logo F1online.sk

Green o zmrazených komponentoch a trestoch: Stačí trochu zabrúsiť pilníkom…

Sergio Pérez v boxoch
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2020

Ročníky 2020 a 2021 prinesú postupné zmrazovanie jednotlivých komponentov áut. Pre tímy to znamená, že budú musieť byť pri skladaní monopostov oveľa opatrnejšie, veď každé porušenie pravidiel bude spojené s trestom. V Racing Pointe sa chcú tomuto vyhnúť a preto zriadili špeciálny tím, ktorý bude mať na starosti zmrazené komponenty.

FIA zavádza žetónový systém podobný tomu, aký bol nasadený v prvých sezónach turboéry na súčasti pohonnej jednotky. Tímy začnú míňať žetóny po štarte aktuálneho ročníka, keďže prvá sada komponentov bude zmrazená už od Veľkej ceny Rakúska. Po prvých ôsmich pretekoch sa k nim pridajú ďalšie. Zmrazovací proces vyvrcholí na začiatku roka 2021 zákazom vývoja poslednej množiny súčiastok.

“Pre všetkých z nás je toto úplne nová téma, predtým sme nič také nezažili,” reaguje v rozhovore pre The Race technický riaditeľ Racing Pointu Andy Green. “Musíme sa na to veľmi rýchlo pripraviť. Máme to stále na pamäti, pretože je to nové; veľmi ľahko sa vám môže stať, že porušíte pravidlá aj nevedomky. Chceme mať jasne stanovené postupy, aby k takému nevedomému porušeniu nedošlo.”

A ako sa dá vlastne nevedome porušiť pravidlo o zmrazení vývoja? Podľa britského inžiniera veľmi jednoducho: “Môže to znamenať aj to, že niekto si vezme zmrazenú súčiastku, trochu ju zabrúsi pilníkom a dá ju späť na auto. Práve porušil pravidlo ohľadom zmrazenia tohto komponentu. Skutočne to môže byť až takéto prísne,” upozorňuje.

Princíp žetónového systému bude jednoduchý. Pri každom komponente bude môcť stajňa minúť dva žetóny od doby, kedy nastane zmrazenie vývoja v tejto oblasti. Pri nasadení novej špecifikácie niektorých súčiastok ubudne z účtu tímu jeden žetón, ale pri tých komplikovanejších rovno dva, teda aktualizovať techniku v tejto oblasti bude môcť len raz. Ak sa novinky neosvedčia, inžinieri ich nebudú mať povolené ďalej vylepšovať a zostane im jediná možnosť: vrátiť sa k predošlej špecifikácii.

“Je to veľmi komplikované,” uznáva Green. “Ide o komplexnú vec na manažovanie pre nás a pre FIA. A vyžiada si to aj značné zdroje. Rozumieme však dôvodom, prečo na to bolo potrebné pristúpiť.”

Technický riaditeľ Racing Pointu upozornil na ešte jednu zásadnú vec: “Ide o technické pravidlo, nie športové. Ak teda porušíme pravidlá ohľadom zmrazenia nejakej súčiastky, bude to znamenať diskvalifikáciu z podujatia.”

“Je to seriózne porušenie a musíme to brať s veľkou vážnosťou. Z tohto dôvodu sme zriadili špeciálny tím, ktorý bude mať na starosti manažovanie zmrazených komponentov od prvých pretekov roka 2020 až po koniec sezóny 2021,” dodal.