GP Sachíru: Ovál, ktorý oválom nie je

zdroj: Twitter/Scuderia Ferrari

Vonkajšia trať Medzinárodného okruhu v Bahrajne má v tohtoročnej netypickej sezóne prívlastok najkratšia. V tomto ohľade prebrala primát od mestského okruhu v Monaku, ktorého aktuálna verzia je ešte o 204 metrov kratšia. Avšak zo známych dôvodov si na ňom jazdci v máji nemohli zajazdiť.

Okruh má spolu s Red Bull Ringom a Silverstone tú česť, že sa na ňom konajú v jednej sezóne dve veľké ceny. Jeho výhodou však je, že má najvyšší stupeň certifikátu, ktorý vyžaduje FIA pre preteky Formuly 1, pre viacero konfigurácií.

Kritizovaná vytrvalostná Mickey-Mouse verzia z roku 2010 (Endurance Circuit) bola hneď zavrhnutá, avšak Ross Brawn prišiel s myšlienkou skorooválu po vonkajšom obvode (Outer Circuit), ktorou spočiatku zaskočil aj domácich usporiadateľov. Tí sa pre ňu ale veľmi rýchlo nadchli a tento víkend sa myšlienka premenila na skutočnosť. Bude to vôbec po prvýkrát, keď sa táto verzia okruhu použije pre medzinárodné preteky.

Prísne vzaté sa o ovál nejedná. Vonkajšia verzia má dokonca len o štyri zákruty menej ako klasická trať Veľkej ceny Bahrajnu. Až osem z nich je na pravú ruku a len tri sú ľavé. Aj vzhľadom na dĺžku okruhu je Veľká cena Sachíru vypísaná až na 87 kôl, čo je vôbec najvyšší počet v novodobej histórii, keď preteky nemôžu trvať dlhšie ako dve hodiny.

Na rozdiel od Monaka v Bahrajne, kde sa až 74% každého kola jazdí s plynovým pedálom na podlahe a poriadne sa brzdí len na štyroch miestach, by to nemal byť problém. Celkovo tu jazdci počas jedného kola používajú brzdy 7,5 sekundy. Prepočítané na celkový čas jedného kola je to necelých 14% v porovnaní s 18% v prípade minulotýždňovej veľkej ceny na dlhšej trati.

A keď sme už spomínali ovál, tak niektorých z vás možno prekvapí informácia, že na Medzinárodnom okruhu v Bahrajne je pri jednej z konfigurácii možné využiť aj skutočný ovál (Test Oval) s dĺžkou 2 000 metrov. Ten obchádza padok Formuly 1.

Bahrain International Circuit

V čom je trať iná v porovnaní s minulotýždňovou? Oproti okruhu Veľkej ceny Bahrajnu tento týždeň jazdci v štvrtej zákrute nezabočia do vnútornej časti, ale budú pokračovať sériou štyroch rýchlych ľavo-pravých esíčok, ktoré tvoria prostredný sektor a boli aj súčasťou konfigurácie použitej v roku 2010. Okruh sa však za nimi napojí na minulotýždňovú konfiguráciu prostredníctvom rýchlej deviatej zákruty (v roku 2010 namiesto nej nasledovala pravouhlá zákruta, ktorá zaviedla jazdcov do vnútornej časti okruhu), ktorá sa ale prechádza na plný plyn a jazdci Formuly 1 ju príliš ako zákrutu nevnímajú. Rovinka ich následne privedie k dvojici zákrut, za ktorými je už len cieľová čiara.

Otázkou pred začiatkom víkendu bol povrch trate, ktorá sa v tejto konfigurácii využíva len minimálne. Asfalt je tu preto menej opotrebovaný, ale ako sa ukázalo, aj značne nerovný. Veľké diskusie ohľadom dosahovaných časov sa objavili krátko po oznámení, že Veľká cena Sachíru sa uskutoční práve na tejto verzii okruhu. Už prvé simulácie ukázali, že pre súčasné monoposty by nemal byť problém zajazdiť jeden okruh pod 60 sekúnd. Pri súťažiach na ováloch bežná vec (aj preto ono prirovnanie k oválom), v histórii F1 sa ale niečo také stalo len raz. Celkový čas na kolo môže výrazne ovplyvniť vietor najmä v prostrednom sektore, ale Mercedes predpokladal, že pri ideálnych podmienkach budú najrýchlejšie kolá atakovať hranicu 54 sekúnd.

