logo F1online.sk

V McLarene sú nadšení zo spolupráce s Mercedesom

Lando Norris s DRS, McLaren zozadu
© Pirelli Motorsport
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl22. 1. 2021

Kvalita spolupráce medzi zákazníkom a dodávateľom motora je pre úspech v F1 minimálne tak dôležitá, ako samotný výkon a spoľahlivosť pohonnej jednotky. McLaren má v tejto oblasti vlastné a pomerne trpké skúsenosti po predčasnom rozchode s Hondou. Od nástupu nového vedenia je to však vo Wokingu o niečom úplne inom, a to sa prejavuje aj na kooperácii s Mercedesom.

Predstaviteľom novej éry v britskom tíme je technický riaditeľ James Key, ktorý sa významne podpísal už na monoposte pre rok 2020. Vývoj na rok 2021 už je plne v jeho réžii. Najväčšou výzvou je prechod z motora Renault na motor Mercedes a úprava podlahy v zadnej časti auta z dôvodu nových technických pravidiel, týkajúcich sa najmä prítlaku.

Mám dôvod si myslieť, že sme na tom dobre. Nachádzame sa tam, kde by sme očakávali, a to aj napriek zdržaniam z úvodu roka 2020,“ povedal James Key ešte v decembri minulého roka pre podcast F1 Nation.

McLaren musel upravovať svoj pôvodný plán. Ešte takto pred rokom všetci počítali s tým, že od roku 2021 príde veľká zmena pravidiel. Vo Wokingu by tak vyvíjali kompletne nový monopost s motorom Mercedes. Prišla však pandémia, zatvorenie tovární a zmrazenie vývoja. Práce sa jednak posunuli do neskoršej fázy roka, a McLaren zároveň musí na integráciu iného motora do šasi minúť vývojové žetóny. „Pochopiteľne, plánovali sme začať oveľa skôr. Časovú stratu sme však dokázali dohnať. Spolupráca s Mercedesom je fantastická. Mercedes nás nesmierne podporuje a tiež si uvedomuje, že máme menej času než sme všetci očakávali. Naša kooperácia bola v posledných mesiacoch na veľmi dobrej úrovni,“ pokračoval James Key.

McLaren a Mercedes majú silné historické väzby, no táto spolupráca je úplne iná než tá z rokov 1995-2014. Vtedy mal McLaren až do roku 2008 absolútne výsadné postavenie. V roku 2009 už Mercedes dodával motory aj Brawn GP, ktorý neskôr kúpil a získal svoj továrenský tím. Papájoví sú teraz „len“ v pozícii zákazníka, v prípade konštruktívneho prístupu oboch strán však stále môžu získať oveľa viac, než predtým s Renaultom alebo Hondou. „Nachádzame sa vo fáze, keď finišujeme s inštaláciou motora a častí auta, ktoré sme už skôr začali pripravovať pre rok 2021.“

V roku 2021 vojde do platnosti rozpočtový strop a úpravy podlahy a zadnej časti auta. „Stále na tom pracujeme. Zmeny na podlahe auta budú z bočného pohľadu pomerne výrazné, dotknú sa difúzora či zadných brzdových kanálikov. Ovplyvnia tak aerodynamiku okolo zadných kolies. Snažíme sa dohnať stratu prítlaku, ktorú tieto zmeny prinášajú. Každým týždňom napredujeme, no stále je pred nami kus práce,“ uzavrel James Key.