Wolff sa sťažuje na zaujatosť: Nie sú to komisári, ale jeden komisár…
Mercedes sa v tomto roku nedostal do boja o titul, ale Toto Wolff sa beztak po Veľkej cene USA rozhodol, že nebude dbať na hrozby trestami a odistí časovanú bombu. V Austine sa rozdávali tresty za opustenie trate a ponechanie si výhody, ale prišiel aj jeden za vytláčanie z trate a ten dostal George Russell. Aj keď to na preteky pilota Mercedesu nemalo vplyv, Wolff sa neudržal a, aj keď možno nepriamo, obvinil komisárov FIA zo zaujatosti.
George Russell dostal v úvodnej fáze pretekov päťsekundový trest za vytlačenie Valtteriho Bottasa z trate. Súčasný pilot Mercedesu zaútočil na bývalého pilota Mercedesu v dvanástej zákrute, poslal to na vnútornú stranu a zostal na trati, ale Bottas sa ocitol mimo nej. Z nejakého dôvodu bolo toto ocenené päťsekundovým trestom. Inokedy by sme si to možno ani nevšimli, keďže na celkový výsledok pretekov to nemalo vplyv, ale vo svetle počínania Maxa Verstappena v ten istý deň dostal tento incident neskôr nový rozmer.
Najprv sa však pozrime na vysielačku zo záveru pretekov medzi Russellom a Wollfom.
Russell: „Verstappen dostal trest za tú prvú zákrutu?“
Wolff: „Nie, nedostal trest. Na konci dostal trest Lando, lebo ho predbehol z vonkajšej strany po tom, čo ho vytlačil z trate. Zrejme rozhodujú zaujato.“
Russell: „To je zvláštne.“
Pilot Mercedesu dostal ako jediný trest za vytláčanie z trate, hoci sám pri súboji zostal na trati. Naopak, Max Verstappen sa pri súboji s Landom Norrisom dvakrát ocitol mimo trate – raz v prvom kole, druhýkrát pri rozhodujúcom súboji päť kôl pred koncom – a trest za vytláčanie nedostal. Naozaj si pilot na vnútornej strane môže robiť čokoľvek? Bez ohľadu na to, či Norris predbiehal mimo trate, alebo nie, čo možno podľa pravidiel považovať za vytláčanie? A ak Russell skutočne vytlačil Bottasa, prečo neboli takto posúdené aj ostatné súboje vrátane toho Verstappena s Norrisom?
Nuž, Toto Wolff má na túto záležitosť jasný názor. Aj keď sa snažil len naznačovať, vo výsledku je každému jasné, čo tým chcel povedať. „Je to nekonzistentné rozhodovanie. V piatok sme videli niekoľko navlas rovnakých súbojov o pozície ako ten Georgea s Valtterim, ktoré neboli potrestané,“ začal šéf Mercedesu v rozhovore pre televíziu Sky.
„Dostať takýto trest je veľmi zvláštne a bizarné. Myslíme si, že vieme, prečo sme ho dostali, ale nemôžem to povedať v televízii,“ vyhlásil Wolff.
Reportér Ted Kravitz, ktorý šéfa Mercedesu spovedal, sa nenechal odbiť a pýtal sa, čo tým chcel povedať. „Niekedy sú tam vzájomné korelácie,“ povedal tajomne Wolff, čomu nerozumel ani Kravitz. „Korelácie medzi…?“ opýtal sa Rakúšana. „Rozhodovanie je niekedy zaujímavé,“ povedal Toto po dlhom a hlbokom zamyslení.
Kravitz, rovnako ako my všetci, stále nechápal. „Korelácie medzi niektorými rozhodnutiami a ľuďmi, ktorí ich robia?“ opýtal sa dlhoročný reportér. Ten v tomto prípade už pochopil a trafil klinec po hlavičke.
„Áno, teraz ste to povedali správne,“ prikývol Wolff. „Ja som to povedal, ale len sa snažím pochopiť, čo ste vy povedali,“ reagoval reportér Sky.
Po krátkej odbočke k vypadnutiu Lewisa Hamiltona sa však boss Mercedesu ešte raz vrátil k FIA. Vlastne to urobil bez toho, aby sa na to Kravitz vôbec pýtal. Rozhovor zakončil konštatovaním, že všetci si môžu vypočuť, čo Wolff povedal Russellovi do vysielačky po pretekoch.
„Povedali ste komisári. Ja by som nepovedal komisári, ale možno komisár,“ vyhlásil Wolff, čím potvrdil, že je tu jeden konkrétny človek, ktorý je podľa neho dôvodom takýchto rozhodnutí.
„Práca komisára je veľmi náročná a niektorí z nich sú veľmi dobrí, niektorí sa veľmi snažia a musíme salutovať týmto ľuďom,“ uzavrel Toto rozhovor na pozitívnu nôtu, ale tou poslednou vetou určite neprekryje svoje predchádzajúce slová.
Komisármi VC USA boli Garry Connelly, Derek Warwick, Loïc Bacquelaine a Dennis Dean, pričom hlavne Connelly predstavuje v tomto odbore stálicu. Zaujímavosťou je, že Connelly a Warwick dohliadali aj na osudovú Veľkú cenu Abú Zabí v roku 2021, ale tam pôsobili len v role štatistov, keďže nemohli zvrátiť žiadne z rozhodnutí vtedajšieho riaditeľa pretekov Michaela Masiho.