logo F1online.skF1online.sk

Alonso sa vedel počas pretekov nudiť, spomína Komacu

Fernando Alonso
© X/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 15:23

Šéf Haasu Ajao Komacu je dnes vo Formule 1 dobre známa persóna. Aj on si však musel vybojovať povýšenie z nižších poschodí športu až na vrchol. Málokto o ňom vie, že v začiatkoch pracoval aj s Fernandom Alonsom a z tohto obdobia má aj zaujímavé zážitky, ktoré vypovedajú o genialite španielskeho pretekára.

Komacu začínal vo Formule 1 s tímom BAR a neskôr prešiel k Renaultu (potom Lotusu). Odtiaľ si ho starší fanúšikovia pamätajú hlavne ako pretekového inžiniera Vitalija Petrova či Romaina Grosjeana, s ktorým si vytvoril blízky vzťah. Celkom zjavne bol šikovný, keďže v Lotuse, na ktorý sa Renault pretransformoval, ho povýšili na hlavného inžiniera.

Súčasťou jeho desaťročného pôsobenia v Renaulte a neskôr Lotuse bola aj spolupráca s Fernandom Alonsom, na ktorú Japonec rád spomína. „V tom čase som pracoval ako inžinier so zameraním na pneumatiky v testovacom tíme,“ spomína Komacu na svoje začiatky vo Formule 1.

„Rok predtým som pracoval pre tím BAR Honda na rovnakej pozícii a spolupracoval som prevažne s Jensonom Buttonom, ale bol tam aj Anthony Davidson. Keď som v roku 2006 prišiel do Renaultu, prvý nástrel výberu pneumatík sme urobili s testovacími jazdcami, ale posledné slovo mali často samotní jazdci, najmä Fernando,“ spomína Komacu.

„On bol na celkom inej úrovni. Keď ste mu dali určité pneumatiky a povedali: ‚Potrebujem, aby si odjazdil, povedzme, osemnásť kôl. Avšak chcem, aby si v posledných troch kolách držal takéto tempo, ale zároveň pneumatiky zničil v priebehu celého stintu.‘ Zvládol to. Jenson to ani zďaleka nedokázal. Naozaj nie,“ skonštatoval Komacu.

„Vtedy som si uvedomil, že aj pilot F1 má svoje hranice, ale neviem, ako to Fernando dokázal. Vie presne, koľko životnosti zostávalo v pneumatikách, takže ich vedome šetril a v posledných troch kolách: bum, bum, bum! V druhom sektore posledného kola boli gumy po smrti. Bol vo vlastnej lige. Ja som si vtedy povedal: ‚Wau, toto je majster sveta.‘ Bola to pre mňa obrovská lekcia,“ dodal dnes už šéf Haasu.

Úplne rovnako to vraj platilo o jazde v premenlivých podmienkach. Starší fanúšikovia si určite spomenú na Alonsovo porovnanie s jeho vtedajším tímovým kolegom Giancarlom Fisichellom, ktoré hovorilo jednoznačne v Španielov prospech. „V Šanghaji sa rozhodol prezuť na pneumatiky do sucha. Mysleli sme si, že je to priskoro, ale fungovalo to,“ spomína Komacu.

„Fernando patrí k jazdcom, ktorí čerpajú sebadôveru z podmienok a pneumatík. Hneď na výjazde z boxov zatlačil, aby naštartoval pneumatiky. Už si nespomínam, či to bolo o kolo neskôr, ale následne sme povolali aj jeho tímového kolegu. Ten však bol na výjazde z boxov opatrný a nedokázal sa dostať do pozitívnej špirály. Stratil tam množstvo času,“ povedal Komacu.

Ďalšou známou Fernandovou schopnosťou je prehľad v pretekoch a schopnosť riešiť niekoľko problémov naraz. Pamätáme si, ako vo vysielačke niekoľkokrát komentoval dianie na trati, o ktorom mal prehľad vďaka sledovaniu veľkoplošných obrazoviek.

„Povedal nám: ‚Pripravte sa, to bude safety car.‘ Nechápali sme, ako to vedel. Neskôr nám povedal, že viedol preteky a začal sa nudiť, tak sledoval preteky na veľkoplošných obrazovkách. Koľko záložnej kapacity asi má?“ povedal udivene Komacu.

Súvisiace články

Diskusia