Máme páchateľa! Red Bull priznal, že „po diskusii s FIA“ zmenil svoj monopost
Neubehlo ani 24 hodín od odhalenia kauzy o údajnom porušovaní pravidiel parc fermé a už máme na stole meno páchateľa aj priznanie. Nezdá sa to tak dávno, čo Red Bull v roku 2022 usvedčili z porušenia rozpočtového stropu a o dva roky neskôr má tento tím na hlave ďalšie „maslo“. Austinská kauza vrcholí priznaním Red Bullu, že siahne do konštrukcie svojho monopostu.
Ešte pred štartom štvrtkových tlačoviek prišiel holandský novinár Erik van Haren – známy svojimi väzbami na Verstappenovcov – s informáciou, že práve tím jeho krajana je páchateľom v najnovšej kauze porušenia parc fermé. Obvykle existuje veľmi tenká hranica medzi skúmaním šedých zón v pravidlách a ich otvoreným porušovaním – rovnako tak medzi vedomým a nedbanlivostným prekračovaním predpisov –, ale v tomto prípade sa zdá byť porušovanie pravidiel absolútne jednoznačné.
O všetkom sme informovali už vo štvrtok ráno, keď sa v médiách objavila informácia, že FIA mení procesy kontroly parc fermé pre podozrenia ostatných tímov, že neznámy páchateľ mení medzi kvalifikáciou a pretekmi nastavenie svetlej výšky v prednej časti podlahy.
Netrvalo to dlho a už o necelých 24 hodín informoval holandský novinár Erik van Haren, že podozrivým je Red Bull. Podľa jeho článku však tento tím popiera, že by robil čokoľvek nekalé. Nuž, v tomto sa nevyjadril úplne presne. Len krátko po vydaní holandského článku vyšli na svetlo sveta nové informácie.
„Red Bull priznal, že po diskusiách s riadiacim orgánom FIA vykonal zmeny monopostu,“ hlási článok britskej BBC. Televízia kontaktovala hovorcu tímu a ten potvrdil, že celá kauza stojí na pravdivých informáciách. Je tu však jedno „ale“.
„Áno, toto zariadenie existuje,“ priznal hovorca Red Bullu pre BBC. „Nie je však prístupné, keď je auto zmontované a pripravené na jazdu. V našej horúčkovitej korešpondencii s FIA na to prišla reč a dohodli sme sa na ďalších krokoch.“
Vysvetlenie je teda jasné, Red Bull zariadenie mal, ale nepoužíval ho. Určené bolo zrejme len pre mechanikov pri zostavovaní monopostu. Do akej miery sa rozhodnete veriť tomuto vysvetleniu, je na každom z vás.
Nám to však pripomenulo kauzu z roku 1994, keď tím Benetton načapali, ako má v softvéri monopostu naďalej nainštalovanú kontrolu rozjazdu (tzv. launch control). Tú inžinieri skryli za sériu krokov, ale systém sa stále dal aktivovať z kokpitu. Ako to vtedy Benetton vysvetlil? Priznal, že softvér mal z predchádzajúcej sezóny a keďže by jeho odinštalovanie vraj poškodilo ďalšie systémy, rozhodli sa ho znefunkčniť tým, že ho skryjú za sériu krokov, aby sa nedal náhodne aktivovať z kokpitu.
Tejto historke vtedy v podstate nikto neuveril, ale čuduj sa svete, Benetton vyviazol bez trestu. V podstate rovnako skončí aj kauza Red Bullu. FIA totiž tento tím nepristihla pri čine, nemá dôkaz o používaní systému a preto vo výsledku utrpí maximálne prestíž stajne z Milton Keynes.