logo F1online.sk

Keď nie kvalifikačné preteky, skúsime zmeniť niečo iné, hlási Brawn

Pneumatiky Pirelli
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 6. 2020

Ako oživiť druhý z dvojice víkendov na tom istom okruhu? Túto otázku si kladú predstavitelia Formuly 1 už celý uplynulý týždeň. Podľa Rossa Brawna v tom aj budú pokračovať, keďže nápad kvalifikačných pretekov zablokoval Toto Wolff. Novinka sa však bude týkať niečoho iného.

Sezóna 2020 prinesie niekoľko súťažných dvojvíkendov. Dnes už vieme o podujatiach v Rakúsku a vo Veľkej Británii, ku ktorým sa môžu pridať napríklad ochotné Rusko a Bahrajn. Pri štyroch dvojvíkendoch už však treba myslieť aj na to, čo budú tímy počas druhého víkendu vlastne robiť, ak všetky potrebné dáta nazbierajú týždeň predtým?

Riešením by mohla byť jazda v protismere, ale takýto nápad by musel vzkrsnúť minimálne o pár mesiacov skôr, aby organizátori stihli upraviť okruhy, ich výbehové zóny, preinštalovali bariéry a dostali povolenie zo strany FIA.

Ďalšie ozvláštnenie mohli priniesť kvalifikačné preteky, do ktorých by jazdci vyštartovali v obrátenom poradí šampionátu. “Tento nápad sme skúmali už minulý rok, no nenašli sme podporu,” prezradil Ross Brawn pre motorsport.com. “Nuž a teraz s prichádzajúcou sezónou sa ukázalo byť nevyhnutné zorganizovať dve veľké ceny na rovnakej trati. Bol by to skvelý nápad práve pre tie druhé preteky z dvojice. V Rakúsku, Silverstone a možno aj v ďalších prípadoch v druhej polovici ročníka by sme na toto mohli pristúpiť.”

Nepodarilo sa však získať súhlas všetkých desiatich tímov. “Kvôli Mercedesu sme nemohli. Toto bol na stretnutí dosť úprimný,” pokračoval Brawn na margo Tota Wolffa, ktorý mal podľa jeho slov povedať: “Myslíme si, že sme v najvýhodnejšej pozícii z pohľadu konkurencieschopnosti, rútime sa za siedmym titulom majstra sveta, prečo by som sa vzdával tejto šance? Tento návrh ma dostane do oveľa ťažšej pozície.”

“Ja som mu rozumel a rešpektoval som to. Dúfal som, že sa na to pozrie zo širšieho uhla, ale nestalo sa,” skonštatoval sklamaný 65-ročný šéf Formuly 1. “Všetky veci, o ktorých sa hovorilo neskôr, boli len také zahmlievanie.”

Mať dve veľké ceny na rovnakom okruhu a s rovnakým formátom nie je veľmi atraktívne pre televízne spoločnosti, ktoré sa obávajú, že dvakrát za sebou budeme sledovať takmer rovnakú veľkú cenu. Keďže kvalifikačné preteky padli, začalo sa hovoriť o premiešaní dodaných pneumatikových zmesí. Vlani sme v Rakúsku videli gumy tvrdosti C2, C3 a C4.

“Práve na túto tému diskutujeme. Druhý súťažný víkend má dva problémy,” približuje pohľad Liberty a televíznych partnerov Brawn. “Prvým je zabezpečiť, že tímy budú jazdiť počas oboch víkendov. Nechceme mať tichý piatok len kvôli tomu, že stajne už nazbierali všetky potrebné dáta.”

“Druhým je prísť s niečím, čo fanúšikov trochu viac vtiahne do deja. Malo by to byť niečo, čo nebude mať až taký veľký vplyv na rozloženie síl v F1. Malo by ísť o niečo menšie, napríklad pneumatikové zmesi, niečo na ten štýl. Ak budú mať k dispozícii pneumatiky inej tvrdosti, budú mať viac práce,” dodáva, no upozorňuje, že aj s tým budú musieť tímy súhlasiť. “Nie je to vôbec isté. Je možné, že z toho nič nebude, ale ak sa nám podarí nejako oživiť druhú veľkú cenu, bude to len dobré.”

Súvisiace články