logo F1online.skF1online.sk

V Bahrajne sa chystá veľké stretnutie o motoroch: Kto je za, a kto proti desaťvalcom?

Red Bull RB20 – pohonná jednotka
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 4. 2025

Najprv nás mala nudiť dominancia McLarenu, potom prišli nezáživné preteky v Japonsku s víťazstvom Maxa Verstappena. Ruku na srdce, na trati sa nám toho v úvode sezóny veľa nedeje, ale dianie v zákulisí je, ako obvykle, veľmi výživné. Štart sezóny 2025 sprevádzajú diskusie o budúcnosti motorov vo Formule 1, ktoré narážajú na politické ciele jednotlivých zainteresovaných strán. Tie má vyriešiť veľký samit dodávateľov motorov, ktorý FIA organizuje v piatok v Bahrajne.

Na míting sa majú dostaviť všetci piati dodávatelia pohonných jednotiek. Prítomní budú aj zástupcovia Audi, ale pozvaný nebol Cadillac, keďže táto automobilka sa nezaregistrovala ako dodávateľ motorov a dočasne – podľa medializovaných informácií minimálne tri roky – bude využívať pohonné jednotky Ferrari.

Téma diskusie je jasná – budúcnosť motorov vo Formule 1. Celé to v zime odštartoval Stefano Domenicali, ktorý sa nechal počuť, že by nebolo na škodu, keby sme si pohovorili o návrate motorov V10 poháňaných ekologicky udržateľným palivom. Toto všetko prišlo po rozsiahlych a veľmi zložitých diskusiách o novej generácii predpisov, ktoré sprevádzajú veľké obavy z obrovského fiaska.

Prezident Medzinárodnej automobilovej federácie Mohamed bin Sulajem zašiel ešte ďalej a naznačil, že desaťvalce by mohli prísť skôr, než sa pôvodne predpokladalo. Myšlienka, že s novými hybridnými motormi sa bude pokračovať niekoľko desaťročí, odrazu nevyzerala pravdepodobne a každý akoby sa týchto nových motorov chcel zbaviť čo najskôr.

Je to však tak? Na stole sa objavili dva plány radikálnej zmeny a oba v skutočnosti pôsobia veľmi nepravdepodobne. Zatiaľ nemáme ani dostatok presvedčivých indícií, že k znovuzavedeniu motorov V10 vôbec dôjde kedykoľvek v budúcnosti, pretože sa zdá, že zástancovia návratu hluku na okruhy sú v menšine.

„Návrh prezidenta FIA vyvolal vášnivú debatu o tom, ako nájsť skratku k rýchlejšiemu zavedeniu motorov V10. Prvá možnosť je pokračovať so súčasnými pohonnými jednotkami a potom v roku 2028 presedlať na desaťvalce – inými slovami úplne zahodiť pripravované nové motory –, podľa druhej by došlo k zavedeniu nových pravidiel, ale tie by platili len tri roky, namiesto piatich,“ píše vo svojej analýze renomovaný magazín Auto Motor und Sport.

Aj keď obe tieto možnosti znejú lákavo, musíme si uvedomiť, že momentálne nevyzerá pravdepodobne ani jeden scenár. Prvý je hotové sci-fi, pretože pokračovanie v dodávkach súčasných pohonných jednotiek nie je reálne. Audi, Red Bull a Racing Bulls by zostali úplne bez motorov a Mercedes vyhlásil, že nie je schopný natiahnuť dodávky do budúceho roka, pretože celá továreň v Brixworthe sa už preorientovala na vývoj novej generácie pohonných jednotiek.

Audi a Mercedes sú proti

Čo však druhá možnosť? Podľa Auto Motor und Sportu je na nasadenie motorov V10 a predčasné zahodenie nadchádzajúcej generácie pohonných jednotiek potrebný súhlas aspoň štyroch z piatich dodávateľov. Momentálne to však vyzerá, že proti budú minimálne tri automobilky.

FIA organizuje na piatok do Bahrajnu veľké zasadnutie dodávateľov motorov, na ktorom chce zistiť, aké sú stanoviská jednotlivých zainteresovaných strán. Auto Motor und Sport má zákulisné informácie a hlási, že zástancovia návratu desaťvalcov sú dokonca v menšine. Aktuálne to teda ani náhodou nevyzerá na urýchlený návrat týchto motorov a hybridy s obrovskými batériami, ktoré sa na nás chystajú v roku 2026, s nami zostanú minimálne do konca sezóny 2030.

„Mercedes a Audi budú na stretnutí zastupovať dokonca ich generálni riaditelia (Ola Källenius a Gernot Döllner, pozn. red.) a podľa špekulácií sa za V10 vyslovia Red Bull a Ferrari. Zlomyseľné jazyky tvrdia, že obaja zahlasujú pre obavy z ich zaostávajúceho vývoja novej hybridnej pohonnej jednotky,“ píše AMuS.

„Audi a Mercedes sú proti zdržaniu zavedenia nových pohonných jednotiek aj proti obmedzeniu ich platnosti z piatich na tri roky. Pokiaľ ide o Hondu, špekulácie sa rozchádzajú. Podľa niektorých by Japonci mohli žiť s motormi V10, keďže v zime sami priznali, že ich vývoj zaostáva; ďalšie hlasy však hovoria, že Honda sa dala dokopy a stojí si za tým, čo ju v prvom rade priviedlo do F1,“ dodal nemecký magazín.

Ten okrem toho tvrdí, že zmena by nevyzerala dobre ani pre samotnú FIA. Ona totiž tieto predpisy vytvorila a v stávke je jej meno, povesť a dôvera do budúcnosti. Podľa AMuS-u investovali všetci výrobcovia do vývoja nových motorov v posledných troch rokoch minimálne 300 miliónov dolárov.

Watanabe vyslovil stanovisko Hondy

Počas japonského víkendu si s médiami pohovoril aj prezident Honda Racing Corporation Kódži Watanabe. Ten poskytol rozhovor pre priameho konkurenta Auto Motor und Sportu, portál Motorsport-Total.com, a možno aj preto ho magazín vo svojom článku nespomenul. Šéf športového programu automobilky však dal svetu jasne na známosť, aké sú úmysly Hondy pred piatkovým stretnutím v Bahrajne.

„Elektrická časť pohonnej jednotky je pre nás a naše zapojenie vo Formule 1 veľmi dôležitá. Na rok 2026 sme sa rozhodli vrátiť do F1, pretože sme sa stotožnili s vyšším podielom a rastúcou dôležitosťou elektrickej zložky. Nemyslím si, že v tejto chvíli môžeme podporiť návrat spaľovacích motorov, aj keby ich poháňali ekologicky udržateľné palivá,“ odkázal Watanabe.

Nuž, ak sa všetky tieto informácie potvrdia, zdá sa, že diskusia o nasadení motorov V10 v dohľadnej dobe sa na istý čas uzavrie.

Súvisiace články

Diskusia