logo F1online.sk

Abiteboulovi nevadí, že zostane bez zákazníkov: Takéto kamarátstva sa končia

Daniel Ricciardo – auto Renault R.S.20
© Renault
Milan Kubala
Milan Kubala21. 6. 2020

Formulu 1 čaká veľká zmena. V roku 2022 vojdú do platnosti nové technické pravidlá, od ktorých si Cyril Abiteboul sľubuje, že dramatickým spôsobom znížia stratu stredu poľa na top tímy. Z presne rovnakého dôvodu mu ani neprekáža, že Renault je od budúcej sezóny sám vojak v poli; medzi dodávateľmi a zákazníkmi podľa neho už totižto nebude vládnuť taká harmonická atmosféra.

Renault momentálne dodáva pohonné ústrojenstvo len McLarenu, no od sezóny 2021 zostane sám. Woking sa totižto vracia k motorom Mercedes. Z pohľadu vývoja nemusí byť táto strata dát až taký problém, keďže Formula 1 čoskoro nabehne na plán postupného zmrazovania pohonných jednotiek.

Väčšie starosti môže francúzskemu tímu robiť kolaborácia veľkých značiek s ich zákazníckymi tímami. Z podobnej podpory zo strany Ferrari v minulosti ťažil Haas, tento rok sa zas z komponentov Mercedesu vytešuje Racing Point — všetko potenciálni súperi Renaultu.

Zmena v pravidlách, paradoxne, trochu sťaží život práve spomínaným zákazníckym tímom, myslí si šéf Renaultu Cyril Abiteboul. “Keď ešte nebol stanovený rozpočtový strop, resp. bol položený dosť vysoko na to, aby zostali zachované dve výkonnostné triedy, tak som mal obavy,” analyzuje súčasnú situáciu v rozhovore pre Autosport. “No teraz, keď je rozpočtový strop postavený dostatočne nízko a v štartovom poli to bude oveľa vyrovnanejšie, som zvedavý, ako bude vyzerať spolupráca medzi týmito tímami.”

“Myslím si, že dnes Mercedes s radosťou dovolí Racing Pointu skopírovať ich auto. Či je to legálne alebo nie, o tom sa nechcem baviť, len hovorím, že im veľmi radi pomôžu dostať ich auto na veľmi konkurencieschopný level. No som veľmi zvedavý na to, či to bude takto fungovať aj v roku 2022,” zamýšľa sa 42-ročný Parížan.

Racing Point dnes nie je v očiach Mercedesu žiadnym súperom, nuž a rovnako hľadí na Haas aj Scuderia Ferrari. Nad svojimi zákazníkmi majú značnú prevahu, ktorá pramení predovšetkým z obrovských rozdielov vo finančných zdrojoch. Tento dvojstupňový model sa však končí, každý tím sa bude musieť zmestiť do 145 miliónov dolárov.

“Úplne sa zmenia pravidlá hry, teraz bude každý predstavovať hrozbu pre každého. A víťazmi sa stanú fanúšikovia,” konštatuje Abiteboul. “Takéto rozloženie síl, kde je pole rozdelené na dve úrovne, chráni tie tri tímy. Tomu bude koniec.”

“Všetko sa bude do istej miery regulovať samo. Z tohto dôvodu som oveľa pokojnejší ohľadom toho, čo sa stane po roku 2020,” doložil.