logo F1online.skF1online.sk

Symonds naznačil, že FIA od roku 2025 zavedie aktívnu aerodynamiku

Max Verstappen s DRS
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 4. 2021

Jedným z hlavných cieľov Formuly 1 je stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnym športom. Nové aerodynamické pravidlá, nové motorové pravidlá či zavedenie syntetických palív. To je len časť zmien, ktoré tento šport v nasledujúcej dekáde čaká. A plánované sú ďalšie, ktoré majú priviesť Formulu 1 k väčšej úspornosti. Podľa technického šéfa Formuly 1 Pata Symondsa bude nevyhnutné aj zavedenie aktívnej aerodynamiky.

Nové pohonné jednotky tu budú od sezóny 2025 a podľa prvotných plánov by mali priniesť aj zníženie množstva používaného paliva. V tomto roku je limitom 110 kilogramov paliva na preteky, čo by sa podľa Symondsa malo od roku 2025 znížiť o tretinu. Problémom je, že hmotnosť monopostov neustále narastá. Čiastočným riešením je zavedenie syntetických palív, ktoré generujú viac energie na kilogram než konvenčný benzín. To však stačiť nebude.

„Vo Formule 1 zvádzame boj s hmotnosťou,“ povedal Symonds rozhovore pre RaceFans. „Autá sú veľmi, veľmi ťažké. Dá sa povedať, že v kvalifikácii na tom príliš nezáleží, pretože je jedno či máte v nádrží dva alebo osem kíl benzínu. To nie je taký rozdiel.“

„Na štarte pretekov však máte v nádrži až sto kilogramov paliva, pretože vaša energetická hustota je len polovičná. Plus stále máte v rukách ťažké auto. Podľa mňa to teda má význam,“ povedal Symonds.

Cieľom Formuly 1 a nových pravidiel pritom je zachovanie rovnakej úrovni výkonnosti pri súčasnom znížení spotreby paliva. Ako to teda dosiahnuť? Okrem syntetických palív, ktoré určite nepokryjú všetky straty vo výkonnosti, sa Symonds pohráva aj s myšlienkou zavedenia aktívnej aerodynamiky. Tej sa Formula 1 zatiaľ (s výnimkou DRS) vyhýba, hoci ju nemá na stole po prvýkrát.

„Od týchto áut som chcel rovnakú úroveň výkonnosti s využitým dvojtretinového množstva paliva. Povedal som, že chcem rovnakú rýchlosť, približne rovnakú akceleráciu, brzdenie a agilnosť v zákrutách,“ vyhlásil Symonds.

„Nemusíte byť inžinier aby ste si uvedomili, že jedným z dôvodov, prečo spotrebujeme toľko paliva je vysoký aerodynamický odpor týchto áut. Takže prvá vec, ktorú musíte urobiť – okrem posunu k hybridizácii a elektrifikácii – je znížiť ich aerodynamický odpor.“

„S odstránením odporu však stratíte aj prítlak, čo zníži rýchlosť v zákrutách. To vás privedie k myšlienke, že naozaj potrebujete aktívnu aerodynamiku,“ dodal Symonds.

Súvisiace články

Diskusia