logo F1online.skF1online.sk

Piastri môže byť rád, že nedostal trest už pri prvom reštarte

Oscar Piastri
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 10:33

Oscar Piastri po pretekoch vo Veľkej Británii cítil krivdu. Ak by komisári rozhodovali konzistentne, penalizáciu vraj nemal dostať, keďže pri oboch reštartoch bezpečnostného vozidla spravil prakticky to isté. Informácie zahraničných médií však naznačujú, že v skutočnosti môže byť McLaren ešte rád. Ak by sa niekto mohol cítiť poškodený, tak jeho súperi.

Telemetria potvrdila slová Oscara Piastriho. Pri oboch reštartoch bezpečnostného vozidla sa zachoval takmer rovnako a na dráhe približne 150 metrov spomalil o zhruba 170 km/h. Prečo teda Piastri dostal penalizáciu za druhý reštart, keď v prvom prípade to komisári neriešili?

Šéf tímu Andrea Stella uviedol, že budú žiadať FIA o vysvetlenie. Čiastočného vysvetlenia sa McLaren dočkal už v nedeľu po pretekoch, keď sa pretekový riaditeľ tímu Randy Singh a manažér Oscara Piastriho Mark Webber stretli s komisárom Nishom Shettym.

Toto stretnutie nám môže dať odpoveď aj na otázku, prečo sa McLaren nepokúsil požiadať o preskúmanie rozhodnutia, ak bol podľa Zaka Browna presvedčený o tom, že penalizácia bola udelená neprávom. Odpoveď je jednoduchá: Už pri prvom výjazde bezpečnostného vozidla mal Piastri namále.

Portál The Race informuje o tom, že už po tomto prvom reštarte si riaditeľstvo pretekov posvietilo na telemetriu Oscara Piastriho a diskutovalo o tom, či už tu Austrálčan neporušil pravidlá. Jeho akcelerácia a následné prudké brzdenie totiž v hĺbke poľa spôsobili “harmonikový” efekt, ktorý môže byť najmä pri zníženej viditeľnosti veľmi nebezpečný.

Stačí si spomenúť, aké následky malo zrýchľovanie a spomaľovanie počas reštartu SC na VC Toskánska 2020 v Mugelle. Neustále zrýchľovanie a spomaľovanie viedlo v hĺbke poľa k veľkým rýchlostným rozdielom. Jazdci vzadu si mysleli, že čelo už ide naplno, no bolo to len zdanie. Niektorí ešte stihli zareagovať a vyhli sa spomaľujúcim autám pred sebou, ktoré sa znenazdajky objavili, no piloti za nimi už nemali toľko šťastia. Výsledkom bola hromadná nehoda.

V Mugelle pritom vládlo takmer dokonalé počasie, v nedeľu však toho bolo vidieť len málo pre vodnú triešť. Nicovi Hülkenbergovi nechýbalo veľa, aby z tohto dôvodu počas reštartu havaroval.

Podľa spomínaného portálu napokon riaditeľstvo pretekov rozhodlo, že Piastriho prvé brzdenie netreba formálne vyšetrovať. Keď sa to však zopakovalo aj druhýkrát len o pár kôl neskôr, nebolo ochotné opäť prižmúriť oko a nechať pomyselnú žltú kartu vo vrecku.

Aj toto zistenie mohlo napokon viesť k rozhodnutiu McLarenu nepokúsiť sa odvolať voči desaťsekundovej penalizácii.

Prečo aj Russell v Kanade nedostal trest?

Oscar Piastri porovnával udalosti z nedele s tým, čo sa udialo v Kanade. George Russell vtedy tiež brzdil na rovinke, Max Verstappen tiež nestihol zareagovať a tiež lídra pretekov predbehol. Vtedy komisári sami od seba nezasiahli a napokon protest Red Bullu zmietli zo stola.

“Ja si nemyslím, že by ma musel obchádzať,” okomentoval Verstappena Oscar Piastri. “Prvýkrát to zvládol. Povedal by som, že v Kanade sa musel skôr vyhýbať ako dnes. Prinajmenšom som trochu zmätený.”

Medzi udalosťami zo Silverstonu a Montrealu sú však dva dôležité rozdiely. George Russell nevyvinul na brzdový pedál tlak 59,2 PSI, ale približne len polovičný (30 PSI), navyše nebrzdil o takmer 170 km/h. Pilot Mercedesu spomalil z rýchlosti 140 na 85 km/h. Tento rozdiel je podstatne menší ako brzdiť z 218 na 52 km/h.

Druhým dôležitým rozdielom je však fakt, že Russell brzdil v momente, keď na bezpečnostnom vozidle stále svietili svetlá. Tieto svetlá signalizujú, že sa ešte neblíži reštart pretekov. Piloti sa preto nemajú kam hnať, nuž pravidlá sú o čosi benevolentnejšie:

“Počas výjazdu bezpečnostného vozidla žiadne auto nesmie jazdiť zbytočne pomaly, nepredvídateľne či spôsobom, ktorý by mohol byť považovaný za potenciálne nebezpečný pre iných jazdcov alebo ľudí na trati,” píše sa v článku 55.5 Športových pravidiel F1.

Ako zhodnotili samotní komisári po proteste Red Bullu, akceleráciu a brzdenie za účelom zohriatia pneumatík a bŕzd považujú za prijateľnú.

Pravidlá sú však prísnejšie (článok 55.15), keď zhasnú svetlá na bezpečnostnom vozidle a piloti sa začnú jeden na druhého tlačiť, pretože sa blíži reštart. “Za účelom zníženia pravdepodobnosti výskytu nehôd v čase pred vjazdom safety caru do boxov, piloti po zhasnutí svetiel musia pokračovať takým tempom, ktoré nevykazuje známky nečakanej akcelerácie alebo brzdenia, ani žiadnych ďalších manévrov, ktoré by mohli ohroziť ostatných jazdcov alebo zdržať reštart.”

Presne preto, aby sa Formula 1 vyhla incidentom podobným tomu z VC Toskánska 2020, majú piloti po oznámení reštartu zachovávať viacmenej konštantné tempo. To však nebol prípad Oscara Piastriho.

Súvisiace články

Diskusia