Irvine o problémoch Ferrari a Hamiltona: V Maranelle nie je medzidruhové opelenie


Ako je možné, že najúspešnejší tím F1 všetkých čias už takmer dvadsať rokov trie biedu? Jeho bývalý pilot Eddie Irvine vidí problém v tom, že Ferrari je v Maranelle odrezané od zvyšku sveta. Tým kazí aj vyhliadky Lewisa Hamiltona, ktorý sa v ňom snaží získať svoj ôsmy majstrovský titul.
Lewis Hamilton sa v Mercedese celé roky zastrájal, že už nikam neplánuje prestúpiť. Takpovediac na staré kolená si to však rozmyslel a takmer na poslednú chvíľu prestúpil do Ferrari. Došlo k spojeniu najlegendárnejšej značky s najúspešnejším pilotom všetkých čias, no na ovocie tejto spolupráce si ešte budeme musieť počkať.
“Lewisov problém je ten, že tam prišiel príliš neskoro,” vyhlásil Eddie Irvine v rozhovore pre britskú televíziu Sky Sports. “Vyhral však sedem titulov majstra sveta a všetko má svoju daň.”
Fanúšikovia Lewisa Hamiltona veria, že po štarte novej éry sa Ferrari vráti aj do boja o majstrovské tituly. Je však otázne, či to taliansky tím po rokoch vôbec dokáže. Frédéric Vasseur mal totiž podobné ambície už dávnejšie.
Pred týždňom v Monze napokon priznal, že podcenil, aká veľká výzva stojí pred ním, aby dokázal obrovský kolos s menom Ferrari vrátiť na správnu koľaj. Dodnes sa mu to celkom nepodarilo.
“Je to náročné, pretože oni sú v Taliansku sami,” zamyslel sa Irvine, podľa ktorého je jedným z hlavných problémov nedostatočný presun inžinierov z konkurenčných stajní do Ferrari. “Britské tímy sú obkolesené ďalšími britskými tímami, takže dochádza k medzidruhovému opeleniu. Byť sám tam dolu v Maranelle je niečo celkom iné a oveľa náročnejšie. To je všetko. Ferrari to má vždy ťažšie.”
Keď vysoko postavený inžinier prestúpi z jedného tímu do druhého, prinesie so sebou nielen množstvo informácií o technike bývalého zamestnávateľa, ale aj o jej pracovných postupoch. V novom pôsobisku môže tieto procedúry predstaviť a ak sú dobré, začleniť ich, čo sa podarilo napríklad Robovi Marshallovi po prestupe z Red Bullu do McLarenu.
Do Maranella sa však nechce chodiť britským inžinierom, ktorí si v Anglicku zabývaní a majú tam svoje rodiny. Ferrari na to dopláca. “Má svoj imidž, má históriu, má všetko okrem toho medzidruhového opeľovania. To je veľmi ťažké.”
V minulosti sa takéto “opelenie” podarilo len málokedy. “Keď som bol v F1 ja, prišiel k nim Michael, ktorý bol považovaný za najrýchlejšieho jazdca. Preto prišiel Rory Byrne, preto prišiel Ross [Brawn]. Celý tím bol postavený na tom, že Michael bol ako z inej galaxie.”
“Je to tak trochu ako dnes pri Verstappenovi. Keby sa Verstappen niekam vybral, mohol by so sebou stiahnuť množstvo ľudí. Bez tohto celého systému pokope je každý na rovnakej úrovni. Je to náročné, Formula 1 je náročná,” podotýka Irvine. “Michael toho obetoval veľa, obetoval azda dva, tri alebo možno aj viac titulov majstra sveta, keď opustil Benetton a išiel [do Ferrari]. Ľudia totiž ani nemajú poňatia, aké nanič bolo Ferrari počas tých prvých rokov.”
“Michael vedel, že to preňho nemá zmysel. Bol oveľa lepší ako všetci ostatní, ale povedal si: Pôjdem tam a uvidím, čo s tým dokážem spraviť. Bolo to úžasné. A on išiel. Ľudia už zabúdajú, ale trvalo to štyri roky. Vždy bol k tomu blízko, ale len blízko. Mohli ste vidieť, že z toho auta vyžmýkal absolútne všetko. Veľmi ľahko sa mohlo stať, že sa to nepodarí,” poukazuje veľké riziko, do ktorého šiel Schumacher.
Napokon sa z neho stala legenda. Na rozdiel od Hamiltona sa však nemecký pretekár pustil do tejto obrovskej výzvy oveľa skôr. Irvine radí Verstappenovi, aby zbytočne neváhal, ak ho niečo také láka. “Strašne rád by som videl Verstappen prísť do Ferrari. Myslím si, že mať týchto dvoch v jednom tíme by bola senzácia. Dúfam, že to nebude odkladať tak dlho ako Lewis.”