Wolff: O skrátenie motorových pravidiel žiadajú tí, ktorí sa boja

V zákulisí Formuly 1 sa horlivo diskutuje o návrate obľúbených desaťvalcových motorov. Z pohľadu fanúšika to znie atraktívne, ale Toto Wolff upozorňuje na to, že z dlhodobého hľadiska to môže Formule 1 skôr uškodiť. Rovnako pripomína, aby sme sa pozorne pozreli na tímy, ktoré takýto zásah do pravidiel podporujú, a čo tým vlastne sledujú.
O návrate desaťvalcových motorov s ekologickými palivami začali hovoriť Stefano Domenicali a prezident FIA Mohamed bin Sulajem, ku ktorým sa rýchlo pridali aj ďalšie mená zo sveta Formuly 1. Znie to pekne, no má to háčik.
Najjednoduchšie by bolo vyčkať do konca platnosti nových pravidiel a k desaťvalcom sa vrátiť v roku 2031, ale nie každému sa chce čakať tak dlho. V padoku sa hovorí o skrátení motorového cyklu na tri roky či dokonca o jeho celkovom zrušení — tento plán je síce nereálny, ale je dôkazom toho, aké radikálne nápady niektorí predkladajú.
V rozhovore pre motorsport.com Toto Wolff upozorňuje na to, že Formula 1 musí byť spoľahlivým partnerom pre automobilky. Audi a Honda sú v športe preto, že sa im zapáčili motorové regulácie.
Zmenu pravidiel by podporil za istých podmienok. “Ak by boli predložené správne argumenty,” odvetil Toto Wolff. “Ako Formula 1 vyzeráme trochu hlúpo, keď lákame také značky ako Audi, predstavujeme plány o skvelých hybridných motoroch s udržateľnými palivami, aby sme odrazu povedali, že si ich chceme v skutočnosti ponechať len tri a nie päť rokov.”
“Potrebujeme byť stabilným a spoľahlivým partnerom, ktorý hovorí: Takéto sú pravidlá, toto je investičný rozpočet a musíte s ním počítať. Potom sa ľudia môžu pridať, alebo nie. Formula 1 však pôsobí nevyspytateľne, keď ešte pred začiatkom platnosti pravidiel hovorí, aby sme sa pozreli na nový motor a pohonnú jednotku,” pokračoval šéf Mercedesu.
“Preto všetci — FIA, Formula 1 a tímy — máme rovnaké záujmy: Chceme skvelý šport a nepozerať sa len na úspech jedných pretekov alebo jednej sezóny. Potrebujeme dlhodobý plán, a aby každý ťahal za jeden koniec povrazu,” odkazuje.
Kto sa bojí nových motorov?
Dôležité je vraj sa pozrieť aj na to, odkiaľ vietor fúka. Bez toho, aby Wolff niekoho menoval, naznačuje, že v padoku sa niektoré tímy boja výsledkov vlastných motorových programov. Je preto prirodzené, že chcú dobu platnosti nových pravidiel skrátiť na minimum.
“Myslím si, že sú to ľudia, ktorí majú pred ďalším rokom pocit, že nebudú takí konkurencieschopní, akí by chceli byť,” povedal Toto Wolff bez toho, aby konkrétne menoval súperov z Red Bullu, no z jeho slov je jasné, na koho naráža. “Spomeňte si na rok 2014. Tí istí ľudia kritizovali vtedajšie motorové pravidlá, pretože ich dodávateľ pohonných jednotiek nebol spočiatku taký konkurencieschopný.”
“Teraz si vyrábajú svoje vlastné motory. Myslím si, že žijú vo veľkom strachu, že to nepôjde tak dobre. Preto sa zrazu začali manipulácie a objavila sa myšlienka desaťvalcových motorov,” zamýšľa sa viedenský rodák.
V Mercedese však nie sú opozíciou, s ktorou by sa nedalo pohnúť. Podľa Wolffa sú ochotní rokovať a odsúhlasiť návrat desaťvalcových monštier, ale pod podmienkou, že to bude v záujme všetkých dodávateľov — to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená od roku 2031.
“Ako Mercedes sme vždy otvorení takýmto diskusiám,” ubezpečil Wolff. “Ako bude vyzerať motor budúcnosti? Bude to osemvalec, desaťvalec? Aký hybridný systém bude v aute? Sú jasnou cestou vpred udržateľné palivá, atmosférické alebo turbomotory?”
“Každá výzva nám vyhovuje, pokiaľ správne prebehnú procesy riadenia toho, ako sa o tomto motore bude rozhodovať. Dnes máme systém riadenia, takže dajme hlavy dokopy so všetkými výrobcami motorov a pozrime sa na to, čo chceme robiť po roku 2030. Potom pripravme plán, ktorý bude dobrý pre Formulu 1,” dodal.