Komacovi stále zviera žalúdok pri pomyslení na melbournský “výbuch”


Veľká cena Austrálie pripravila Haasu poriadnu facku a tvrdé prebudenie sa do reality. Šéf tímu Ajao Komacu priznáva, že z výkonov stajne cítil úzkosť a dodnes sa pri spomienke na prvý súťažný víkend necíti dobre. Je však pyšný na celý tím, ktorý sa z problémov dokázal aspoň do istej miery vyhrabať.
Piloti Haasu v austrálskej kvalifikácii obsadili posledné dve priečky, pričom na postup do Q2 chýbalo Estebanovi Oconovi viac ako šesť desatín sekundy. Americký tím nedokázal využiť ani príležitosti, ktoré sa naskytajú v premenlivých pretekoch, a Ocon s Bearmanom obsadili posledné klasifikované priečky.
Pre Haas to bol veľmi ťažký štart. “Táto sezóna je zatiaľ ako jazda na húsenkovej dráhe,” hodnotí prvú polovicu ročníka Ajao Komacu. “Predsezónne testy prebehli celkom hladko. Potom v Melbourne došlo k tomu výbuchu. Bol to vážne veľký šok, na ten pocit nikdy nezabudnem. Úprimne som cítil nevoľnosť, pretože sme neboli len poslední, boli sme poslední so stratou šiestich desatín.”
Vzhľadom na obrovské manko musel celý tím urýchlene konať. “V tom prípade máte problém niekde v základe auta, nie? Som však pyšný na každého člena tímu a na to, ako sme zareagovali po tejto situácii. Pravdupovediac sme po Melbourne toho veľa nenaspali. Potom sme začali chápať, v čom spočívajú naše problémy a čo s nimi môžeme robiť, pretože sme si nemohli dovoliť čakať na plánovaný balíček vylepšení. Toto bol vážny problém.”
Haas už do Suzuky priniesol upravenú podlahu a v Imole nasledoval ďalší rozsiahlejší balíček. Americký tím nechcel vymetať posledné priečky a odštartoval svoj návrat do stredu poľa. Od začiatku európskej časti zbiera v priemere viac ako dva body na víkend.
“Nemôžeme byť vydaní na milosť tratiam, ktoré nás čakajú,” uvedomuje si Komacu. “Blížila sa Suzuka, vysokorýchlostný okruh, takže sme museli reagovať. Som pyšný na to, ako sme zareagovali pred Suzukou a aký veľký krok vpred sme spravili. V Imole sme predstavili vylepšenie, ktoré bolo reakciou na Melbourne, a spravili sme krok vpred.”
Balíček určený do Silverstone už nemusel reagovať na problémy z úvodu roka. Inžinieri sa pri jeho príprave koncentrovali na hľadanie čistého výkonu, ako to býva zvykom. “Po Imole sme vedeli, že sa nám podarilo vyriešiť melbournské problémy, takže sme pre Silverstone mohli pripraviť normálny balíček. Povedal by som, že bol celkom dobrý.”
Haas je dnes schopný bojovať o majstrovské body aj vo veľmi vyrovnanom strede poľa. Továreň môže byť pyšná na svoj sezónny vývoj, ktorý bol za bývalého vedenia veľkou slabinou stajne. “Najmä vzhľadom na to, kto sme, sme rovnako ako vlani dokázali, že máme excelentný vývoj. S monopostom VF-25 a so silverstonským balíčkom máme auto, s ktorým môžeme zakaždým bojovať o prvú desiatku, ak všetko zvládneme.”
Stajňa z Kannapolisu nechce zostať na deviatom mieste konštruktérskeho šampionátu. “Máme 35 bodov, čo je deviate miesto, ale na šiestu priečku strácame len osem bodov. Je to veľmi tesné. Každý víkend musíme spraviť jeden krok vpred a odviesť čo najlepšiu prácu.”
Ajao Komacu napokon priznal, že mu do veľkej miery aj odľahlo. Keby sa takýto scenár zopakoval pred rokom, keď čerstvo nastúpil na post šéfa tímu, veľmi ťažko by sa mu získavala dôvera Genea Haasa, z ktorej tento rok ťažil.
“Už som to povedal veľakrát, že keby sa to stalo pred dvanástimi mesiacmi, bola by to katastrofa,” pripustil Komacu. “Aspoň sme si v priebehu minulého roka stihli vybudovať istú dôveru, podporu, spolupracovali sme, takže sme mohli riešiť aktuálnu situáciu. Ani nemôžem mať väčšiu radosť z tejto reakcie.”
- Značky
- Ajao Komacu
- Haas