Tímy čakali pevný štart, rozhodnutie riaditeľstva pretekov niektorým pokazilo stratégiu | Magazín F1 - F1online.sk

Tímy čakali pevný štart, rozhodnutie riaditeľstva pretekov niektorým pokazilo stratégiu

Max Verstappen
zdroj: Red Bull Content Pool

Pevný štart je z diváckeho pohľadu mimoriadne atraktívny, a preto sa vedenie Formuly 1 rozhodlo ho praktizovať aj po červených vlajkách. V Imole sme sa ho ale nedočkali, čo prekvapilo takmer celý padok. Niektorým tímom to dokonca mierne pokazilo stratégiu.

Jedným z pilotov, ktorí na to doplatili, bol Sebastian Vettel. Jazdec Aston Martinu bol pred výjazdom na trať “stopercentne presvedčený”, že preteky nebudú reštartované za bezpečnostným vozidlom. Opak bol však pravdou a riaditeľstvo pretekov takmer na poslednú chvíľu oznámilo, že volí letmý štart.

“Neviem, prečo zvolili letmý štart,” čudoval sa Sebastian Vettel po pretekoch. Usudzujúc, že sa bude štartovať zo stoja, mu Aston Martin počas červenej fázy obul mäkké pneumatiky, ktoré by po zhasnutí svetiel predstavovali obrovskú výhodu.

“Počas tej červenej vlajky sme sa pokúsili odštartovať na mäkkej zmesi, no prišiel letmý štart, ktorý sme nečakali. Nuž a potom sme mali na mäkkej zmesi vyššiu degradáciu ako na mediumkách,” poznamenal Vettel.

Výhodu mäkkej zmesi sme videli v prípade súboja Landa Norrisa a Charlesa Leclerca, keď pilot McLarenu predbehol svojho súpera už na cieľovej rovinke. Pri pevnom štarte by mal výhodu ešte väčšiu, s čím McLaren zrejme rátal. Išiel totižto do rizika, že na konci pretekov to gumy nezvládnu.

Riaditeľstvo pretekov tak chtiac-nechtiac dostalo do výhodnejšej pozície tie monoposty, ktoré zvolili štart na stredne tvrdej zmesi. Na štarte totižto neboli také zraniteľné a mohli sa na svoje pneumatiky spoľahnúť až do posledného kola.

“Očakávali sme pevný štart, ale o tom, že sa bude štartovať letmo, nás informovali dosť neskoro,” vysvetľuje Otmar Szafnauer. “Všetky tímy tú informáciu dostali v rovnakom čase, no už bolo dosť neskoro. A po poslednej červenej vlajke — to bolo v Monze — tiež nasledoval pevný štart.”

Riaditeľ pretekov Michael Masi obhajoval rozhodnutie s tým, že podľa neho FIA postupovala v súlade s pravidlami. “Obyčajne môžeme informovať o tom, či to bude pevný alebo letmý štart, keď autá opustia boxovú uličku. Myslím, že v tomto prípade sa tak stalo, keď prechádzali zhruba siedmou zákrutou. Svetlá na bezpečnostnom vozidle zhasli a na obrazovkách sa objavilo RS (rolling start, letmý štart, pozn. red.). To je procedúra, ako ju predpisujú pravidlá.”

Rozhodnutie napokon padlo z obavy o bezpečnosť pilotov v sekcii pred Tamburellom, kde kolidovali George Russell a Valtteri Bottas. “Po prerušení sme mohli zvoliť pevný štart, ako sme už videli, alebo letmý. Po zhodnotení situácie a hlavne po pohľade na ľavú stranu trate pred druhou zákrutou, kde to bolo stále dosť vlhké, sme sa rozhodli pre letmý štart.”

Možno vás zaujme

Komentáre