logo F1online.sk

Key: Aj napriek vývojovému obmedzeniu môžeme byť rýchlejší

McLaren, ilustračné
© McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl29. 12. 2020

MCL35M – tak znie názov monopostu McLarenu pre sezónu 2021. Označenie „M“ prirodzene pribudlo z dôvodu, že britský tím sa vracia k pohonným jednotkám Mercedes. Pre McLaren to bude veľká výzva.

Vývoj monopostov je totiž zmrazený a obmedzený na vývojové žetóny. Vo Wokingu tieto žetóny využijú na integráciu pohonnej jednotky Mercedes. V súčasnej F1 to nefunguje tak, že z auta vyberiete motor Renault a na rovnaké miesto nainštalujete motor Mercedes. Každá pohonná jednotka má iné rozloženie komponentov, iné umiestnenie batérií, chladenia a podobne.

Preto si prechod na Mercedes vyžiada pomerne významnú úpravu úspešného monopostu MCL35 zo sezóny 2020. „Nová pohonná jednotka predstavuje veľkú zmenu, kvôli ktorej jednoducho nemôžeme preniesť šasi z roka 2020. Veľa vecí sme na aute museli zmeniť či prekresliť. Týka sa to najmä systémov chladenia či elektroniky. Zmenami prejde aj prevodovka a samozrejme, samotný motor. Budúcoročný MCL35M bude pre nás ako nové auto,“ povedal technický riaditeľ McLarenu James Key.

Pozitívom je, že McLaren na vývojové obmedzenia myslel a už počas sezóny 2020 prinášal vylepšenia pre rok 2021. Musel to stihnúť ešte pred termínom homologizácie určitých častí auta, napríklad nosového kužeľa. „Napríklad uvedenie nového nosa sme museli trochu urýchliť, aby sme stihli termín homologizácie. Nechceli sme však pokračovať v koncepte, s ktorým sme začali rok 2020. Preto sme nasadili nový nosový kužeľ, s ktorým chceme jazdiť v roku 2021,“ pokračoval James Key.

McLaren tak už ku koncu roka jazdil aj s trochu experimentálnym autom pre sezónu 2021. Aj tento upravený monopost však prinášal výborné výsledky. „Fakt, že vývojové žetóny minieme na integráciu motora Mercedes, zmenil náš prístup pri prinášaní vylepšení. Do auta pre rok 2020 sme vďaka tomu pridali viac výkonu, než by sme normálne očakávali. Na základe informácií, ktoré sme vďaka tomu zhromaždili, existuje ďalší priestor na vylepšenie a zrýchlenie nášho monopostu.“

Britský tím obsadil v nedávno skončenej sezóne výbornú tretiu priečku, no vyťažil najmä z konzistentnosti, dobrého manažovania pretekov a vyrovnanej jazdeckej dvojice. Vo Wokingu si sami dobre uvedomujú, že z pohľadu čistej rýchlosti mali len málokedy tretí najrýchlejší monopost. A vedia aj o svojich slabinách, napríklad náchylnosti na nárazový vietor či teploty.

Otázka teda znie – je McLaren pri vývojových obmedzeniach a výzve v podobe zapracovania novej pohonnej jednotky schopný urobiť ďalší výkonnostný krok dopredu čo sa týka postavenia v strede poľa a zníženia odstupu na špičku? „Myslím si, že aj pri vývojových obmedzeniach existuje priestor na to, aby sme na budúcoročnom monoposte odstránili naše slabiny. Dokázali sme identifikovať oblasti, v ktorých sú konkurenti lepší než my, a presne poznáme naše slabé miesta. Pochopiteľne, ak by sme mali úplne rozviazané ruky, tak by sme vedeli zrýchliť o viac. Oblasti, ktoré chceme zlepšiť, však nesúvisia so základnou charakteristikou auta,“ uzavrel technický riaditeľ McLarenu.