logo F1online.sk

Fittipaldi získal superlicenciu len veľmi tesne, pomohol koronavírus i zhoda okolností

Pietro Fittipaldi
© Twitter/Haas F1 Team
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 11. 2020

Desivá havária Romaina Grosjeana otvára cestu k debutu v F1 24-ročnému Brazílčanovi Pietrovi Fittipaldimu. Rodák z amerického Miami a vnuk dvojnásobného majstra sveta Emersona Fittipaldiho spĺňa podmienky, aby mohol naskočiť do pretekového diania, ale len veľmi tesne.

Od roku 2019 je Pietro oficiálnym testovacím jazdcom Haasu, spoločne so Švajčiarom Louisom Delétrazom. Ten bol sprvu hlavným kandidátom na prípadný záskok, najmä prípade, že by do garáže amerického tímu „zavítal“ koronavírus. V tíme napokon ukázali prstom na Fittipaldiho, ktorý v tomto kalendárnom roku prakticky nepretekal (Delétraz naopak absolvoval kompletnú sezónu vo Formule 2) a naposledy zvíťazil ešte v roku 2017.

Práve udalosti z roku 2017 a udalosti zo začiatku tohto roka sú kľúčovými faktormi. V ázijskej Formule 3 skončil v sezóne 2019/20 na celkovom piatom mieste, čo mu zaistilo šesť bodov. A ešte v roku 2017 sa stal posledným šampiónom Formuly V8 3,5 (skôr známa ako Formula Renault 3,5). Za titul v tomto šampionáte, ktorý bol vo svojej zlatej ére skutočným pojmom, získal nesmiernych 35 bodov, čo v tom čase mnohí považovali za veľkú nespravodlivosť.

V roku 2017 totiž vo Formule Renault 3,5 absolvovalo všetky podujatia len osem pilotov. Áno, Fittipaldi bol najrýchlejší, no nečelil takej tvrdej konkurencii. FIA vtedy rozhodla, že za titul v tomto šampionáte, sa bude od roku 2018 udeľovať len 20 bodov, no táto séria po roku 2017 zanikla. „Fitti“ sa tak stal posledným šampiónom i držiteľom 35 bodov. Len pripomíname, že najlepší traja piloti z Formuly 2 ich dostanú 40. Navyše, rok predtým sa v tom istom šampionáte Pietro umiestnil až desiaty. Jeho tímovým kolegom bol vtedy práve Delétraz, ktorý získal o 170 bodov viac a skončil druhý.

Tak či onak, tento vavrín bol v podstate posledný úspech v Brazílčanovej kariére, ktorá bola bezpochyby rozbehnutá veľmi dobre a budil pomerne silný záujem. V roku 2018 sa rozhodol skĺbiť povinnosti v IndyCar a WEC. Škrt cez rozpočet mu však urobila ťažká nehoda v Spa, pri ktorej si zlomil nohu, čo ho vyradilo z hry na niekoľko mesiacov.

O reštart sa pokúsil v nemeckej DTM, neúspešne. Celkové pätnáste miesto znamenalo ochabnutie záujmu zo strany veľkých hráčov.

Medzi rokmi 2019 a 2020 sa zúčastnil bojov v ázijskej Formule 3, ktoré boli „zlatým klincom“ vo Fittipaldiho ceste za 40 bodmi. Pietro mal pred štartom ročníka na konte len tých 35 bodov za titul vo Formule Renault 3,5, čo mu pochopiteľne nestačilo. Sezóna v F3 sa nevyvíjala nijak skvelo, no Brazílčanovi stačilo na zisk dodatočných piatich bodov umiestnenie v prvej päťke. Po deviatich pretekoch z pätnástich bol však „len“ šiesty, čo by znamenalo iba štyri body.

Prišlo však niečo, čo nikto neočakával, a síce pandémia. Pred poslednými šiestimi pretekmi v Malajzii a Thajsku zo šampionátu odstúpili Kanaďan Devlin DeFrancesco a Španiel Sebastian Fernandez, obaja boli v tom čase v celkovom hodnotení pred Fittipaldim. Aj vďaka zmenšenej konkurencii dokázal postúpiť na vytúžené piate miesto, hoci ho ešte v samom závere pokorila i Jamie Chadwicková, prvá víťazka ženskej Série W.

História sa však nepýta, piate miesto znamenalo šesť bodov, v súčte s 35 z Formuly Renault to činí 41. Keď napríklad Helmut Marko považuje súčasné kritéria pre zisk superlicencie za prehnane prísne, na príklade Fittipaldiho môže vidieť, že k tomu stačí i súhra okolností.