logo F1online.sk

Abiteboul: Ak sa zbavíme MGU-H, budeme potrebovať o 50 kíl viac paliva

Cyril Abiteboul
© Renault Sport F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 6. 2020

Súčasné pohonné jednotky uvidíme vo Formule 1 do roku 2025. Od roku 2026 by sme mali vidieť úplne novú generáciu agregátov a diskusie o nich sa zrejme čoskoro začnú. Pri pohľade na tie súčasné nie je ťažké uhádnuť, čo by šéfovia športu chceli v tejto oblasti zmeniť.

Efjednotka samozrejme potrebuje lacnejšie motory. Tie súčasné sú finančne tak náročné, že akákoľvek automobilka si od potenciálneho vstupu do športu drží diskrétny odstup. Tieto motory sa skrátka nikomu nevyplatia. Formula 1 však tiež chce udržať čo možno najvyššiu energetickú efektivitu, naďalej totiž plánuje byť výskumným laboratóriom automobilového priemyslu.

„Z pohľadu pohonných jednotiek nás čaká ešte veľa práce,“ povedal pre Autosport boss Renaultu Cyril Abiteboul. „Síce sme v tejto oblasti zaviedli určité obmedzenia ako limitovaný počet homologácií alebo množstvo času na dynamometri, no aj tak sú tieto motory neuveriteľne drahé.“

„Musíme sa tak pozrieť na to, čo môžeme urobiť, aby sme ďalšiu generáciu pohonných jednotiek urobili ekonomickejšou.“

Podľa Abiteboula už motorári vo Viry podnikli prvé kroky a skúmajú ďalšie možnosti, ktorými by sa vývoj novej generácie pohonných jednotiek mohol uberať.

„Áno, premýšľame o tom, minimálne pohľadu toho, čo by malo byť cieľom ďalšej generácie motorov. Jeden z nich som už spomenul a ten je pravdepodobne tým najdôležitejším, potrebujeme ekonomickú udržateľnosť vývoja pohonných jednotiek. Tiež musíme premýšľať nad tým, aké technológie chceme používať,“ hovorí Abiteboul.

„Vidíme, že elektrifikácia začína ovládať svet. Musíme sa zamyslieť nad tým, čo to znamená pre Formulu 1, čo to znamená pre svet motoršportu a čo to znamená pre nás a našu koexistenciu s Formulou E. Mali by sme sa nad tým zamyslieť, pretože podľa mňa toto bude ďalšie bojisko na poli Formuly 1.“

„Chceli by sme sa v roku 2021 alebo 2022 dohodnúť aspoň na nejakých základných princípoch, aby sme v roku 2023 mohli začať s vývojom. To je taký môj hrubý plán,“ povedal Abiteboul, ktorý si nemyslí, že prosté odstránenie kritizovanej jednotky MGU-H je ideálnym riešením.

„Dôvod prečo ju máme je efektívne využívanie palív. Sme pripravení na to, aby sme jednoducho odpísali 20 až 30 percent ich efektivity? Podľa mňa nie je reálne, aby sme viezli ešte viac paliva, veď od roku 2022 budú autá ešte ťažšie. Ak sa zbavíme MGU-H, budeme potrebovať ďalších 50 kíl paliva, keď budeme chcieť udržať súčasnú výkonnosť.“

„Vidíte, že rozlúsknuť túto rovnicu je veľmi ťažké. Vzhľadom k tomu, že autá budú nebudú ľahšie, bude náročné sa MGU-H zbaviť, ak chcete udržať rovnakú úroveň udržateľnosti. Nie je problém nájsť veľký výkon, ale ak chcete udržateľnosť, bez tohto komponentu to je veľmi ťažké,“ uzavrel Abiteboul.