Verstappen: Pirelli povie, že to boli úlomky. Pirelli: Vyzerá to na úlomky
Jedna rovinka, dvaja piloti, dve zlyhania ľavej zadnej pneumatiky. Náhoda? Úlomky? Chyba v konštrukcii pneumatiky? To sa dozvieme až po vyšetrovaní talianskeho dodávateľa, ktoré sa podľa Maxa Verstappena skončí s verdiktom: zlyhanie v dôsledku poškodenia úlomkami. A Pirelli už naznačuje, že to skutočne bude tak…
Max Verstappen po skvelej úvodnej časti pretekov a vynikajúcej stratégii prevzal vedenie. Zdalo sa, že ho už nič nezastaví v zisku 25 alebo dokonca 26 majstrovských bodov, no vtom to prišlo. Na cieľovej rovinke v dôsledku defektu stratil kontrolu nad svojím autom a bezradný vrazil do bariéry. Tým sa jeho nedeľa skončila.
Už vo vysielačke riaditeľstvu pretekov Red Bull vysvetlil, že zlyhaniu pneumatiky nepredchádzalo žiadne varovanie. “Nijako som nezaťažoval tie pneumatiky. Cítil som sa komfortne a predtým, ako tá guma odišla, som necítil žiadne vibrácie.”
“Či to boli úlomky, ťažko povedať. Všetci volíme v každom kole tú istú stopu, pretože chceme byť v zákryte. Je zvláštne, že sa to stalo mne,” krútil hlavou Verstappen. “Vyčistili trať (po Strollovej nehode), ale Pirelli asi povie, že na trati boli úlomky…”
Holanďan podobným spôsobom vypadol aj vlani na VC Emilia-Romagna. “Bolo to ako v Imole, takže nič sa na to nedá povedať. Faktom je, že ďalšia pneumatika vybuchla, nie iba moja, ale aj Strollova. Je to veľmi frustrujúce. S trochou šťastia stále vedieme šampionát, ale tá medzera mohla byť väčšia a to bolo oveľa dôležitejšie.”
Pirelli odosiela obe sady pneumatík do Milána na dôkladnú analýzu. Kým dostaneme jej výsledky, prezraďme, že počas červenej vlajky Pirelli našlo na ľavej zadnej pneumatike Lewisa Hamiltona päťcentimetrový zárez. Podobný problém teda mohol postihnúť aj ďalších jazdcov.
Podľa Maria Isolu, šéfa Pirelli, náhle zlyhanie pneumatík naznačuje, že skutočne šlo o úlomok. Chyba v konštrukcii by vraj o sebe dala znať o čosi skôr a tím by to zbadal na dátach. Isola však zdôrazňuje, že momentálne nič nevylučuje.
“Samozrejme, musíme uzavrieť vyšetrovanie, to je jasné,” vyhlásil pre motorsport.com. “Stalo sa to na ľavej zadnej pneumatike, ktoré tu nie je najviac namáhaná, tou je pravá zadná. Po druhé, ak sa bavíme o opotrebení, tak najväčšiu degradáciu zaznamenáva pravá predná pneumatika. Nejde teda o opotrebenie.”
“Ďalšia dôležitá vec je, že sme na ľavej zadnej pneumatike Lewisa Hamiltona našli celkom veľký zárez. To bolo počas červenej vlajky, takže v rovnakom stinte, v ktorom havaroval Max. Autá prišli do boxov, oni dali dolu pneumatiky, aby nasadili novú sadu, my sme skontrolovali tieto použité pneumatiky a našli sme zárez na ľavej zadnej.”
“Našťastie ten zárez nezasiahol do konštrukcie. Preto v pneumatike nestratil tlak. Máme teda dôkaz, že sa objavila ďalšia pneumatika so zárezom. Ostatné pneumatiky, ktoré boli použité v tom istom čase po dobu 30, 32 a 33 kôl, nepoukazujú na potenciálny problém,” zhrnul všetky informácie Isola.
V padoku sa, prirodzene, objavili pochybnosti o tom, či sú pneumatiky bezpečné. Isola zareagoval aj na tieto obavy: “Je takmer nemožné vyrobiť pneumatiky, ktorá by dokázal odolať akémukoľvek úlomku, ak to bol úlomok. Ak to nebol úlomok, musíme zvážiť nejaké kroky.”
“Plne rozumiem tomu, že piloti, ktorí havarujú vo vysokej rýchlosti, majú obavy. Aj my máme obavy. Ja verím, že to boli úlomky, pretože sa neobjavilo žiadne varovanie, že sa s autom, zavesením, pneumatikou, brzdami deje niečo zvláštne. Nikde nebola ani známka toho, že niečo zlyháva. Bolo to náhle zlyhanie.”
“Keď teda vezmeme do úvahy to, že ľavá pneumatika nie je tá najviac namáhaná, že sme našli zárez v Lewisovej pneumatike, tak máme indície, ktoré nás vedú týmto smerom. Nemali by sme však nič vylučovať, pretože ako Max povedal, takéto veci sa niekedy stanú,” dodal.