logo F1online.skF1online.sk

FIA sprísni procedúry parc fermé, jeden tím je podozrivý z podvádzania

Monoposty v parc fermé
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 05:41

Vo Formule 1 existuje len veľmi tenká hranica medzi tým, čo môžeme považovať za šikovné riešenie v rámci pravidiel a mimo nich. Okrem toho sa však občas objavia aj komponenty, ktoré boli navrhnuté a skonštruované vyslovene proti pravidlám. Jedna taká téma sa otvára pred víkendovou VC USA a týka sa porušovania parc fermé.

V súčasnosti platia pomerne prísne pravidlá parc fermé. Medzi kvalifikáciou a pretekmi smú tímy meniť len pár vecí na svojich monopostoch. Umožnené je napríklad vymeniť poškodený komponent za kus rovnakej špecifikácie, vykonávať rôzne kontroly či meniť nastavenie predného krídla. Zoznam povolených úkonov presne špecifikuje článok 40 športových pravidiel.

Inžinieri tak pred kvalifikáciou musia neustále v nastaveniach voliť kompromisy medzi tým, čo im pomôže dosiahnuť najlepší čas na jedno kolo, ale zároveň ich príliš nespomalí v pretekoch. Kompromisy sa rodia v závislosti od charakteru okruhu, ideálnych miest na predbiehanie, ale aj silných a slabých stránok auta.

Ak by pre niektorý tím pravidlá parc fermé neplatili, v kvalifikácii aj v pretekoch by dokázal podať optimálny výkon vzhľadom na možnosti svojho auta. Samozrejme, pravidlá platia pre všetkých rovnako. V padoku sa však šíri podozrenie, že jeden z tímov pravidlá parc fermé porušuje.

Portál motorsport.com prišiel s informáciou, že v priebehu posledných týždňov medzi tímami a FIA prebiehala komunikácia o tom, že “jeden neidentifikovaný tím” zrejme našiel spôsob, ako (takmer) nepozorovane meniť výšku prednej časti podlahy v oblasti tzv. tea tray (obrázok nižšie). V minulosti tento priestor pripomínal “tácku”, a podľa toho dostal aj svoje meno.

Ak by niekto počas parc fermé medzi kvalifikáciou a pretekmi takto dokázal meniť výšku tejto “tácky” a tým pádom aj svetlej výšky monopostu, v oboch disciplínach by si výrazne polepšil. V kvalifikácii je totiž monopost oveľa ľahší, v pretekoch zas ťažší, a tak jednotné nastavenie svetlej výšky nezodpovedá optimálne požiadavkám kvalifikácie aj pretekov.

F1online

Ako FIA kontroluje dodržiavanie parc fermé?

Kedysi boli monoposty počas parc fermé odložené v priestore určenom FIA, aby s nimi mechanici nemohli nepovolene manipulovať, no od roku 2010 už “prespávajú” priamo v garážach tímov. Na prvý pohľad sa tak môže zdať, že nepozorovane zmeniť nastavenie niektorého komponentu nemôže byť ani také ťažké. Opak je však pravdou.

FIA po kvalifikácii všetky nastaviteľné komponenty zaplombuje a prácu mechanikov v garáži kontroluje aj s pomocou svojich kamier. Aby na aute nič nenápadne nemenili, do pravidiel pridala nasledujúcu doložku: “Z fyzickej inšpekcie monopostu musí byť zrejmé, že bez použitia nástrojov nie je možné vykonávať žiadne zmeny.”

Podľa najnovších podozrení však jeden tím našiel spôsob, ako upravovať svetlú výšku v prednej časti priamo tlačidlami z kokpitu. Takúto zmenu by tak hravo mohol vykonať buď pilot, alebo s väčšou pravdepodobnosťou jeden z mechanikov počas rutinných kontrol jednotlivých systémov, ktoré pravidlá parc fermé povoľujú. Kamera FIA by nič nekalé nezachytila okrem mechanika, ktorý v kokpite manipuluje s volantom.

Odhalenie vďaka open source komponentom

Ako sa teda na také niečo prišlo? Podľa spomínaného zdroja samotné tímy upozornili FIA na to, že takáto možnosť existuje. Odhaliť to mali po preštudovaní výkresov tzv. open source komponentov, ktoré je každý tím povinný nahrať na servery FIA a sprístupniť ich tak aj konkurencii. Medzi open source komponentmi nájdeme niekoľko súčiastok vrátane pedálov, mechanizmu DRS, stĺpika riadenia, palivového systému či konštrukcie inkriminovanej prednej časti podlahy.

FIA vzala hrozbu, na ktorú ju upozornili tímy, tak vážne, že už od víkendových pretekov v Austine sprísňuje procedúry parc fermé. “Pravidlá prísne zakazujú akékoľvek úpravy v nastaveniach výšky prednej tácky počas parc fermé,” uviedol hovorca FIA. “A hoci sme nedostali žiadne indície, že by niektorý tím takýto systém využíval, FIA zostáva obozretná v jej nepretržitých snahách o zlepšovanie kontroly v športe.”

“V rámci toho zavádzame procedurálne úpravy, aby bolo zabezpečené, že svetlá výška tácky sa nedá ľahko modifikovať. V niektorých prípadoch to môže zahŕňať aj nasadenie plomby, aby bolo zabezpečené dodržiavanie pravidiel,” prezradila federácia.

Riadiaci orgán konštatuje, že “v niektorých prípadoch” to môže viesť aj k nasadeniu nových plômb. Zaujímavá otázka znie, ktoré sú to prípady? Po preskúmaní open source dokumentov by sa mal dať zúžiť okruh podozrivých a vylúčiť tie stajne, ktorých riešenia také čosi rozhodne neumožňujú.

V tejto chvíli však nie je možné spoľahlivo povedať, ktorý tím je ten podozrivý. Pod mikroskop sa však počas nasledujúcich víkendov určite dostane McLaren, ktorý už tento rok stihol nahnevať súperov nielen flexibilným predným, ale aj zadným krídlom.

Na druhej strane aj keby FIA identifikovala jeden tím, ktorý by teoreticky takto vedel upravovať svetlú výšku, v tejto chvíli už nevie dokázať, že v minulosti skutočne došlo k jeho využitiu — s tým napokon zrejme súvisí aj poznámka o tom, že nedostala “žiadne indície”.

Viac informácií by nám v priebehu víkendu mohli poskytnúť samotné tímy.

Súvisiace články

Diskusia