logo F1online.skF1online.sk

Zabudnite na desaťvalce. Stretnutie v Bahrajne prinieslo „len“ skrátenie cyklu pravidiel

Monoposty po štarte VC Japonska 2025
© LAT Images/Sauber
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 4. 2025

Zo šesťvalcových turbomotorov na hlučné desaťvalce? O niečom takom sa nám roky ani nesnívalo. V posledných mesiacoch sa objavila aspoň hypotetická šanca, aby sa sen mnohých automobilových nadšencov zmenil na skutočnosť. Dodávatelia pohonných jednotiek odmietli radikálnu zmenu, ale ich zasadnutie v Bahrajne predsa len prinieslo nejaké úpravy.

Informovali sme o tom niekoľkokrát a pripadalo nám neuveriteľné, že sa o tom vôbec bavíme. Zdalo sa, že vo Formule 1 sa však našla politická vôľa, ktorá navrhovala obrat kurzu o 180 stupňov, ale to sa celkom nepotvrdilo. Zmena kurzu a znovuzavedenie desaťvalcov, ako sa ukázalo, nebolo celkom na stole.

V piatok sa v Bahrajne uskutočnilo stretnutie na najvyššej úrovni. Menoslov a kalibre prítomných skutočne podčiarkujú, aké dôležité boli témy rokovania. Nechýbali najvyšší šéf Audi Gernot Döllner, globálny riaditeľ Ford Performance Mark Rushbrook, prezident General Motors Mark Reuss, predseda predstavenstva Mercedesu Ola Källenius, všetci šéfovia továrenských tímov vrátane Red Bullu a ďalší.

FIA zo zasadnutia vydala tlačovú správu, ktorá obsahovala aj stanovisko samotnej federácie. „FIA sa pevne vyslovila za pravidlá pre rok 2026. Technické oddelenie FIA spolu s viacerými zainteresovanými stranami venovali značné množstvo času tvorbe predpisov pre hybridné pohonné jednotky na rok 2026 so stopercentne udržateľnými palivami. Predpisy pre rok 2026 pritiahli do športu nových dodávateľov motorov, čo potvrdzuje, že po technickej stránke bola zvolená správna cesta,“ uviedla federácia.

Správa priznala, že predmetom zasadnutia boli aj možnosti zmeny plánu a harmonogramu do budúcna. „Jednou z tém bola aj možnosť zavedenia atmosférických motorov využívajúcich udržateľné palivo,“ uvádza FIA.

Medzi hlavné body diskusie patrili podľa správy zníženie nákladov na výskum a vývoj pohonných jednotiek, budovanie odolnosti športu voči výkyvom globálnej ekonomiky, zjednodušenie pohonných jednotiek, ale tiež udržateľnosť, zníženie hmotnosti, výkonnosť, relevantnosť pre cestnú premávku, hluk a atraktívnosť pre fanúšikov.

Najdôležitejšie je však zhrnutie záverov zasadnutia, ktoré znejú jednoznačne:

  • Všetky strany budú pokračovať podľa plánu pri zavedení pohonných jednotiek pre rok 2026 a tešia sa na vzrušujúce preteky v budúcnosti,
  • Všetky strany sa dohodli na pokračovaní v diskusiách o budúcom technickom smerovaní športu,
  • Určitý stupeň elektrifikácie bude vždy súčasťou budúcich úvah,
  • Používanie udržateľného paliva bude nevyhnutnosťou,
  • V rámci širšieho úsilia o znižovanie nákladov sa zváži úprava finančných predpisov,
  • Kontrola dodržiavania týchto predpisov bude prioritou.

Pravidlá platia len do roku 2029

Ak by ste si na základe vyššie uvedeného mysleli, že diskusia bola rýchla, krátka a návrh na návrat desaťvalcov bol zmietnutý zo stola, nemali by ste celkom pravdu. V médiách sa totiž objavilo niečo, čo správa FIA neuviedla. „Portál The Race sa dozvedel, že návrat motorov V10 nie je na stole najneskôr do roku 2029,“ napísal britský web.

To znamená, že nový cyklus pravidiel, ktorý začne platiť v roku 2026, nebude päťročný, ale iba trojročný. Je to malý ústupok v prospech skeptikov, ktorí to nevidia ružovo s novou generáciou pohonných jednotiek, ale pravdepodobne tiež s vlastným vývojom. Celkovo však malo stretnutie dôležitý význam aj z hľadiska upokojenia všeobecných obáv, že nie sú zavedené patričné brzdy a protiváhy pre prípad zväčšenia výkonnostných rozdielov medzi jednotlivými pohonnými jednotkami a jednostrannej dominancie jedného dodávateľa.

„Aj keď zámerom stretnutia nikdy nebolo rozhodujúce hlasovanie o ďalšom smerovaní pravidiel, viaceré zdroje naznačujú, že došlo k pokroku v zjednotení postojov a hlavne boli vyriešené obavy sprevádzajúce pravidlá pre rok 2026,“ uviedol The Race.

„Strany sa sústredili na dve kľúčové oblasti: v prvom rade riziko výkonnostnej nerovnováhy medzi tímami, ktorá by znemožnila slabším dotiahnuť sa na lídrov; a tiež obavy, že by sa preteky mohli zmeniť na súboje v šetrení energiou. Keďže sa všetci zúčastnení zhodli, že úplné zrušenie pravidiel pre rok 2026 nie je realistické, podarilo sa dosiahnuť určitý pokrok v návrhoch úprav, ktoré by mohli odstrániť viaceré potenciálne problémy,“ pokračoval britský portál.

„Aj keď konkrétne detaily ani zďaleka nie sú definitívne a bude sa pokračovať štandardným schvaľovacím procesom, predbežne sa medzi návrhmi nachádzajú kroky smerujúce k znižovaniu nákladov, zvýšeniu príležitostí dotiahnuť sa pre zaostávajúce tímy a tiež možné úpravy športových pravidiel s cieľom zatraktívniť preteky,“ dodal The Race.

Súvisiace články

Diskusia