logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Emilia-Romagna 2021

Max Verstappen a Lando Norris
© Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy27. 4. 2021

Tohtoročná Imola ponúkla úchvatné divadlo nielen v nedeľňajších pretekoch, ale dráma sa konala už v sobotňajšej kvalifikácii. Jej víťaz nikoho neprekvapil, pretože už 99. pole position dosiahol Lewis Hamilton; napriek tomu, že Red Bull mal navrch aj na tejto slávnej trati.

Oveľa zaujímavejší pohľad ponúkli časové rozdiely za Lewisom. Prvých troch pilotov totiž delilo iba 87 tisícin sekundy a nebyť vyškrtnutia najrýchlejšieho času Landa Norrisa na McLarene v Q3, tak by sa do tohto časového rozdielu zmestili až štyria jazdci.

Pravidlá na prvý pohľad nepriniesli zásadné zmeny, ale vyzerá to tak, že aj tie dokázali, na radosť fanúšikov, stlačiť pole viac k sebe. Následkom toho aj najmenšia chyba je kruto potrestaná prepadom na oveľa nižšie priečky, ako v minulých sezónach. Svoje by o tom vedel povedať Valtteri Bottas, ktorý na pole position kolegu Hamiltona stratil 0,483 sekundy, čo stačilo iba ôsme miesto na štarte pretekov. V porovnaní s minuloročnou Imolou by mu aj takáto strata vyniesla stále solídne tretie miesto v kvalifikácii.

Pred pretekmi na okruhu Enza a Dina Ferrariovcov sme tak videli najvyrovnanejší boj o popredné priečky na štarte od Malajzie 2012. Tam delilo prvých osem najrýchlejších iba 445 tisícin sekundy.

Hamilton dosiahol zaujímavý víťazný čas v kvalifikácii – 1:14,411 min. Ide o tzv. palindromické číslo, ktoré vyniká svojou symetriou a je rovnaké ak ho čítame spredu alebo zozadu. V prípade najrýchlejšieho kvalifikačného času nastala predtým takáto situácia iba raz v histórii, od kedy sa koncom 70-tych rokov 20. storočia začali merať časy na tisíciny sekundy. Postaral sa o to Nigel Mansell na VC Talianska 1992, keď dosiahol pole position časom 1:22,221 min.

Ďalšie pozoruhodné štatistiky z VC Emilia-Romagna sme znovu zhrnuli s prispením Auto Motor und Sport:

  • tohtoročná Imola priniesla aj prerušenie pretekov. Boli to prvé červené vlajky na tomto okruhu od tragickej veľkej ceny v roku 1994, keď ich spôsobila fatálna nehoda Ayrtona Sennu.
  • Max Vertappen vyhral aspoň jedny preteky už šiestu sezónu po sebe. Nikdy však nevyhral viac ako tri veľké ceny v jednom ročníku.
  • celkovo vyhral Max jedenáste preteky v kariére a stal sa jedenástym pilotom v histórii F1, ktorý vyhral aspoň jednu veľkú cenu šesť sezón v rade. Všetkých zvyšných desať pilotov bolo od Verstappena starších po dosiahnutí tejto méty a zároveň mali na svojom konte aj viac triumfov ako Max.
  • Holanďanovi doteraz na talianskych pretekoch neprialo šťastie. V ročníku 2020 sa konali na talianskej pôde až tri podujatia, ale ani raz nevidel šachovnicovú vlajku (v Monze ho odstavila porucha pohonnej jednotky, v Mugelle kolízia a v Imole defekt). Jeho najlepší výsledok predstavovalo piate miesto z Monzy 2018.
  • motor Honda dosiahol prvé víťazstvo v Imole od roku 1991, keď to dokázal Ayrton Senna (McLaren).
  • posledným jazdcom, ktorý v Imole triumfoval po štarte z tretieho miesta, bol Ralf Schumacher (Williams) v roku 2001.
  • prvýkrát od VC Číny 2012 sme na pódiu videli dvoch britských pilotov. Na okruhu v Šanghaji to vtedy dokázali Hamilton a Button na McLarene, ktorí rovnako skončili na druhom a treťom mieste za Nicom Rosbergom (Mercedes).
  • britskí pretekári zaokrúhlili počet účastí na stupňoch víťazov na 700 (v 1037 pretekoch).
  • naposledy si Red Bull, Mercedes a McLaren podelili pódiové priečky v Silverstone 2010 – Webber, Hamilton a Rosberg.
  • napriek tomu, že Lewis Hamilton je rekordérom v počte víťazstiev (96), ešte nikdy v kariére nevyhral úvodné dve veľké ceny v sezóne.
  • až tri tímy získali v Imole viac bodov ako Mercedes – Red Bull, McLaren a Ferrari.
  • Hamilton štartoval z pole position už na 30 rôznych tratiach, čím zveľadil vlastný historický rekord. Druhý Sebastian Vettel je na čísle 23. Úradujúci majster sveta iba na troch okruhoch nedosiahol najrýchlejší čas v kvalifikácii – turecký Istanbul, francúzske Magny-Cours a indický Buddh.
  • Sergio Pérez je prvým Mexičanom od roku 1971, ktorý štartoval do pretekov z prvého radu. Pred ním to dokázal v spomínanom roku Pedro Rodriguez v holandskom Zandvoorte.
  • štartovacie pozície 12 a 14 znamenali pre Williams najlepší kvalifikačný výsledok od Monzy 2018, keď Lance Stroll a Sergej Sirotkin vybojovali 10. a 12. miesto.
  • Sebastian Vettel pokračuje v negatívnej kvalifikačnej sérii. Do Q3 neprenikol ani na 15. pokus v rade.
  • v úvodných dvoch kvalifikáciách tejto sezóny postúpilo do Q3 sedem rôznych tímov aspoň s jedným monopostom.
  • Charles Leclerc (4.), Pierre Gasly (5.), Daniel Ricciardo (6.), Lando Norris (7.) a Lance Stroll (10.) štartovali z rovnakého miesta do pretekov v Bahrajne aj Imole.
  • Sergio Pérez a Nicholas Latifi druhým resp. štrnástym miestom na štarte, dosiahli najlepší kvalifikačný výsledok v kariére.
  • všetci traja nováčikovia (Cunoda, Schumacher a Mazepin) štartovali do pretekov z posledných troch priečok.
  • Sebastian Vettel (15.) a Mick Schumacher (16.) finišovali na rovnakých miestach v Bahrajne aj Imole.
  • v prvých dvoch podujatiach sezóny 2021 bodovali s oboma autami iba McLaren a Ferrari.
  • vďaka penalizácii Kimiho Räikkönena po pretekoch bodoval na desiatom mieste Fernando Alonso. Pre Španiela išlo o prvý majstrovský bod od Singapuru 2018.
  • po prvýkrát od VC USA 2018 zaznamenal Mercedes najrýchlejší pit stop v pretekoch. V oboch prípadoch išlo o Valtteriho Bottasa – Imola 2021 2,24s, Austin 2018 2,28s.