logo F1online.skF1online.sk

Baku videlo ďalší triler. Piastri predviedol víťaznú obranu a McLaren je v čele šampionátu

Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala15. 9. 2024

Veľká cena Azerbajdžanu ponúkala ďalšie napínavé divadlo. Tentokrát sa po súboji Charlesa Leclerca s Oscarom Piastrim, a Ferrari s McLarenom, teší austrálsky pretekár. Ten krátko po zastávke v boxoch odvážne zaútočil na Charlesa Leclerca a vzal mu vedenie. Monačan sa ďalších tridsať kôl neúspešne prebíjal späť do vedenia, ale v samom závere mu odišli pneumatiky a musel sa tvrdo brániť pred Sergiom Pérezom a Carlosom Sainzom.

Tridsať kôl sme sedeli na krajoch našich sedačiek. Leclerc sa dobíjal a dobíjal pred Piastriho, ale po tridsiatich kolách v špinavom vzduchu mu nakoniec odišli zadné pneumatiky a ocitol sa v bitke so Sergiom Pérezom a Carlosom Sainzom o tretie miesto. Tá nakoniec skončila veľkou nehodou mexicko-španielskeho dua a finišom s aktivovaným virtuálnym safety carom.

Prvý stint patril Leclercovi

Štart prebehol relatívne pokojne. K zmenám na čele nedošlo. Štart však príliš nevyšiel Carlosovi Sainzovi, ktorý v úvodnej sekcii zákrut spadol za Sergia Péreza. Postúpil aj Max Verstappen a prekonal Georgea Russella. Skvelý progres sa podaril aj Landovi Noriisovi. Pilot McLarenu sa na začiatku druhého kola nachádzal na dvanástom mieste – v porovnaní so štartom pokročil o tri pozície.

Piastri sa v úvode dokázal udržať v dosahu DRS za Leclercom. Vedúce duo sa v prvých kolách naťahovalo o každú desatinu. Ferrari sa v prostrednom sektore v čistom vzduchu podarilo vzdialiť, ale na cieľovej rovinke sa McLaren opäť dotiahol.

Na začiatku 8. kola sa Lando Norris prepracoval do bodovanej desiatky, keď prekonal Olivera Bearmana na Haase. Pilot McLarenu zvolil, pochopiteľne, alternatívnu stratégiu a štart na tvrdých pneumatikách. V tom čase sa Leclercovi podarilo definitívne odtrhnúť a zvýšil svoj náskok nad dve sekundy. Piastri sa medzitým začal trápiť so zadnými pneumatikami a otváral dvere tretiemu Pérezovi.

V 10. kole sa Nico Hülkenberg prepracoval do najlepšej desiatky, keď predbehol svojho tímového kolegu, ktorý sa pri svojich druhých pretekoch trápil stále viac a viac a čoskoro čelil útoku zo strany Daniela Ricciarda.

V tejto chvíli povolal Williams do boxov Franca Colapinta na prvú plánovanú zastávku. Aston Martin musel reagovať, povolal Alonsa, a odrazil prípadný undercut.

Medzitým na čele pokračovala spanilá jazda Charlesa Leclerca. Ako to povedal komentátor Sky a bývalý pilot Karun Čandhok: „Leclerc je na tejto trati na inej planéte.“ Ani trochu ho nevyrušilo, keď trápiaci sa Verstappen, Russell a Hamilton zamierili na konci 12. kola do boxov. Jeho preteky sa nachádzali úplne inde a v tom čase navýšil svoj náskok na Piastriho na päť sekúnd.

Piastri sa po prezutí vracia do hry

Leclerc nemusel okamžite reagovať ani na zastávku Sergia Péreza, ale to už neplatilo o Piastrim, ktorý nemal na Mexičana taký komfortný náskok ako pilot Ferrari. McLaren nereagoval, ale tím dostal lepší nápad. Pérez totiž vyšiel na trať za Norrisom a ten ochotne pomohol svojmu tímovému kolegovi. Lando spomalil Checa v sekcii pod hradbami a umožnil Piastrimu sa udržať pred Red Bullom. Oscar mal o dve kolá čerstvejšie pneumatiky a udržal si pozíciu na trati, ale to by sa nepodarilo, nebyť výdatnej pomoci od tímového kolegu.

V 16. kole Júki Cunoda odstúpil z pretekov v dôsledku kontaktu s Lancom Strollom v prvom kole. Ferrari v rovnakom čase povolalo Charlesa Leclerca a Monačan sa udržal vo vedení. V 17. kole prišiel do boxov aj Sainz, čím uzavrel prvé a posledné kolo zastávok v boxoch.

Piastrimu sa však podarilo vrátiť do DRS za Leclercom a súboj o víťazstvo sa nám v podstate reštartoval. V 20. kole sa Oscar pokúsil o útok z veľkej diaľky do prvej zákruty a možno trochu prekvapil pilota Ferrari. Tým sa nám zmenil líder a išlo o rozhodujúci okamih pretekov. Leclerc sa zúfalo držal v DRS za Piastrim, ale nebol dosť blízko na návrat do čela. Tvrdé boje prebiehali aj za nimi, kde sa Alex Albon a Lando Norris, štartovali na tvrdých pneumatikách, ocitli mimo poradia a v súbojoch s Carlosom Sainzom a Maxom Verstappenom.

