logo F1online.sk

FIA chce v roku 2025 predstaviť predbiehacie tlačidlo, aké sme ešte nevideli

Lewis Hamilton, Mercedes zozadu
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala1. 3. 2021

Formula 1 sa pomaly pripravuje na príchod nových pohonných jednotiek, ktoré uzrú svetlo sveta v roku 2025. Aj naďalej budú ich súčasťou spaľovacie motory, no posilní sa význam elektrickej časti. Práve vďaka nej chcú kompetentní prísť s výkonným “predbiehacím tlačidlom”.

Ako to už býva, ohľadom budúcnosti lietajú vzduchom samé pekné reči. Dočkáme sa vraj jednoduchších, lacnejších, efektívnejších, hlučnejších a atraktívnejších pohonných jednotiek, ktoré navyše nájdu využitie v automobilovom priemysle.

Rozprávka či realita? Podľa šéfa FIA pre oblasť pohonných jednotiek Gillesa Simona je možné niečo také pretaviť do reality, hovorí pre AMuS: “Teraz profitujeme zo skúseností inžinierov z posledných 20 rokov. S týmito znalosťami teraz dokážeme zjednodušiť mnoho vecí v návrhu motorov.”

“Súčasné pravidlá boli spísané pred desiatimi rokmi,” vysvetľuje bývalý zamestnanec Ferrari či konzultant Hondy. “V tom čase sme sa veľmi báli toho, že sa rozbehnú drahé preteky v zbrojení v oblasti elektrického pohonu. Preto sme zaviedli limity na nabíjanie a využívanie energie. Dnes by sme však vedeli dať výrobcom viac priestoru, pretože máme aj viac skúseností.” A s tým aj jednoduchšie pravidlá.

Zabudli sme však na jeden ďalší veľký cieľ, ktorý chce Formula 1 prekonať. Nové motory majú byť okrem toho všetkého aj ekologické. “Budúce motory si budú musieť vystačiť s menším množstvom paliva, vytvárať menej emisií a mať väčší podiel výkonu z elektrickej časti.”

Výkon, o ktorý motory prídu kvôli znižovaniu spotreby paliva, bude treba nájsť niekde inde. “Výrobcovia dokážu takmer naplno využiť batérie, ktoré používame dnes. V budúcnosti budú batérie o čosi väčšie, ale oveľa výkonnejšie. Budú to tie najlepšie batérie na trhu.”

“Možno budeme aj naďalej obmedzovať výkon, ktorý bude možné získať z týchto batérií, ale už ponecháme výrobcom voľnejšiu ruku pri manažovaní výkonu, ktorý v rámci toho budú mať k dispozícii. Výrobcom to umožní odlíšiť sa jeden od druhého. Snažíme sa okresať náklady aj tým, že spíšeme pravidlá ohľadom technológie batérií, ale necháme im stopercentnú voľnosť v rámci toho, čo dostanú,” prezrádza Simon.

Spolu s tým sa vrátia aj “párty-režimy”, no tieto budú ešte výkonnejšie ako doteraz. Podľa Simona sa už pripravuje technológia, vďaka ktorej by mali piloti na volante predbiehacie tlačidlo, ktoré budú môcť využívať podľa svojho uváženia.

“Pracujeme na takých modeloch,” prikývol Simon. “Súčasťou bude zakomponovať do toho aj možnosť, aby pilot v pretekoch vedel použiť extra výkon na predbiehacie manévre. Vznikne z toho veľkolepé riešenie.”

“S dnešnou technológiou bude jednoduché divákom názorne na televíznych obrazovkách ukazovať celú grafiku. Budete vidieť, kedy pilot využíva extra výkon, alebo koľko ho má ešte v zálohe,” dodáva.

Súvisiace články