriatí ohrievačov pneumatík tak, aby poriadne prehriali vzduch vnútri gumy,“ pripomína Motorsport.com. „V horúcom vzduchu sa vzduch rozpínal a v okamihu merania tak zvýšil tlak. Guma následne vychladla a tlak klesol.“

FIA na tieto manévre reagovala novým pravidlom obmedzujúcim maximálnu teplotu v ohrievačoch pneumatík. Stajne však špekulujú aj naďalej, ibaže takmer nikto nevie, čo presne robia. Live dáta týkajúce sa tlakov v pneumatikách totiž nie sú k dispozícii.

Čo je však zaujímavé, od roku 2022 FIA zavedie nové povinné štandardné zariadenia merajúce tlak v pneumatikách a teploty, vďaka ktorým získa federácia spolu s Pirelli viac informácií. Hovorí o tom Článok 10.7.3 Technických pravidiel pre rok 2022.

Do budúceho roku je však ešte ďaleko a tímy tak majú dostatok priestoru pre ďalšie špekulovanie. No a napríklad na okruhu v Silverstone to môže byť poriadne riskantné.

Aj preto by sme mali predpokladať, že Pirelli bude v záujme opatrnosti stanovovať veľmi vysoké minimálne tlaky. A FIA možno sprísni testy a bude lepšie preverovať aj gumy, ktoré sú nasadzované počas pitstopov.