logo F1online.sk

Komisári udelili Latifimu trestné body za chybu tímu, hoci Hamiltona vlani omilostili

Nicholas Latifi pred Mickom Schumacherom
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala9. 6. 2021

Nicholasovi Latifimu Veľká cena Azerbajdžanu celkom vyšla, no napokon získal len sedemnáste miesto, pod čo sa výrazne podpísal 10-sekundový trest STOP/GO za porušenie pravidiel počas nehody Maxa Verstappena. To by bolo zrejme v poriadku, keby Kanaďan nedostal aj tri trestné body. Za podobné previnenie totižto komisári vlani Hamiltonovi trestné body mazali.

Piloti dostali po nehode Maxa Verstappena príkaz, aby neprechádzali po cieľovej rovinke, ale namiesto toho prechádzali boxovou uličkou. Znie to ako jasný pokyn, no tím nezvládol túto skutočnosť odkomunikovať Nicholasovi Latifimu.

Inžinier mu niekoľkokrát zopakoval, aby zostal na trati, no napokon pridal dovetok, že má prejsť boxami, no nezastavovať pri svojich mechanikoch. To však už Latifi nemal na výber a rozčarovaný vysvetľoval inžinierovi, čo znamená “zostať vonku”. Na to sa mu inžinier ospravedlnil, no už bolo neskoro.

Komisári boli nekompromisní. “Po nehode na cieľovej rovinke riaditeľ pretekov okamžite vydal pokyn, aby autá prechádzali cez boxy, keďže na trati bolo odťahové vozidlo s maršálmi, aby odpratali zničené auto Red Bullu,” píšu vo svojom verdikte. “Toto naznačoval svetelný panel dostatočne skoro pred vstupom do boxov.”

“Latifi ignoroval tieto inštrukcie, zostal na rovinke a prešiel popri mieste, kde prebiehalo odpratávanie. Počas toho predbehol dve autá, ktoré správne prechádzali boxovou uličkou. Komisári tiež zistili, že všetky tímy boli včas informované vo vysielačke a že tím ho inštruoval, aby zamieril do boxov,” doplnili komisári.

Je pravdepodobné, že vysielačka Nicholasa Latifiho a zábery, ktoré nám ponúkla réžia, neboli dokonale synchronizované, no z tímovej vysielačky jasne vyplýva, že šlo v prvom rade o chybu tímu a nie o chybu Nicholasa Latifiho.

Trest v podobe 10-sekúnd STOP/GO bol v poriadku, no tri trestné body na superlicenciu Nicholasa Latifiho nesedia s tým, že sa udeľujú za chybu jazdca, a tiež s verdiktmi z minulosti. Naposledy sa vlani na VC Ruska komisári rozhodli potrestať Lewisa Hamiltona trestnými bodmi za chybu tímu.

Za to, že si pred pretekmi cvičil štarty až za výjazdom z boxovej uličky, mu chceli udeliť dva trestné body, no po pretekoch svoje rozhodnutie zmenili. Uznali, že na vine bol tím a nie pilot. Hamiltonovi teda dva trestné body vymazali, namiesto toho udelili Mercedesu pokutu 25-tisíc eur.

Ak pred boxami bol svetelný panel, ktorý hovoril o tom, že piloti majú prechádzať cez boxy, Latifi tak mal spraviť, hoci mu tím kázal niečo iné. Rovnako tak mal vlani Hamilton odmietnuť splniť pokyn od inžiniera, aby si cvičil štarty až za výjazdom z boxov; Brit mal mať tiež preštudované pokyny riaditeľa pretekov spred víkendu a mal vedieť, že tam zastaviť nesmie.

Obaja teda nesú istý podiel viny, no v prvom rade pochybil tím. Ak vlani komisári zmazali trestné body Hamiltonovi, určite by tak mali spraviť i teraz pri Latifim.

“Komisári dostali od tímu informácie, že Hamilton dostal pokyn, aby si nacvičil štart na nesprávnom mieste,” vysvetľovali vlani v Rusku komisári. “Toto potvrdili komisári, ktorí si vypočuli audio medzi tímom a pilotom. Na základe tejto informácie komisári nahradzujú dokument 47 týmto rozhodnutím, a teda berú späť trestné body, ktoré boli udelené.”

Pre Latifiho sú to prvé trestné body v kariére. Či sa niekedy dočká toho, že mu ich komisári zmažú podobne ako Lewisovi Hamiltonovi, to ešte nevieme. “Nemohol som tam nič robiť,” poznamenal Latifi po pretekoch. “Ja som dostal správu, aby som zostal vonku. Bolo to nedorozumenie, no tak to chodí.”

Doplňme, že nebyť tohto zmätku, Latifi mohol skončiť na trinástej priečke, na ktorej po udelení trestu skončil Mick Schumacher a tým pomohol Haasu dostať sa na deviate miesto v Pohári konštruktérov.

Súvisiace články