Predpokladaný chaos v kvalifikácii sme nakoniec nevideli, ale pre tímových stratégov budú výzvou aj samotné preteky. V prípade zvažovania rôznych strategických rozhodnutí totiž budú mať o celú tretinu menej času, ako pri bežných pretekoch. Okná, ktoré sa otvoria v prípade výjazdu bezpečnostného vozidla preto budú trvať relatívne krátko. Na druhej strane kratšie kolo s minimom ostrých zákrut znamená, že pneumatiky budú absorbovať menej energie a tým pádom bude aj ich opotrebenie nižšie. Viac tu dostanú zabrať zadné pneumatiky, hlavne ak sa tímy budú sústrediť na získanie čo najväčšej stability v pomalších zákrutách. V nedeľu preto uvidíme, ako sa inžinieri v piatok popasovali s týmto rébusom pri hľadaní optimálneho nastavenia.

A ako to bude s predbiehaním? Prvá zákruta, ktorá je zároveň bodom, kde dostávajú brzdy najviac zabrať, podľa všetkého ostane aj najlepším miestom na predbiehanie. Avšak najmä jazdci, ktorí sa rozhodli obetovať prítlak v prospech väčšej maximálnej rýchlosti na rovinkách, tu budú zažívať horúce chvíľky. Brzdenie do prvej zákruty bude pre nich o niečo komplikovanejšie a prejazd bude skôr kompromisom, čo by sa im však mohlo vrátiť v nasledujúcom úseku až po štvrtú zákrutu, kde je dôležitá práve maximálna rýchlosť. To isté sa bude opakovať aj tu: jazdci s nižším prítlakom budú musieť obetovať štvrtú zákrutu, aby mohli naplno presvišťať piatou, v ktorej pôsobia na pneumatiky najväčšie bočné sily. Pritom na výjazde zo štvrtej zákruty už nebude k dispozícii taký široký priestor, ako pred týždňom.

Najzradnejšou časťou je však rýchla pravá šiesta a na ňu nadväzujúca ľavá siedma zákruta. Už v šestke totiž musia jazdci trafiť brzdný bod (brzdí sa tu z 277 km/h na 148 km/h), aby nestratili veľa času pri prejazde sedmičky. To v pretekoch môže znamenať až zablokovanie kolies a ich prebrzdenie. Trochu zradná je aj ôsma zákruta, ktorá je slepá a jazdci na jej začiatku nevidia vonkajší okraj. Autá sa tu však rozbiehajú do ďalšieho rýchleho úseku trate a preto je veľmi ťažké práve v tomto mieste dodržať limity trate.

Mohlo by sa zdať, že poslednú dvojicu zákrut jazdci dobre poznajú z minulého týždňa, avšak rozdiel je v tom, že do nich prichádzajú s vyššou rýchlosťou. Opäť je preto dôležité nájsť správny brzdný bod, čo vytvára ďalší priestor na chyby a predbiehanie. Ak sa k tomu pridá ešte nepríjemný vietor, o zábavu je postarané.

Celkom jednoduchá trať tak pri bližšom pohľade až taká jednoduchá nie je a najmä v kvalifikácii je na jazdcov vyvíjaný dodatočný tlak, keďže na dosiahnutie čo najlepšieho času je nutné prejsť takmer dokonale každú zo zákrut. Vzhľadom na rýchlosti je oproti minulému týždňu vyššie aj záporné preťaženie, ktoré dosahuje priemernú hodnotu až 5 G, čo môže najmä v závere priniesť chyby vyvolané únavou.

Čaká nás možno trochu iná veľká cena, ako býva obvyklé. Je veľmi pravdepodobné, že Formula 1 sa už na vonkajší okruh v Bahrajne v budúcnosti nevráti. Napriek tomu je sympatické, že nové vedenie F1 sa nebojí experimentovať a aj takýmto spôsobom sa snaží okoreniť nezvyčajnú sezónu.

Možno vás zaujme

Komentáre