logo F1online.skF1online.sk

Nové odhalenie v kauze parc fermé: Tieň podozrenia nepadá na McLaren, ale na Red Bull

Mechanici pracujú na monoposte Maxa Verstappena
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala17. 10. 2024

Formula 1 sa po jesennej prestávke neprebúdza pokojne. Padokom otriasa škandál s možným porušovaním pravidiel parc fermé. Hlavným podozrivým však nie je ten tím, ktorý všetci upodozrievali, ale Red Bull Racing. Tábor červených býkov obvinenia odmieta.

Vo štvrtok skoro ráno sme vám priniesli správu o tom, že doposiaľ neidentifikovaný tím v padoku má mať na svojom monoposte mechanizmus, ktorý mu umožňuje meniť svetlú výšku auta v prednej časti, teda v mieste tzv. tácky, aj počas parc fermé.

F1online

Mechanizmus má byť vymyslený tak šikovne, že zvonku nie je možné spozorovať jeho využitie — s najväčšou pravdepodobnosťou sa aktivuje priamo z kokpitu. To však neznamená, že by bol v súlade s pravidlami. Počas parc fermé je možné na aute vykonať len niekoľko presne špecifikovaných úkonov, medzi ktorými nastavenie parametrov podlahy chýba.

“Súťažiaci nemá povolené upravovať žiaden komponent monopostu,” vysvetľujú športové pravidlá v článku 40.9. “Aby mohli byť kontrolóri presvedčení o tom, že počas parc fermé neboli vykonané žiadne úpravy na zavesení monopostu alebo aerodynamickej konfigurácii auta (s výnimkou predného krídla), z fyzickej inšpekcie musí byť zrejmé, že bez použitia nástrojov nie je možné robiť žiadne zmeny.”

Podozrenie okamžite padlo na McLaren, čo je pochopiteľné vzhľadom na neuveriteľné zlepšenie, ktoré dosiahol v priebehu posledného poldruha roka. Papájoví už navyše mali čo vysvetľovať pri svojom prednom i zadnom krídle.

Mali sme však pár indícií, ktoré hovorili proti tomu, že by nelegálny trik využíval práve tradičný britský tím. Jedna z týchto indícií sa týka toho, že McLaren má v tejto sezóne vynikajúce pretekové tempo práve v posledných kolách pretekov.

Na jednej strane to poukazuje na fakt, že dobre pracuje s pneumatikami, ale na druhej strane platí, že práve na konci pretekov sa nastavenie monopostu najviac približuje tomu kvalifikačnému. Ak by McLaren dokázal medzi kvalifikáciou a pretekmi meniť svetlú výšku monopostu a chcel by ju optimálne využiť, môžeme očakávať, že by jeho výkonnosť v jednotlivých fázach pretekov bola vyrovnanejšia. V závere by sme teda nevideli výrazné zlepšenie v porovnaní s konkurenciou oproti prvým kolám, keď je monopost plne natankovaný a svetlá výška je menšia.

Okrem toho sme si mohli spomenúť aj na slová šéfa McLarenu Andreu Stellu, ktorý po dohode s FIA, že upraví svoje flexibilné zadné krídlo, do médií odkázal, že by si mala posvietiť aj na ostatných. “Toto nám dalo príležitosť pripomenúť FIA, že si treba spraviť domáce úlohy aj pri študovaní iných ľudí.”

“FIA sme jej práve povedali, čo sa podľa nás deje. My jej veríme a sme presvedčení, že bude komunikovať s ostatnými tímami a zabezpečí, že si dajú do poriadku svoje vlastné problémy, ktoré možno nie sú také viditeľné, ale rozhodne existujú,” odkázal dosť tajomný Talian.

K týmto indíciám sa napokon pridal holandský novinár Erik van Haren vo svojom článku pre De Telegraaf. “FIA sprísni kontroly už od tohto víkendu v Austine, aby predišla využívaniu triku so svetlou výškou auta. Niekoľko tímov na to upozornilo federáciu a viaceré zdroje potvrdzujú, že ukazujú prstom na Red Bull Racing.”

Podľa van Harena, ktorý v úvode sezóny prinášal správy z prostredia Red Bullu aj v iných kauzách, sa podozrenia “objavili na viacerých technických stretnutiach”. “Red Bull podozrenia popiera a poukazuje na fakt, že návrhy týchto systémov sú nahrávané na server motoršportovej federácie a všetky tímy k nim majú prístup.”

Z tohto pohľadu by nasadenie podobného riešenia bolo rizikové, ak by systém nebol taký komplikovaný, prípadne by nezahŕňal aj iné komponenty, ktoré nepatria do okruhu open source, že by sa inžinieri nebáli odhalenia zo strany konkurencie.

Súvisiace články

Diskusia