logo F1online.sk

Ako Hamilton nevedel, kto je Franz Tost. Smial som sa, hovorí Rakúšan

Franz Tost
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 2. 2021

Veľká cena Bahrajnu 2020, tlačová konferencia pred štartom víkendu. Šéf tímu AlphaTauri, Franz Tost, sa pár dní predtým stal známym kvôli výroku o jazdcoch vo Formule 1. Médiám povedal, že strop vo výške 30 miliónov dolárov na výplaty pilotov každého tímu, je podľa neho príliš vysoký. Zastáva názor, že pretekári by mali byť v prvom rade vďační za to, že vôbec môžu byť súčasťou tak exkluzívneho klubu, akým je Formula 1.

Na jeseň začala na verejnosti diskusia o tom, či by sa rozpočtové pravidlá nemali vzťahovať aj na jazdcov. Padol návrh, aby každý tím mohol na platy oboch pilotov utratiť len 30 miliónov dolárov. Väčšina stajní s tým nemala problém, v roku 2021 totiž bude zrejme jediným tímom nad touto hranicou Mercedes. Práve ten sa v posledných mesiacoch stal stredobodom pozornosti médií. Mnohé špekulácie hovorili o tom, že Lewis Hamilton žiada len pre seba ročný plat vo výške okolo 50 alebo 60 miliónov. A keďže sa o tom hovorilo už na jeseň, odhodlal sa novinár Tom Clarkson opýtať Hamiltona, čo si o názore Franza Tosta myslí. A zrodila sa vskutku kuriózna epizódka.

Hamilton: „Ktože to povedal?“
Clarkson: „Franz Tost.“
Hamilton: „Kto je to?“
Clarskon: „Šéf AlphaTauri.“
Hamilton: „Aha… okej.“

Mnohých prekvapilo, že Lewis nepozná jedného z šéfov konkurenčných tímov, ktorý navyše vo Formule 1 pôsobí už od roku 1993. Franza sa teraz na túto udalosť opýtali novinári talianskeho Gazzetta dello Sport.

„Smial som sa,“ povedal Tost. „Nezaujíma ma, či Lewis vie kto som alebo nie. Zaujíma ma len to, že bola ustanovená komisia, ktorá prediskutuje možnosti zavedenia platového stropu pre jazdcov.“

Táto iniciatíva patrí k celému radu ďalších, ktoré sa usilujú o znižovanie nákladov vo Formule 1. Tento rok je prvým rokom pravidiel o rozpočtovom strope, ktoré limitujú výdavky tímov na 145 miliónov dolárov ročne. Platy jazdcov však do tejto sumy nezarátavajú.

„Našim problémom nie je pandémia, ale obmedzenie výdavkov. Tento rok je síce prvý pokiaľ ide o zavedenie rozpočtového stropu, ale až ten nasledujúci bude náročný, takisto kvôli úplne novému autu. Musíme postupovať veľmi opatrne,“ hovorí Tost.

Pred pár dňami zasadala Komisia F1, ktorá sa uzniesla na zmrazení motorov a diskutovala tiež o možnosti vyskúšať nový formát víkendu so sobotnými šprintovými pretekmi. Hovorilo sa však aj o rozpočtových predpisoch.

„Keďže je rok 2021 prvým rokom pravidiel o rozpočtovom strope, diskutovali sa rôzne témy ohľadne kontroly výdajov a ako túto myšlienku urobiť v nasledujúcich rokoch čo najviac funkčnou,“ hovorí Tost.

„Dohodli sme sa na vytvorení pracovnej skupiny – jej súčasťou budú aj samotní jazdci –, ktorá bude diskutovať o kontraktoch pilotov aj čelných predstaviteľov manažmentu jednotlivých tímov,“ dodal Rakúšan.

Súvisiace články