logo F1online.sk

Abiteboul: Za súčasnú dominanciu nemôže Red Bull, ale ich konkurenti

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull
Tomáš Masár
Tomáš Masár15. 12. 2023

Súčasná dominancia Red Bullu Formule 1 neprospieva – odzrkadľuje sa totiž na číslach sledovanosti, menšom prílive nových fanúšikov a v neposlednom rade nude skalných priaznivcov, ktorí by si na tíme z Milton Keynes najradšej vybili zlosť. Niekdajší šéf Renaultu Cyril Abiteboul však zdôrazňuje, že rakúsky celok z úspechu a dominancie obviňovať nemožno. Tí, ktorí za súčasný stav hegemónie vo Formule 1 skutočne môžu, sú jednotlivé stajne štartového poľa, ktoré jednoducho pri vývoji neodviedli dostatočne dobrú prácu.

Red Bull predvádzal – najmä zásluhou Maxa Verstappena – v uplynulej sezóne výkony ako z inej galaxie. Dvadsaťdva príležitostí pretavil na víťazstvo až v dvadsiatich jedna prípadoch, vďaka čomu získal dvakrát viac bodov než v poradí druhý Mercedes.

Napriek tejto skutočnosti bolo v priebehu ročníka o zábavu postarané – teda aspoň podľa Cyrila Abiteboula. Francúz totiž tvrdí, že víťaz pretekov bol síce spravidla jasný už pred ich započatím, no na nižších priečkach sa toho dialo viac než dosť, čo sa napríklad za čias kraľovania Michaela Schumachera povedať nedalo.

„Ferrari dominovalo v čase, keď bola F1 oveľa menej vyrovnaná ako teraz,“ nechal sa počuť Cyril Abiteboul pre France Info. „Ferrari dominovalo vďaka rozpočtu a štruktúre, ktorej sa ostatné tímy ani len nepribližovali. Red Bull je na druhej strane prestížny tím, veľmi dobre organizovaný a financovaný, no nie je jediným takýmto tímom. Dominujú v prostredí, kde ostatní nie sú slabí.“

A to je podľa Abiteboula najväčší rozdiel medzi dominanciou Ferrari a nadvládou Red Bullu. Kým za čias Schumachera, Todta a Brawna nemal kto tím z Maranella vyzvať, teraz sa „červeným býkom“ núka vyzývateľov viac ako dosť. Problém tkvie v tom, že ani jeden z týchto uchádzačov o Pohár konštruktérov nepredstavuje pre Rakúšanov skutočnú hrozbu.

„Keď dôjde k zmene pravidiel, môže sa stať, že jeden z tímov bude nad ostatnými vyčnievať, ale v roku 2023 už boli pravidlá plne etablované. Ostatné tímy preto mali byť konkurencieschopnejšie,“ zhodnotil tohtoročné počínanie celkov Abiteboul, ktorý zároveň objasnil, čo stojí za úspechom Red Bullu.

„Red Bull sa vybudoval vďaka schopnosti generovať aerodynamický prítlak, a to s pomocou veľmi dobrých modelovacích nástrojov a vďaka veľmi dobrému a presnému aerodynamickému tunelu. Taktiež sa (v Milton Keynes) nebáli zainvestovať (do infraštruktúry) a zamerať sa na to, čo presne potrebovali. Nemuseli si totiž lámať hlavu nad motorom, ktorý im istý čas dodával Renault a potom Honda,“ vysvetlil 46-ročný Parížan.