Kauza Bearmanovho kola odhalila nebezpečný nedostatok systémov


Na štart druhej časti kvalifikácie sme čakali dlhé minúty. Dôvodom však nebolo len odstraňovanie následkov nehody Franca Colapinta, ale aj skúmanie posledného kola Olivera Bearmana z Q1. Haas bol skalopevne presvedčený o tom, že jeho kolo sa malo počítať a Bearman mal postúpiť do Q2, no FIA nesúhlasí. Tento spor má však ešte jedno podružné zistenie; podarilo sa odhaliť jeden vážny nedostatok systémov.
Oliver Bearman sa blížil k cieľovej čiare vo chvíli, keď FIA vyvesila červenú vlajku. Z palubného pohľadu však bolo veľmi ťažké posúdiť, či to britský jazdec stihol. Pred ním síce svietili červené svetlá, ale tie signalizovali šachovnicovú vlajku. Až na ľavej strane si môžeme všimnúť blikajúci červený panel, ktorý v skutočnosti jazdcov informoval o červenej vlajke — keď začal blikať, Bearman bol už dávno za cieľovou čiarou.
#F1 #Qualifying@fia screw up again. Bearman clearly crosses the line before his red light indicators on his steering wheel lights up. Yet he's not allowed to compete in Q3.@HaasF1Team#NoMoreBS pic.twitter.com/krgrXwglMS
— F1WDC2021 (@F1WDC2021) May 17, 2025
“Na volante sa nám zobrazí červené svetlo,” hovorí Ollie Bearman o kontrolke, ktorá takisto dáva jazdcovi informáciu o prerušení jázd. “V mojom prípade sa rozsvietila až pomerne neskoro po prechode cieľovou čiarou. Z palubných záberov bolo jasné, že keď som prešiel cieľovou čiarou, tak nebola zobrazená červená vlajka.”
“Podľa mňa je teda absolútne nespravodlivé, že mi vymazali kolo. Mám pocit, že keď už prijmú nejaké rozhodnutie, aj keď je nesprávne a očividne nesprávne, tak ho už nezvrátia. To sa mi zdá byť trochu tvrdé,” povzdychol si pretekár americkej stajne.
Aj šéf Haasu Ajao Komacu bol presvedčený o tom, že jeho tím bol v práve. “Podľa nás máme ohromujúce dôkazy, podľa ktorých mal daný čas platiť. Taká je naša pozícia, ale transparentne sa o tom chceme porozprávať s komisármi.”
FIA napokon vydala oficiálne stanovisko, v ktorom vysvetlila, že v skutočnosti to Oliver Bearman nestihol. Podľa oficiálneho systému FIA bola červená vlajka vyvesená 17,6 sekundy po 16:32 hod. Oliver Bearman však preťal cieľovú čiaru až o tri sekundy neskôr, a síce 20,9 sekundy po 16:32 hod.
K chybnému posúdeniu teda síce nedošlo, ale ukázalo sa, že FIA má vo svojich systémoch vážny nedostatok. Ak bola červená vlajka vyvesená tri sekundy pred Bearmanovým prejazdom cez cieľovú čiaru, tak potom červené svetelné panely sa rozsvietili s približne päťsekundovým oneskorením.
Týchto päť sekúnd môže byť v prípade vážnej nehody rozhodujúcich. Aby piloti vedeli čím skôr o potenciálnom nebezpečenstve a napríklad v neprehľadnom úseku nevrazili do monopostu stojaceho na trati, červené panely by mali začať svietiť v ideálnom prípade okamžite. FIA čaká práca.