FIA pred Imolou prekvapila ďalšími dvoma technickými direktívami

Padok Formuly 1 už celé týždne hovorí o technickej direktíve, ktorá vojde do platnosti v Španielsku a tímy pre ňu budú musieť nasadiť menej flexibilné krídla. Pred VC Emilia Romagna však FIA potichu rozposlala tímom ďalšie dve technické direktívy, ktoré potenciálne mohli mať dopad na rozloženie síl.
Víkend v Imole sa príliš nepodobal na to, čo sme videli v Miami. McLaren prišiel o svoju obrovskú výhodu, Red Bull zosilnel a Mercedes sa ocitol hlboko v poli porazených. Podľa Georgea Russella mal šťastie, že obsadil aspoň siedme miesto.
Pod tieto posuny v rebríčku výkonnosti sa na jednej strane podpísali balíčky vylepšení, ktoré si top tímy priviezli do srdca Talianska, no nemuseli byť jediné. Podľa zahraničných zdrojov vrátane novinára Thomasa Mahera či portálu The Race totiž FIA zverejnila dve technické direktívy.
Vraj práve s nimi má súvisieť poznámka Christiana Hornera z nedele, keď sa ho reportéri spýtali, či je prekvapený z rýchlosti svojho tímu. “Nás skôr prekvapila slabá výkonnosť McLarenu.”
Čo riešia spomínané technické direktívy?
FIA krátko pred VC Emilia Romagna upresnila pravidlá v dvoch oblastiach. Tou prvou je kľúčová doska podlahy a jej opotrebovanie, ktoré značným spôsobom limituje tímy pri nastavovaní svetlej výšky monopostu. V tejto veci platí napohľad jednoduchá matematika. Čím je monopost nižšie položený, tým viac prítlaku generuje jeho podlaha, ale tým viac sa aj ničí doska. Ak sa opotrebuje nad povolenú hranicu, pilot bude nekompromisne diskvalifikovaný.
Podľa znenia technickej direktívy sa niektorým tímom darilo obchádzať pravidlá v súvislosti s tým, ako sa hrúbka dosky podlahy po pretekoch meria. Direktíva tak podľa dostupných informácií upresňuje, aké materiály je možné použiť v oblasti titánových skĺznic a ako presne môžu byť pripevnené. Týmto krokom sa odstránia potenciálne šedé zóny, ktoré mohli tímy využívať na dodatočné zníženie svetlej výšky.
Druhá technická direktíva je takisto veľmi zaujímavá, no v inom kontexte. Nejde totiž o žiadne upresnenie znenia pravidiel, ale o komunikáciu medzi FIA a Red Bullom o tom, či by sa rôzne techniky dali použiť pri chladení pneumatík. V tejto oblasti má vynikať práve McLaren.
Z pohľadu červených býkov je to šikovný ťah, ako odstrániť z monopostov súperov zariadenia, ktoré by dovtedy mohli spadať do šedej zóny. Red Bull v komunikácii navrhoval rôzne riešenia ohľadom toho, ako by sa dala využiť voda v komponentoch kolies a bŕzd. FIA sa tak pustila do vysvetľovania, prečo tieto návrhy, jeden po druhom, považuje za nelegálne.
Red Bull dosiahol svoje. Bez toho, aby McLaren z niečoho priamo obvinil, vylúčil nasadenie takýchto riešení. “Nevinne” klásť teoretické otázky s predpokladom, že súperi niečo také už využívajú, je rozšírený a vcelku elegantný spôsob, ako “klepnúť po prstoch” konkurencii azda sa pohybujúcej v šedej zóne. Ak sa totiž teraz nájde na monoposte zariadenie podpísané v technickej direktíve, už bude jeho nasadenie vnímané ako porušenie pravidiel a pilot bude diskvalifikovaný.

Koho pribrzdili technické direktívy?
Podľa portálu The Race v Red Bulle nepovažujú za náhodu, že načasovanie týchto dvoch technických direktív korešponduje s tým, ako sa v Imole premiešalo poradie. Na druhej strane McLaren má byť skalopevne presvedčený, že tieto novinky nezohrali žiadnu rolu. McLaren MCL39 má totiž jazdiť s presne totožnými doskami podlahy, materiálmi a upevnením ako pred dvoma týždňami v Miami, keď sa ešte o direktívach nevedelo.
Nedá sa preto vylúčiť, že skutočným cieľom mohli byť iné tímy. Jednou malou indíciou môže byť napríklad poznámka Georgea Russella z tréningu v Imole, keď svojmu tímu rovno z kokpitu hlásil, že monopost jeho kolegu Kimiho Antonelliho naráža na trať a to môže mať vplyv na opotrebovanie dosky podlahy. O čosi väčšou indíciou by bolo už slabé tempo strieborných šípov.
Nezabudnime tiež, že FIA už v Miami podrobne preskúmala všetky komponenty bŕzd a kolies na monoposte Oscara Piastriho a konštatovala, že nenašla nič, čo by šlo proti pravidlám.
Aký bol skutočný dopad direktívy, sa zrejme nikdy nedozvieme. Pred nami je VC Monaka, ktorá je príliš špecifická na takéto analýzy, nuž a v Španielsku vojde do platnosti ešte významnejšia direktíva o flexibilite predných krídel. Viacero tímov v padoku už avizuje, že bude nútených nasadiť tuhšie komponenty.