FIA priznáva, že nie je možné spätne skontrolovať prácu Red Bullu v parc fermé
Záhada zvláštneho systému Red Bullu na nastavovanie svetlej výšky prednej časti podlahy je odhalená. Čo však odhalené nie je a nikdy nebude, je odpoveď na otázku, či mechanici červených býkov niekedy tento systém použili aj počas parc fermé a tým porušili pravidlá. FIA priznáva, že sa to spätne nedá skontrolovať.
Christian Horner v sobotu potvrdil, že nastaviť svetlú výšku prednej časti podlahy je možné aj zvnútra kokpitu. Stačí odobrať pedále a potočiť skrutkou, ktorá je pod nimi. Keďže počas parc fermé je práca s pedálmi povolená, nedá sa vylúčiť, že mechanik manipuloval aj so svetlou výškou. Takú možnosť mal pritom na monoposte už posledné tri roky, potvrdil samotný Horner.
Keď sa technici FIA v piatok prišli pozrieť na to, ako vlastne Red Bull nastavuje svetlú výšku, a zároveň skrutku zapečatili, potrebovali si posvietiť baterkou. Všetko sa nachádza v útrobách kokpitu, do ktorého zvonku nie je detailne vidieť. Preto nie je možné ani na kamere spätne skontrolovať, či Red Bull neporušoval pravidlá parc fermé nielen v tomto, ale ani v predchádzajúcich dvoch rokoch.
“Bavíme sa tu skutočne o pár milimetroch alebo tak,” prezradil Nikolas Tombazis, šéf FIA pre monoposty. Z kamerových záberov preto nie je možné povedať, či mechanik skrutkovačom narába s pedálmi alebo skrutkou na zmenu výšky podlahy. “Bavíme sa o drobných hodnotách. Nemyslím si, že by sme to vedeli skontrolovať.”
“Na druhej strane však nemáme žiadnu indíciu alebo dôkaz niečoho takého, že by sa v minulosti udialo čosi nekalé,” poznamenal zástupca Medzinárodnej automobilovej federácie.
Zatiaľ čo Christian Horner kauzu bagatelizuje a McLaren obvinil z paranoje, FIA predsa len túto tému berie vážne. S tým súvisí aj zaplombovanie predmetného nastavovacieho panelu. Podľa Zaka Browna je to jasný dôkaz toho, že Red Bull mal možnosť porušovať pravidlá.
“Povedali sme si teda, že od týchto pretekov nemôže existovať možnosť niečo také robiť. Ak má tím nejaké riešenie, ktoré umožňuje takúto rýchlu zmenu nastavení výšky, tak bude zaplombované, aby k nemu nemal prístup v parc fermé,” prikývol Tombazis.
V tejto súvislosti sme sa však ešte nedočkali vysvetlenia, prečo Red Bull ako jediný z desiatich tímov na rošte navrhol, že sa bude svetlá výška nastavovať z kokpitu, keď ostatní ju menia zvonku monopostu? Akú v tom videl výhodu? Na jednej strane sa totiž obral o možnosť upraviť toto nastavenie napríklad v tréningoch, keď je pilot v kokpite. Možno sa odpovedi ešte v priebehu víkendu dočkáme.
Tak či onak, FIA spravila maximum, aby sa táto kauza v budúcnosti nevrátila. “Myslím si, že odteraz to už nie je žiadna téma. Spravili sme všetko potrebné na to, aby sa skončilo akékoľvek obviňovanie. Samozrejme, v šampionáte je to tesné a ľudia sa dosť vzrušujú nad autami ostatných. Nedokážeme jasne uzavrieť predchádzajúce preteky alebo vyvrátiť podozrenia, ktoré sa medzi tímami v tomto vysoko konkurenčnom prostredí mohli objaviť. V súčasnej situácii sme však presvedčení, že to už nie je téma.”