logo F1online.skF1online.sk

Hülkenberg nespomína v dobrom na Abiteboula a Renault: Nemal som ich poslúchať

Nico Hülkenberg
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 8. 2024

Prelom rokov 2016 a 2017 sa ukázal ako zlomový pre kariéru Nica Hülkenberga. Nečakaný koniec vtedy ohlásil Nico Rosberg a pre nemeckú automobilku by mal nemecký pretekár veľkú hodnotu. Hulk však už mal podpísané s továrenským Renaultom a miesto v Mercedese nakoniec dostal Valtteri Bottas. Ktovie, ako by dnes vyzerala jeho kariéra, keby mal vtedy viac šťastia.

Hülkenberg začal novú kapitolu s továrenským tímom Renaultu, kde nakoniec strávil tri roky pod vedením Cyrila Abiteboula. Francúzsky manažér bol známy svojimi nesmiernymi ambíciami, ale tie francúzsky tím nikdy nenaplnil. Vrcholom jeho panovania bola prestrelka s Red Bullom a následné angažovanie Daniela Ricciarda na sezónu 2019.

Austrálčan vtedy Hülkenberga porazil a Abiteboul radšej siahol na rok 2020 po Estebanovi Oconovi. „Vo všeobecnosti nebolo náročné byť Danielovým tímovým kolegom,“ spomína nemecký pretekár s odstupom piatich rokov pre magazín GP Racing, na ktorý odkazuje portál PlanetF1.com. „Myslím si však, že v tom čase sa zvlášť vo vedení tímu diali veci, ktoré pre mňa neboli veľmi pozitívne.“

„Keď podpíšete skvelého pretekára, musíte presvedčiť manažment a zaplatiť veľa peňazí, ale keď vaša výkonnosť nie je na potrebnej úrovni – alebo na úrovni, akú ste sľúbili vedeniu –, tlak narastá. Okrem toho urobili niektoré strategické rozhodnutia, ktoré pre mňa neskončili najlepšie,“ povedal Hülkenberg.

K jednému z nich došlo na Veľkej cene Kanady v roku 2019, keď piloti Renaultu držali pre nich na tu dobu veľmi solídne šieste a siedme miesto. Aj keď prešli cieľom so stratou celého kola na víťazného Lewisa Hamiltona – ten deň vošiel do histórie najmä pre päťsekundovú penalizáciu Sebastiana Vettela po súboji s pilotom Mercedesu –, bol to pre francúzsky tím najlepší výsledok v dovtedajšom priebehu sezóny. Aby si ho uchránili, prikázal boxový múr siedmemu Hülkenbergovi, nech neútočí na šiesteho Ricciarda.

„Nedokázal som to pochopiť. Bol to jeden z rozhodujúcich okamihov. Áno, do tej chvíle to pre nás bola náročná sezóna, ale prečo sme mali držať pozície? Mohol som ho poľahky predbehnúť. Mal som oveľa čerstvejšie pneumatiky a prekonal by som ho bez najmenšieho rizika. Ich vysvetlenie som považoval za absurdné,“ hnevá sa aj po rokoch Hulk.

„Pri spätnom pohľade si hovorím, že som ich nemal poslúchnuť. Samozrejme, určite by sa im to nepáčilo a spôsobilo by to trenice, ale čo s tým? K treniciam v tímoch dochádza neustále, ale veľmi rýchlo sa na to zabudne. V druhej polovici sezóny som už necítil podporu a uvedomil som si, že s vedením už netvoríme jeden tím. To, čo sme vybudovali v predchádzajúcich dvoch rokoch, sa akosi rozplynulo. Nebolo to príjemné a, samozrejme, malo to vplyv na moje výkony,“ vysvetlil Hülkenberg.

Vláda Cyrila Abiteboula skončila asi o rok a pol neskôr. Ešte na jar 2020 mu Daniel Ricciardo na začiatku globálnej pandémie poďakoval za asi päťdesiat miliónov eur a na rok 2021 prestúpil do McLarenu. Bola to vhodná metafora Renaultu pod vedením Abiteboula, ktorý, mimochodom, z tímu vyhnal Frédérica Vasseura. Ten si s Hulkom užil obrovské úspechy v juniorských kategóriách. Dnes sú obaja naďalej súčasťou F1, kým Abiteboul na ňu už iba spomína.

„Zaujímavé je, že o päť rokov tu už nie je,“ povedal Hülkenberg na margo Abiteboula. „Aj ja som odišiel, ale vrátil som sa a stále som tu. To niečo znamená. Je tu jeden detail, o ktorom sa vo všeobecnosti nevie: v skutočnosti ma podpísal Fred. On ma priviedol do Renaultu, ale aj on mal problémy a rýchlo odišiel.“

V skutočnosti sa to Hulkovi stalo znova. Nemeckého pretekára priviedol do Audi Andreas Seidl, ktorý však tím v roku 2025 nepovedie a nahradí ho Mattia Binotto a Jonathan Wheatley.

Súvisiace články

Diskusia