Komacu varuje pred dvomi zastávkami v Katare: Zničí to preteky


Čaká nás v Katare nudná procesia? Tento okruh má na papieri všetko, čo pri súčasných monopostoch sťažuje predbiehanie. Na pilotov tam čakajú rýchle zákruty a vysoké teploty, takže monoposty a pneumatiky budú pri jazde v špinavom vzduchu trpieť. Navyše, v tomto roku sa k tomu pridá pravidlo o maximálnej dĺžke stintu.
Samozrejme, v hre bude stále undercut a overcut, ale okno na ich uskutočnenie bude užšie. Nedeľné preteky sa pôjdu na 57 kôl, čo pri maximálnej povolenej dĺžke stintu stanovenej na 25 kôl otvára určité možnosti na skoršiu a neskoršiu zastávku, ale nie veľké. Zároveň treba povedať, že ideálna stratégia a ideálna dĺžka stintu je doslova nalinajkovaná.
V Katare je kvalifikácia nesmierne dôležitá za každých okolností, ale v tomto roku bude ešte dôležitejšia, keďže strategické možnosti na posun vpred budú minimálne. Upozornil na to aj šéf Haasu Ajao Komacu.
„Nesúhlasím s týmito umelými obmedzeniami, ale zrejme sú za tým len obavy Pirelli z minulého roka,“ poznamenal japonský inžinier. „Pirelli si povedalo: ‚Určite nepôjdu na jednu zastávku. Aha, tak pôjdu.‘ Preto presadili umelý limit, takže nebude možné odjazdiť preteky na jednu zastávku.“
„Podľa mňa však nie je správne, že v našom športe musíme robiť niečo také. Viete, dosť veľa sa rozprávame o tom, ako sa vyhnúť pretekom s jednou zastávkou v boxoch. Podľa mňa však preteky zničíte, ak to riešite umelo, ako napríklad v tomto roku v Monaku alebo pred dvoma rokmi v Katare,“ poznamenal Komacu.
„Problém podľa mňa nie sú preteky s jednou zastávkou. Problém je… nuž, stačí sa pozrieť na Brazíliu a Mexiko (v oboch prípadoch sme videli, že niektorí jazdci išli na jednu zastávku, iní na dve, pozn. red.) a vidíte, aké vzrušujúce preteky to prináša, keď je výkonnosť pneumatík na hranici medzi jednou a dvomi zastávkami. Vzrušujúce preteky prídu, keď si tímy myslia, že dve zastávky im môžu pomôcť vpred. To podľa mňa musí byť cieľ Pirelli,“ dodal Komacu.
Tohtoročné Monako bolo veľkolepým neúspechom a aj preteky v Katare v roku 2023 sú zdvihnutým ukazovákom pre všetkých, ktorí považujú povinné dve zastávky v boxoch za riešenie. Faktom je, že pri súčasnej dĺžke pretekov budú dva povinné pit stopy znamenať značné zúženie strategických možností. Na druhej strane, s týmito pneumatikami sa zlepšenia zrejme tak skoro nedočkáme.
So súčasnými pneumatikami Pirelli sa tímom len zriedka vyplatia stratégie s dvomi zastávkami. Umelé presadzovanie povinných dvoch zastávok zas vedie k jednotvárnym stratégiám. Potvrdilo sa to aj pred dvoma rokmi v Katare. „To boli slabé preteky, však?“ pokračoval Komacu.
„Viete, všetci mali navlas rovnaké okno na uskutočnenie pit stopov. Nikto nie je hlúpy. Všetci dospeli k rovnakým záverom,“ hovorí šéf Haasu, ktorý v tomto roku neočakáva iný výsledok.
„Nemyslím si, že podobné veci môžu fungovať. Videli ste to aj v Monaku. Ak sa snažíte presadiť niečo umelé, automaticky to ešte zhoršíte,“ dodal Komacu.
- Značky
- Ajao Komacu
- Haas







