logo F1online.sk

Lowe o práci v Mercedese a roku 2014: V kvalifikáciách sme nemohli ísť naplno

Mercedes ilustračné
© Mercedes AMG
Milan Kubala
Milan Kubala29. 4. 2021

Sezóna 2014 spôsobila vo Formule 1 zemetrasenie, po ktorom sa rozloženie síl dramaticky zmenilo. Na čele bol odrazu dominantný Mercedes, ktorý musel riešiť zaujímavé problémy. Podľa Paddyho Lowa sa počas kvalifikácií intenzívne rozoberalo, ako ich vyhrať s použitím čo najmenšieho počtu konských síl.

V spomínanej sezóna 2014 sa začala dominantná éra Mercedesu, ktorá trvá až dodnes. Odvtedy sme zažili obdobia jednoznačnejšej dominancie Mercedesu, ale i časy väčšej vyrovnanosti. Aktuálna sezóna by z nich mohla byť suverénne najlepšia.

V podcaste Beyond The Grid sa tentoraz objavil bývalý technický riaditeľ Mercedesu Paddy Lowe, ktorý hovoril aj o obdobiach dominancie, ktoré on sám zažil. Počas jeho pôsobenia v Mercedese sa o jednu pričinil.

Už počas predsezónnych testov pred ročníkom 2014 sa podľa Paddyho Lowa ukázalo, že niektorí súperi sú “zúfalo rozhádzaní”, zatiaľ čo Mercedes bol “v celkom dobrej forme”. V druhej časti testov Mercedes predstavil ďalšie vylepšenie a zaznamenal výrazný nárast počtu konských síl. “Vtedy sme vedeli, že sme sa dostali na výnimočne dobrú úroveň.”

Vyššie vedenie Mercedesu však začalo mať obavy z “negatívnej politiky spojenej s tým, že budeme pôsobiť až príliš silným dojmom”. “Uvažovalo sa tak, že ak by Mercedes vyzeral až smiešne dobre, tak by s tým bolo treba niečo spraviť. Objavil sa veľký tlak na to, akí silní by sme mali vyzerať.”

“V kvalifikáciách by sme v Q1 a Q2 nikdy nevytočili motor do výkonnejšieho režimu. Jazdili sme v takom šetrnom režime,” pokračuje Lowe. “Nuž a potom vyvstala diskusia, do akej miery vytočiť motor v Q3. Vo vysielačke by mi v takých chvíľach Toto hlásil: ‘To je príliš, to je veľmi veľa!’ A ja by som si pomyslel, že ak tú pole position nezískame, tak budeme vyzerať ako banda neschopákov.”

Piatkové potréningové a sobotné predkvalifikačné brífingy sa tak celý rok točili najmä okolo toho, koľko výkonu využiť, aby konkurencia nepôsobila dojmom štatistov. “V priebehu roka 2014 sme v kvalifikácii nikdy nepoužili plný výkon motora.”

Mercedes vyhral všetky kvalifikácie s výnimkou jednej…