Wolff vystríha pred úpravou motorových pravidiel a “posúvaním bránky”

V uplynulých týždňoch sa opäť začalo hovoriť o motorových pravidlách pre rok 2026 a rizikách, ktoré sú s nimi spojené. Boss Mercedesu Toto Wolff nemá rovnaké obavy ako šéfovia niektorých iných tímov, ktorým však odkazuje, že v takto neskorom štádiu príprav by sa nemali meniť pravidlá.
Na potenciálne “katastrofálny” scenár upozorňuje napríklad šéf Red Bullu Christian Horner. V roku 2026 vraj Formule 1 reálne hrozí, že jednotka MGU-K nebude schopná rekuperovať dostatok energie, aby “uživila” silnejší elektrický motor s výkonom až 470 koní. Preto sa ozývajú hlasy, že rozumnejšie by bolo znížiť výkon elektrickej časti, aby piloti na rovinkách nemuseli “plachtiť” a aby spaľovací motor nemusel priamo dobíjať batérie.
Toto Wolff už po zasadnutí Komisie F1 označil tieto návrhy za “vtip”. Odvtedy názor nezmenil. “Čím sme bližšie k novým pravidlám, tým viac sa ľudia snažia hrať v prospech svojho tímu,” prekukol motiváciu súperov. “Taká je naša povinnosť, no v tejto chvíli nevieme, ako to dopadne v budúcom roku.”
Lepšie bude počkať si na rok 2026 a neprijímať unáhlené rozhodnutia. “Uvidíme katastrofu s rekuperáciou energie v Baku a Monze? Neviem. Dúfame, že nie. My odkazujeme, že by sme nemali konať na základe odhadov, pretože potom cieľ prestrelíme alebo naň nedostrelíme. Nie je to tak, že by sme museli zahodiť celý hardvér a pripraviť niečo celkom iné.”
Potenciálne korekcie sa vraj dajú vyriešiť aj rýchlejšie. “Všetko je to v softvéri, kde máte určené rozpätie toho, čo môžete robiť. Na testoch o rok uvidíme konečné produkty. My ako výrobcovia pohonných jednotiek chceme skvelú šou, chceme vyhrávať, ale sme si vedomí aj toho, že musí tu byť istá variabilita a nepredvídateľnosť. My sme si obdobie po roku 2014 užili, ale keď trvá dlhšie, pre náš šport to rozhodne nie je dobré.”
Wolff sa snaží vnímať argumenty oboch strán a prísť s takým objektívnym stanoviskom, aké je len možné pre šéfa jedného z tímov Formuly 1. V tejto chvíli nechce meniť pravidlá, ale ak by to v roku 2026 bolo nutné, zdá sa, že je ochotný na niečo také pristúpiť. V konečnom dôsledku sa táto téma rozoberala aj na zasadnutí Komisie F1, ktorá sa dohodla na tom, že ak niektorý výrobca bude výkonnostne zaostávať, tak by mohol dostať extra hodiny na dynamometroch či navýšenie rozpočtového stropu na vývoj pohonnej jednotky.
“Ja sa snažím o veľmi vyvážený postoj medzi tým, čo je dobré pre Mercedes — ako som povedal, to musím robiť — a na druhej strane, čo bude dobrým riešením do budúcna. Musíme sa vyhnúť týmto veľkým výkyvom,” pokračoval Wolff.
Od predstavenia motorových pravidiel uplynuli tri roky a odvtedy sme počuli množstvo pozitívnych, ale aj negatívnych reakcií. “Keď FIA navrhla tento motor, nikomu sa nepáčil. Cestovné autá sa však vtedy šli vydať smerom 50-percentného podielu elektriny. To bol dôvod, prečo sme pritiahli záujem výrobcov ako Audi a Porsche, tak sme šli do toho.”
“Ťažko sa však posúvajú bránky, najmä tie, ktoré boli nedávno osadené,” zdôrazňuje Wolff. “Honda sa zaviazala vrátiť sa, Audi sa zaviazalo pridať sa. Oni vrátane nás nemajú veľký záujem na tom, aby sme v súčasnej fáze posúvali bránky. Musíme byť však otvorení, ak by niečo také bolo potrebné v ďalšom roku.”