logo F1online.sk

McLaren od januára začne vyvíjať očakávaný monopost pre rok 2022

Carlos Sainz
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl30. 12. 2020

McLaren patrí medzi tímy, ktoré si veľa sľubujú od rozpočtového stropu a najmä nových pravidiel, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2022. Vráti sa britský tím v novej ére späť na vrchol F1?

Sezóny 1998, 2009 a 2014 sa do histórie zapísali práve významnými zmenami pravidiel. A zmena pravidiel vždy znamenala aj preskupenie síl – v roku 1998 dominoval McLaren práve s motormi Mercedes, rok 2009 bol v znamení dominancie Brawn GP a vzostupu Red Bullu, a rok 2014 začiatkom nadvlády Mercedesu.

Ťažko môžeme očakávať, že McLaren bude od roku 2022 dominovať. Zmena pravidiel a rozpočtový strop však dáva britskej stajni jedinečnú šancu vrátiť sa medzi špičku a bojovať pravidelne o pódiá a víťazstvá.

V roku 2021 sa preto tímy budú významne koncentrovať na vývoj monopostov pre sezónu 2022. Tento vývoj bol po nástupe pandémie Covid-19 dočasne zmrazený. Tímy budú môcť monoposty pre rok 2022 opäť vyvíjať od začiatku januára. „Ešte pred zmrazením vývoja sa všetky tímy dostali do pomerne pokročilej fázy. Už teraz môžeme analyzovať množstvo vylepšení a posúdiť viacero konceptov, nad ktorými uvažujeme,“ povedal technický riaditeľ McLarenu James Key.

„Zmrazenie vývoja nezastavilo mechanický dizajn či simulácie. Napríklad náš návrh prevodovky pre rok 2022 je vo veľmi pokročilej fáze,“ pokračoval James Key, ktorý má v McLarene pod palcom vývoj monopostov.

Vo Wokingu budú dovolenky veľmi krátke. Hneď po Novom roku sa tím vrhne do práce do monopostu na rok 2022. „Hneď na začiatku nového roka budeme vo veternom tuneli, aby sme ďalej pracovali na aute pre rok 2022. Pre tento monopost máme k dispozícii čistý list papiera. Pravidlá pre šasi budú zásadne odlišné, rovnako sa menia zavesenia a pneumatiky. Už na tom však určitý čas pracujeme.“

Dá sa očakávať, že sezóna 2022 bude poriadne zaujímavá. Zmeny pravidiel tradične prinášajú preskupenie síl, časté „prelievanie“ rýchlosti medzi tímami podľa typu okruhov, ale aj problémy so spoľahlivosťou a neočakávané výsledky. McLaren práve v poslednej „prelomovej“ sezóne 2014 definitívne ustúpil z čelných pozícií, v roku 2022 sa tam chce vrátiť. „Je vždy skvelá výzva, keď sa významne menia technické pravidlá. Znamenajú nový začiatok a prinášajú nové príležitosti pre dizajn auta a jeho vývoj, čo je pre inžinierov veľmi motivujúce. Zmrazenie vývoja poskytlo každému trochu času na rozmýšľanie. Umožnilo nám urobiť krok späť a skutočne analyzovať dáta, ktoré sme dovtedy zozbierali. Stále je ešte priskoro. Máme sa ešte veľa čo učiť o skutočnom potenciáli auta pre rok 2022,“  pokračoval James Key.

Rok 2021 teda bude nielen o pretekoch na trati, ale aj o vývoji v továrňach. „Rok 2021 bude rušný. Budeme pretekať s monopostom MCL35M, ktorý chceme tiež vyvíjať. Súbežne budeme pracovať na našom aute pre rok 2022. Už sa nevieme dočkať,“ optimisticky uzavrel technický riaditeľ McLarenu.