logo F1online.sk

Zrútil sa Hamilton pod tlakom? Podľa Palmera takto nemusel riskovať už roky

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 4. 2021

Lewis Hamilton sa v posledných sezónach ukazoval ako pilot, ktorý si takmer v každej situácii vie vybrať správne. Chyby robil len veľmi zriedka. Do akej miery to však bolo spôsobené tým, že nebol pod ozajstným tlakom a jazdil neohrozený na čele šampionátu? Niečo naznačila Veľká cena Emilia Romagna, kde sa Brit dopustil jednej z najzávažnejších chýb vo svojej kariére. Jolyon Palmer ju pripisuje práve tlaku, ktorému musel Hamilton čeliť.

Hamilton už vo svojej kariére podobnú chybu spravil, veď si spomeňme na VC Číny 2007, keď nedobrzdil v nájazde do boxovej uličky. Vtedy však boli aj jej dôsledky diametrálne odlišné. Tentoraz mal dostatok šťastia na to, aby ešte vystúpil na pódium. Keď niečo podobné spravil pred časom Sebastian Vettel, prakticky to pochovalo jeho nádeje na titul.

Zo strany Lewisa Hamiltona by v tejto sezóne mohlo prísť ešte niekoľko chýb, všetko totiž naznačuje tomu, že Red Bull ho dostane pod taký tlak, aký nezažil posledných desať rokov. Azda ani útoky Sebastiana Vettela a Ferrari nevyzerali tak vážne.

“Hamilton sa dopustil na jeho pomery nezvyčajnej chyby, keď v Tose vyšiel na štrk a následne do bariéry snažiac sa o kolo predbehnúť Williams Georga Russella,” píše vo svojej analýze Jolyon Palmer. “Dôvod za touto nehodou je jednoduchý; vyšiel na mokrú časť trate a snažil sa o kolo predbehnúť Williams. A to v momente, keď celé štartové pole prezulo na sliky. A hoci brzdil skôr a jemnejšie ako v predchádzajúcom kole, na vnútornej strane mal len zlomok z gripu.”

Palmer pripomína, že na slikoch sa na vlhkej trati jazdiť nedá. Z toho pramenila aj nehoda Georga Russella a Valtteriho Bottasa; mladý Brit vyšiel zrejme na mokrú bielu čiaru, prípadne na mokrý úsek v jej blízkosti, kde úplne stratil kontrolu nad autom.

Faktické zhodnotenie situácie máme za sebou, bývalý pilot Renaultu sa tak pozrel na to psychologické. “Hamilton vie, aké riziko so sebou prináša jazdenie na mokrej časti, no bol nastavený tak, že usúdil, že sa oplatí zariskovať a zatlačiť na lídra pretekov, jeho rivala v šampionáte.”

“Verstappen nikdy neopustil vyjazdenú stopu, keď predbiehal o kolo tie autá, ku ktorým sa Hamilton práve blížil (Russella, Strolla a Bottasa). A prišiel kvôli tomu o dosť času. Bol opatrný,” pokračuje Palmer. “Hamilton si určite všimol, že líder pretekov je bližšie a bližšie a zúfalo sa naňho snažil vyvíjať tlak. Popri tom zariskoval, čo sa nevyplatilo.”

“A obrovské riziko podstúpil aj na štarte pretekov, aby v šikane Tamburello odvrátil Verstappenov útok. Nevyhnutným dôsledkom bolo to, že musel vyjsť až ďaleko na obrubník a poškodil si časť predného krídla,” rekapituluje komentátor BBC Sport 5.

Z pretekov Imole si podľa Palmera treba odniesť jeden poznatok: “V Imole sme videli, že Hamilton riskoval tak, ako za posledné roky nemusel. A to kvôli konkurencii, ktorá proti nemu tento rok stojí. Ak Lewis viedol preteky či dokonca naháňal Bottasa alebo Vettela vo Ferrari, nemyslím si, že sme ho v niektorú nedeľu videli podstupovať také riziko. On vie, že hrozba zo strany Verstappena bude pravdepodobne najväčšia za celé jeho roky ako pilota Mercedesu.”

Súvisiace články