Binotto: Veterný tunel je moderný, ale potrebujeme nový simulátor a 350 ľudí
Sauber má pred sebou poslednú sezónu pod označením a vlajkou svojho zakladateľa. Keďže tím vlani obsadil posledné miesto, očakávania pred sezónou 2025 budú mizivé a tím sa sústredí na budovanie základov pre ročník 2026. Budúci továrenský tím Audi má podľa svojho šéfa Mattiu Binotta pred sebou dlhú cestu, na ktorej potrebuje nové zariadenia i nových ľudí.
Bývalý boss Ferrari sa v lete ujal vedenia v Hinwile a rýchlo mu bolo jasné, že nie je v Maranelle. Teraz je jeho úlohou, aby v spolupráci s Audi, jej generálnym riaditeľom Gernotom Döllnerom a budúcim šéfom Jonathanom Wheatleym vybudoval a zmodernizoval tím, ktorý dlhé roky nemal veľa priestoru na rozsiahle investície.
„Myslím si, že Sauber sa v posledných desiatich rokoch snažil prežiť bez ďalších investícií a poriadnych výdavkov,“ povedal nový šéf stajne Mattia Binotto pre Autosport. „Keď niečo mali, tak to nechali tak a nikdy to nerozvíjali.“
„Keď sa pozriem na veterný tunel, tak je skvelý aj podľa dnešných štandardov z hľadiska zariadení a štruktúry. Interná metodika testovania sa však nerozvíjala. Dobrý veterný tunel neznamená len to, že máte správny prietok vzduchu, ale tiež ide o spôsob, ako meriate dáta a aerodynamické charakteristiky. Je to o meraniach, je to o senzoroch, je to o získavaní a presnosti dát, je to o korelácii so skutočným svetom na trati. Ak sme v niečom zaostali, tak podľa mňa práve v metodike,“ vysvetlil Binotto.
Veterný tunel bol dlho hlavným zdrojom hodnoty Sauberu. Iróniou osudu je toto zariadenie dedičstvom finančnej kompenzácie za prestup Kimiho Räikkönena do McLarenu v roku 2002. Veterný tunel naďalej určuje osud švajčiarskej stajne, ktorá podľa slov nového šéfa potrebuje veľa zmien a investícií, ak sa chce zaradiť do boja s najlepšími.
„Aká je dnes úroveň korelácie našich simulácií? Nie je dosť dobrá. Ako to viem? Porovnávam ho s iným tímom, ktorý poznám veľmi dobre,“ vyhlásil Binotto zjavne poukazujúc na Ferrari, kde ako šéf pracoval aj na modernizácii veterného tunela a kúpe nového simulátora.
„Prečo je korelácia na CFD a metodika taká dôležitá? Pretože nemôžete otestovať každé riešenie na trati, aby ste pochopili, ktoré je najrýchlejšie. Musíte preskúmať tisíc nápadov a vo veternom tuneli otestovať len desať najlepších. Správne nástroje pre simulácie sú dnes najdôležitejšie a, ako som povedal, v tomto smere sme veľmi pozadu,“ vyhlásil švajčiarsky rodák.
Ani tu však zoznam požiadaviek nekončí. Keďže sa bavíme o poslednom tíme na štartovom rošte, asi neprekvapí, že Sauber je podľa Binotta personálne poddimenzovaný. Kedysi tu pracovalo len 280 ľudí. Aj keď sa toto číslo pod vedením bývalého šéfa Frédérica Vasseura značne zvýšilo, stále nie je dostatočne vysoké pre požiadavky dnešnej Formuly 1. Sauberu podľa nového šéfa stále chýba okolo 350 ľudí.
„Je to veľa ľudí, naozaj veľa,“ vyhlásil Binotto. „Podľa nášho názoru potrebujeme okolo 350 zamestnancov, aby sme sa mohli porovnávať s top tímami. Nepotrebujeme však len posily do technického tímu, ale tiež do výroby, na finančné oddelenie a oddelenie ľudských zdrojov.“
„Môžeme však najať ľudí z iných krajín, ktorí sú špecialisti vo sfére F1? To je takmer nemožné. Preto bude našou stratégiou investovať najmä do veľmi mladých a talentovaných absolventov. Verím, že je to najlepšia investícia, akú môžeme urobiť smerom do budúcna. Audi má pred sebou dlhú cestu a ja som presvedčení, že mladí absolventi nám o pár rokov vrátia našu investíciu,“ dodal Binotto.
- Značky
- Audi
- Mattia Binotto
- Sauber