Šéf okruhu Sepang považuje odchod z F1 za chybu: Čakateľov je veľa a náklady sú vysoké


Malajzijský okruh Sepang patril medzi obľúbené podujatia Formuly 1, no po sezóne 2017 veľká cena prišla o podporu miestnej vlády a uvoľnila priestor iným tratiam. Generálny riaditeľ Sepangu Azhan Šafriman Hanif to považuje za veľkú chybu aj vzhľadom na to, že vrátiť sa do kráľovnej motoršportu je dnes veľmi ťažké.
Vtedajší malajzijský premiér v roku 2017 oznámil, že veľká cena už nemôže rátať s podporou vlády. Oficiálnymi dôvodmi boli vysoké organizačné náklady, pokles záujmu o Formulu 1 či neuspokojivý predaj vstupeniek. Keby mala vtedy vláda vešteckú guľu a dokázala by predpovedať, aký ošiaľ sa Liberty Media podarí vytvoriť okolo Formuly 1, svoje rozhodnutie by zrejme prehodnotila.
Vyhliadky okruhu na návrat do Formuly 1 sú dnes neveselé. V tejto chvíli sa organizátori venujú rokovaniam ohľadom predĺženia zmluvy s MotoGP, no chceli by rokovať aj s efjednotkou. “My nechceme opakovať chyby z minulosti. Vzdali sme sa Formuly 1 a teraz je ťažké dostať sa späť. Dúfame, že s MotoGP nespravíme rovnakú chybu.”
O F1 je totiž obrovský záujem. Generálny riaditeľ F1 Stefano Domenicali prezradil, že podujatie by chcelo organizovať viac ako 30 krajín, no kalendár má obmedzený počet súťažných víkendov. “Čakacia listina na návrat [do F1] je veľmi dlhá, nuž a náklady sú veľmi vysoké,” povedal Azhan Šafriman. “Dostali sme cenovú ponuku [od Liberty Media] na úrovni 70 miliónov dolárov za každé podujatie. Toto nezahŕňa naše náklady na organizáciu, ktoré sa pohybujú na úrovni od dvoch do štyroch miliónov dolárov.”
“Aby sme podujatie oživili, stálo by nás to viac ako 71 miliónov dolárov. Na zozname je však veľa krajín, takže to nebude ľahké. Ak to však myslíme naozaj vážne, zrejme by sme mali začať rokovať,” uvedomuje si organizátor, ktorý sa stal šéfom Sepangu v roku 2020.
Šafriman na vlastné oči sledoval, ako Liberty Media pretvorila Formulu 1 na svetový fenomén, ktorý sa chce objaviť na všetkých dôležitých trhoch. V zákulisí sa hovorí aj o záujme pridať veľkú cenu v Ázii, no Malajzia rozhodne nie je na čele skráteného zoznamu so záujemcami.
Je však na miestnej vláde, aby v tomto smere zabrala. Šafriman je presvedčený, že veľká cena by bola pre krajinu prospešná. “Nie je to len Sepang, kto chce F1 späť, ale aj mnohí akcionári z vlády a súkromného sektora. Musíme sa pozrieť na to, ako podujatie organizuje Singapur, kde všetci od vlády cez súkromný sektor až po hotely ťahajú za jeden povraz, aby bolo podujatie úspešné. Každý prispieva svojím dielom. Tu to musí fungovať rovnako.”
Okruh sa pred týždňom pochválil vypracovanou ekonomickou štúdiou, podľa ktorej sa návratnosť Veľkej ceny Malajzie MotoGP pohybuje na úrovni 6,3-násobku investovaných peňazí. “Samozrejme, chce to čas. Dokonca aj pri MotoGP nám chvíľu trvalo, kým sme zvýšili návratnosť. Dôležité však je, že každý ťahá za rovnaký koniec povrazu.”
“Všetci vnímajú podujatia MotoGP a F1 ako podujatia Sepangu, ale v skutočnosti sú to národné podujatia. My sme na čele tým, že to manažujeme, poskytujeme tomu značku, ale vo svojej podstate sú to malajzijské podujatia,” poznamenal na záver.
- Značky
- Sepang
- VC Malajzie