Chcel by som v aute aj dvanásťvalce, vyhlásil pretekár vo Vasseurovi

Keď sa vo Formule 1 začnú spomínať motory s desiatimi alebo dokonca dvanástimi valcami, šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi sa rozžiaria oči. Na druhej strane si však uvedomuje, že nové pravidlá by sa nemali tvoriť hurá štýlom, ale s veľkou dávkou vážnosti.
Každé zasadnutie Komisie F1, na ktorom sa zúčastňujú zástupcovia FIA, FOM a tímov, sa odohráva za zatvorenými dverami. Medzinárodná automobilová federácia z každého takého zasadnutia pripraví sumár toho, čo sa dohodlo a preberalo, no len pomaly k nám presakujú podrobnosti o tom, kto za čo hlasoval a proti čomu protestoval.
Na poslednom zasadnutí sa však preberala dôležitá téma, ktorou je motorová budúcnosť Formuly 1. Jednotlivé strany sa zatiaľ dohodli, že pravidlá sa nebudú meniť, no v prípade nevyrovnanej výkonnosti pohonných jednotiek bude pripravený mechanizmus, ktorý tým slabším umožní časom sa dotiahnuť. Zmena samotnej technológie príde až o pár rokov.
Frédéric Vasseur prezradil, že rád by si priamo počas súťažných víkendov zaspomínal na časy, keď Formule 1 vládli hlučné beštie. “Bola to pozitívna diskusia,” zhodnotil zasadnutie Komisie F1. “Ak sa ma opýtate ako pretekára, ja by som veľmi rád mal v aute dvanásťvalce, už len kvôli tomu hluku, zvuku a podobne.”
Vo Ferrari sú však opatrní a nechcú hodiť do koša blížiacu sa sadu pravidiel. “Na rok 2026 však už máme stanovené pravidlá. Keď sme sa začali baviť o roku 2026, tak sme povedali: OK, upokojme sa! Nuž a teraz sa bavíme o roku 2031. O dve minúty príde otázka, čo bude v roku 2040!” zavtipkoval si francúzsky manažér.
Nápad prinavrátiť do Formuly 1 viac valcov je ešte stále v zárodku. Formula 1 má teraz dostatok času prehodnotiť, či nebudú naporúdzi aj vhodnejšie alternatívy. Frédéric Vasseur považuje za pozitívne, že sa motory budúcnosti začali rozoberať tak skoro.
“Ale musíme to brať vážne,” upozorňuje Vasseur. “Otvorili sme túto diskusiu. Myslím, že toto je azda prvýkrát, čo sa tak skoro začína hovoriť o novej generácii. To je dobré, pretože potrebujeme si vypočuť, čo si o tejto téme myslia ostatní, a pozrieť sa na rôzne prístupy.”
“Buďme však otvorení. Ak mám byť úprimný, bolo to veľmi konštruktívne stretnutie. Bolo veľmi pozitívne, pretože každý prezentoval svoj vlastný názor. To je podľa mňa správny prístup,” zhodnotil šéf Ferrari.