logo F1online.sk

Mercedes chcel systém DAS nasadiť o rok skôr, FIA však jeho ovládanie neodobrila

Valtteri Bottas
© Mercedes
Ladislav Király
Ladislav Király3. 6. 2020

Technický riaditeľ Mercedesu James Allison prezradil, že jeho tím chcel so systémom DAS (dual axis steering) pôvodne vyrukovať ešte o rok skôr. Na pôde FIA však narazil na problémy a celé zariadenie bolo nutné prepracovať.

„Bolo to teda dosť náročné,“ vysvetlil Allison vo videu z dielne Mercedesu. „V skutočnosti sme ho chceli uviesť do prevádzky už v roku 2019, s našimi myšlienkami sme prišli za ľuďmi z FIA, ukázali sme ich a vysvetlili, prečo je to podľa nás legálne.“

„Oni aj súhlasili s tým, že DAS je v zásade legálny systém, ale príliš sa im nepáčil spôsob, ako sme to spravili. Pretože prepínanie na druhú os sme realizovali prostredníctvom páčky nachádzajúcej sa na volante a nie prostredníctvom pohybu celého volantu. Oni nám povedali, že takto to nepôjde a že musíme hýbať celým volantom.“

Angličan si myslí, že kompetentní vo FIA sa takto chceli celej záležitosti zbaviť. „Podľa mňa v okamihu, ako to povedali, dúfali, že to pre nás bude veľmi ťažké, necháme to tak a nebudeme im robiť ďalšie problémy.“

V kádri strieborných je však niekoľko veľmi šikovných ľudí, ktorí nedovolili len tak to zamiesť pod koberec.

„Máme veľmi vynaliezavého hlavného dizajnéra Johna Owena, ktorý sa na túto výzvu ešte raz pozrel,“ prezradil Allison. „Disponuje veľmi dobrým odhadom týkajúcim sa toho, či je niečo realizovateľné alebo nie. Nuž a toto vie veľmi pomôcť, pretože nám to umožní byť pomerne odvážnymi po stránke míňania peňazí. Veľa ľudí by možno malo pocit, že výsledok je dosť neistý, ale John vie veľmi dobre odhadnúť, či sa to dá zvládnuť.“

„John sa teda tejto výzvy chopil. Tušil, že to vie spraviť a všetko následne posunul veľmi talentovanej skupine mechanických konštruktérov, s ktorými si vybrali dva či tri spôsoby, ako by sa to dalo urobiť. Následne sme z nich vybrali ten najschodnejší a realizovali sme ho,“ dodal James Allison.

Súvisiace články