Osem kôl búšil Leclerc do Piastriho ako pomätený a v závere 28. kola sa vrhol do útoku, ale neuspel. Na konci 30. kola prišiel ďalší pokus a opäť neúspešný. Na konci 32. kola zaútočil Monačan znovu, ale Piastri si krásne držal vnútornú stranu.

V 40. kole Leclerc hlásil tímu, že Piastri sa začína trápiť. Pre mnohých bolo nepochopiteľné, ako Charles dokázal zostať nalepený na zadnom krídle McLarenu a nezničiť si pneumatiky. Desať kôl pred koncom sa Ferrari naďalej držalo tesne za pápajovým zadným krídlom, ale nedokázalo sa dostatočne priblížiť a Piastri si majstrovsky strážil vnútornú stopu v nájazde do prvej zákruty.

Záverečná nehoda Sainza s Pérezom

Päť kôl pred koncom sa zdalo, že Leclerc stráca paru. V tomto okamihu stratil DRS za Piastrim a spadol priamo do pazúrov Péreza. „Nemám žiadne zadné pneumatiky,“ ohlásil Monačan svojmu inžinierovi. Teraz bol na ťahu Red Bull a taktiež Sainz, ktorý sa postupne dotiahol. Tri kolá pred koncom mohol Charles zabudnúť na bitku o víťazstvo a musel vrhnúť všetky sily na obranu.

Dve kolá pred koncom sa Pérez vrhol na Leclerca a ten sa tvrdo a úspešne ubránil. Zlý výjazd pilota Red Bullu z prvej zákruty ponúkol dokonalú príležitosť Carlosovi Sainzovi. Ten prekĺzol na tretie miesto, ale na výjazde z druhej zákruty sa ocitol len tesne pred Pérezom, došlo ku kontaktu zadnej pneumatiky Sainza o prednú pneumatiku Péreza a obaja piloti skončili v múre.

Riaditeľstvo pretekov následne aktivovalo fázu virtuálneho safety caru a dojazdilo sa bez zmien v poradí so Sainzom a Pérezom mimo pretekov.

Krátko predtým sa Lando Norris priblížil k Maxovi Verstappenovi a súboj o šieste miesto rýchlo rozhodol vo svoj prospech. Spolu s najrýchlejším kolom a nehodou Sainza a Péreza sa nakoniec posunul až na štvrtú priečku, vďaka čomu znížil svoju stratu na Maxa Verstappena v šampionáte o štyri body. Nezdá sa to veľa, ale po štarte z pätnásteho miesta je to obrovský úspech.

Preteky tak po fantastickom defenzívnom výkone vyhral Oscar Piastri. Ten spolu s Landom Norrisom získal 38 bodov a poslali McLaren do čela Pohára konštruktérov s náskokom dvadsať bodov na Red Bull. Druhý nakoniec skončil sklamaný Charles Leclerc, ktorý ani štvrtú pole position v Baku nepretavil na víťazstvo. Tretie miesto obsadil po nenápadných pretekoch George Russell.

Štvrté miesto patrí Landovi Norrisovi, ktorý porazil piateho Verstappena a udržal sa v boji o titul. Vďaka problémom a nehodám pozbierali veľké body aj piloti v strede poľa. Šiesty skončil Fernando Alonso, siedmy Alex Albon, ôsmy po životnom víkende Franco Colapinto, deviaty po obrovskom trápení Lewis Hamilton a desiaty Oliver Bearman, ktorý aj v nedeľu porazil (jedenásteho) Nica Hülkenberga, hoci sa väčšinu pretekov držal za ním.

Po napínavom trileri v Baku nemáme čas na oddych. Už budúci víkend nás čaká Veľká cena Singapuru.

Preteky - VC Azerbajdžanu 2024

logo Ferrari
Charles Leclerc
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Mercedes
George Russell
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren1:32:58,007512.1:47,06025
2.
Charles Leclerc
Ferrari+10,910511.1:47,06718
3.
George Russell
Mercedes+31,328515.1:46,62815
4.
Lando Norris
McLaren+36,1435115.1:45,25513
5.
Max Verstappen
Red Bull+1:17,098516.1:46,79810
6.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:25,468517.1:47,0578
7.
Alex Albon
Williams+1:27,396519.1:46,9476
8.
Franco Colapinto
Williams+1:29,541518.1:47,2744
9.
Lewis Hamilton
Mercedes+1:32,4015119.1:47,2362
10.
Oliver Bearman
Haas+1:33,1275110.1:47,0481
11.
Nico Hülkenberg
Haas+1:33,4655112.1:47,691
12.
Pierre Gasly
Alpine+1:57,1895118.1:48,018
13.
Daniel Ricciardo
RB+2:26,9075114.1:48,380
14.
Kuan-jü Čou
Stake+2:28,8415117.1:47,644
15.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo5020.1:48,831
16.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo5016.1:48,418
-
Sergio Pérez
Red Bullnedokončil494.1:47,013
-
Carlos Sainz
Ferrarinedokončil493.1:46,866
-
Lance Stroll
Aston Martinnedokončil4513.1:48,148
-
Júki Cunoda
RBnedokončil1411.1:50,887

Live

Súvisiace články

Diskusia