logo F1online.sk

Piero Ferrari nechápe, prečo je F1 taká upätá na technológiu a potom ju skrýva

Výmena predného krídla Mercedesu, Bottas, Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 3. 2021

Nie každý fanúšik sa chce vŕtať v technických tajomstvách inžinierov, na ktoré tímy míňajú milióny a milióny eur. Oveľa väčšia skupina sleduje kráľovnú motoršportu najmä zo športového pohľadu. Pierovi Ferrarimu preto nejde do hlavy, prečo sa Formula 1 tak veľmi snaží byť technologickým lídrom — o to viac, že nakoniec aj tak všetko utajuje. Technické pokroky si tak poriadne neužijú ani technofili z fanúšikovskej obce.

O tom, že súčasné pohonné jednotky stoja celý majetok a ich potenciál na využitie v praxi pokrivkáva, sa už povedalo dosť. Nuž sa Formula 1 rozhodla pripraviť pre rok 2025 nové motorové pravidlá, ktoré by mali situáciu zmeniť.

A hoci sa vedenie zastrája, že motory budúcnosti budú lacnejšie i atraktívnejšie, opäť bude nutné do nich investovať nemalé prostriedky. Piero Ferrari sa preto obáva toho, že veci budú pokračovať tak, ako doteraz: na technických oddeleniach tímov sa podarí spláchnuť milióny eur, no fanúšik z toho nebude mať nič.

“Nedávno som sa o tom zhováral s Berniem Ecclestonom, spolu si občas zavoláme,” načal Piero Ferrari pre motorsport.com, s ktorým rozobral práve tému techniky v F1. “Formula 1 musí byť športom, ktorý sa vráti k tomu, že začne ponúkať šou, ktorá zabaví nadšencov. My tu máme veľmi rýchle monoposty s veľmi vyspelou technológiou. Avšak, nikto o tom nevie.”

“Samozrejme, je to spôsobené aj tým, že niektoré veci sú skryté vďaka patentom. My tu však míňame nehorázne peniaze a potom všetko utajujeme. Vysvetlí mi niekto, načo je to dobré?” pýta sa viceprezident Ferrari.

Jediný žijúci syn Enza Ferrariho by bol možno spokojnejší, keby sa z tej technológie mohli diváci aspoň nepriamo tešiť pred televíznymi obrazovkami. Dnes sú však autá ťažkopádne a televízne kamery nevedia zachytiť ich rýchlosť ako v minulosti, keď mali piloti väčšie problémy skrotiť beštie pod svojimi zadkami.

“V dôsledku pandémie môžeme Formulu 1 sledovať len v televízii. Na trati máme najrýchlejšie monoposty v histórii, ale zo záberov, ktoré vidíte v TV, nemáte rovnaký pocit, ako keď ste na trati,” lamentuje Ferrari. “Tam keď niečo cítite, je to skutočné. Ľudia a fanúšikovia však teraz dostávajú niečo úplne iné.”

“Máme tu monoposty, ktoré dosahujú rýchlosti cez 330 km/h, ale keď si ich pozriete na videu, tak nemáte pocit, že by sa rýchlostne líšili v porovnaní s pretekmi Formuly 2,” pokrútil hlavou 75-ročný Talian.