Ferrari malo isté požiadavky, hovorí Komacu o spolupráci s Toyotou
Hlavným technickým partnerom Haasu zostáva aj naďalej Ferrari. Aby sa mohla zrodiť dohoda s Toyotou, vedenie americkej stajne tak muselo požiadať o súhlas aj svojich súčasných dodávateľov. Šéf Haasu Ajao Komacu prezradil, že Ferrari si v tejto veci dalo záležať a zaslalo zoznam “istých požiadaviek”, ktoré musia byť splnené.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Haas z tejto spolupráce vyťaží viac. V rámci dlhodobého kontraktu totiž získa prístup ku “konštruktérskym, technickým a výrobným” kapacitám Toyoty vrátane “zdrojov a hardvéru”. Platí to napríklad o simulátore v Kolíne. Haas tak bude môcť vyvíjať svoj monopost hneď na dvoch simulátoroch; používa totiž aj vybavenie Ferrari v Maranelle.
Na druhej strane Haas sa zaviazal, že poskytne jazdcom Toyoty svoje monoposty v rámci testov starších áut. Piloti japonskej značky tak môžu začať zbierať skúsenosti aj s pomerne novou technikou, keďže pre autá z roku 2022 neplatia také prísne pravidlá ako pre testovanie súčasných strojov.
Ešte výhodnejšie je však niečo iné; Toyota sa dostane k technológiám, ktoré sú využívané priamo vo Formule 1. Podľa vyjadrení vedenia ich chce následne nasadzovať do bežnej premávky a “stavať lepšie autá” na základe skúseností z motoršportu. V tomto prípade si však na celú spoluprácu musia dať pozor vo Ferrari a v Dallare.
“Základom je vzťah Ferrari a Haasu. Šiel som do toho s jasným vedomím, že toto naozaj budú musieť chápať,” vysvetľoval Ajao Komacu, ako prebiehali rokovania s Toyotou a s čím musela súhlasiť. “Keby mali pocit, že aliancia Toyoty a Haasu pre nich predstavovala hrozbu, tak by to nefungovalo. Spravil som všetko preto, aby to tak nebolo. Vďaka [Masajovi] Kadžimu sa Toyota pridala k nám a už od prvého dňa sme v tomto mali jasno.”
“Kľúčová je transparentnosť a mať jasno vo veciach, kto bude do čoho zainteresovaný. Všetky strany musia byť informované. Samozrejme, Ferrari nám potom zaslalo isté požiadavky, na základe ktorých som im musel garantovať toto a tamto. Urobili by sme to aj tak, takže všetky strany k tomu pristúpili veľmi priamo a dobre spolupracovali,” pochvaľoval si japonský inžinier.
Toyota v piatok jasne vyhlásila, že sa nechystá vrátiť do Formuly 1. Keby však o tom čo i len vzdialene uvažovala, bolo by pre ňu výhodné preskúmať súčasný monopost Haasu či jeho pohonnú jednotku. Ferrari si preto musí dať pozor, aby sa jeho technológie a výsledky vývoja nedostali do nesprávnych rúk. Haasu totiž nedodáva len pohonnú jednotku, ale aj prevodovky či zavesenie.
Komacu si uvedomuje, že je veľmi dôležité chrániť duševné vlastníctvo jednotlivých strán. “Základom je partnerstvo medzi Ferrari a Haasom, toto bude vždy ten základ,” zdôrazňuje. “Toto partnerstvo z neho nič neuberie, len vystuží našu základnú spoluprácu s Ferrari. Je úžasné, čo dostávame od Ferrari. Toto je základ Haasu.”
“Sú však oblasti mimo toho, v ktorých nám TGR (Toyota Gazoo Racing, pozn. red.) môže pomôcť,” poznamenal narážajúc na fakt, že Haas si niektoré komponenty musí tak či tak vyvíjať vo vlastnej réžii. “Opakujem však, že s vedením Ferrari sme boli maximálne transparentní už od počiatku týchto rokovaní. Obe strany jasne chápu, do čoho bude TGR zainteresovaná a ktorých oblastí sa to bude týkať. Vieme tiež, že musíme chrániť duševné vlastníctvo každej spoločnosti, takže podľa toho budeme postupovať,” doplnil.