logo F1online.skF1online.sk

Red Bull sa pýtal na zadné krídlo McLarenu, podľa FIA je všetko v poriadku

Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 9. 2024

Možno si ešte spomeniete na Veľkú cenu Azerbajdžanu v roku 2021, keď všetko smerovalo k tesnému boju o titul medzi Mercedesom a Red Bullom. Práve na trati v Baku vtedy prepukla kauza flexibilných krídel, ktorá napokon viedla k zmenám parametrov záťažových testov uprostred sezóny. V tomto roku sa po pretekoch v Baku opäť riešia flexibilné krídla a FIA na situáciu reagovala oficiálnym stanoviskom.

Flexibilita krídel sa v tomto roku už vo veľkom riešila. Išlo však o ohybnosť predných krídel. Tie sa podľa viacerých názorov stali dôležitou súčasťou úspechov McLarenu a obrody Mercedesu uprostred sezóny. Po pretekoch v Baku sa však opäť riešia zadné krídla.

Nie je náhoda, že k tomu dochádza práve na tomto okruhu. Azerbajdžan je totiž jedinečnou kombináciou pomalých zákrut a dlhých roviniek. V prostrednom sektore potrebujete prítlak a zadné krídlo ako v Monaku, na dlhých rovinkách zas nastavenie na Monzu. V Baku sa ide viac ako dva kilometre na plný plyn a dosahujú sa tu najvyššie rýchlosti v kalendári. Akýkoľvek ohyb zadného krídla bude mať väčší vplyv než na iných okruhoch.

Pohľad z kamery monopostu Oscara Piastriho viedol k vášnivej diskusii a dokonca dostalo správanie zadného krídla (a hlavne vyklápacej lišty DRS) McLarenu prezývku „mini DRS“. Ohybnosť komponentov sprevádza debaty vo Formule 1 už desaťročia a v Azerbajdžane sa opäť otvorili. Na rade je znovu stará Sizyfovská otázka: ak zadné krídlo McLarenu prešlo záťažovými testami, mala by FIA zasiahnuť?

V roku 2021 federácia zasiahla a uprostred roka zmenila parametre záťažových testov, čo hraničilo so zmenou pravidiel v priebehu sezóny. V tomto roku dala FIA v prípade flexibilných predných krídel najavo, že ak k úpravám dôjde, stane sa tak až pred štartom nového ročníka. Ako to bude v prípade zadných krídel?

„FIA podrobne monitoruje flexibilitu karosérie všetkých monopostov a vyhradzuje si právo kedykoľvek v priebehu sezóny požiadať tímy o úpravy,“ stojí v oficiálnom tlačovom stanovisku Medzinárodnej automobilovej federácie. „Keď však tím úspešne absolvuje záťažové testy, splní pravidlá a technické direktívy, považuje sa jeho dizajn za úplne súladný s pravidlami a nebudú prijaté žiadne ďalšie opatrenia.“

„FIA v súčasnosti skúma dáta a všetky nové dôkazy, ktoré sa objavili počas veľkej ceny v Baku, a zvažuje nové opatrenia pre budúce zavedenie. Je to súčasť štandardného procesu pri kontrole dodržiavania technických predpisov. FIA si vyhradzuje právo na zmeny v priebehu sezóny, ak to bude považovať za potrebné,“ dodáva riadiaci orgán Formuly 1.

Toto stanovisko sa dá čítať dvojako. FIA na jednej strane potvrdila legálnosť McLarenu, ale na druhej zopakovala, že, podobne ako v roku 2021, môže zasiahnuť – aj uprostred sezóny. Medzinárodná automobilová federácia však v podstate len zopakovala mantru, ktorú poznáme z kauzy flexibilných predných krídel.

Podľa BBC sa Red Bull opäť pýtal FIA

Podľa zákulisných zdrojov sa aj zadné krídla stali predmetom horúčkovitých bojov v padoku. Red Bull a Ferrari vraj po Monze žiadali od FIA objasnenie jej ďalších krokov v oblasti predných krídel. Keď federácia odpovedala, že nezasiahne, inžinieri v Milton Keynes a Maranelle údajne začali s horúčkovitou prípravou rovnakých riešení na Singapur.

Dá sa očakávať, že rovnaký modus operandi sa zopakuje aj v prípade zadného krídla a podľa britskej televízie BBC podnikol Red Bull kroky aj v tomto prípade, čo sa v čase vrcholiaceho titulového boja dalo očakávať.

„Riadiaci orgán FIA tvrdí, že zadné krídlo McLarenu je v súlade s pravidlami po otázkach Red Bullu na jeho legalitu,“ uviedol vo svojom článku známy reportér padoku F1 Andrew Benson z televízie BBC, ktorý v závere článku dodáva: „Hovorca Red Bullu sa odmietol vyjadriť. Táto debata nadväzuje na predchádzajúcu diskusiu o flexibilite predných krídel McLarenu a Mercedesu. Aj predné krídla boli označené za súladné s pravidlami.“

Zas a znova sa nám opakuje tá istá debata. Výsledok opäť neuspokojí všetkých, ale na záver je ešte vhodné pripomenúť, že aj keď komponent prejde záťažovým testom, to ešte nevyhnutne neznamená, že je legálny. Práve na to sa snažia poukázať súperi McLarenu.

„Aerodynamická ohybnosť je už dlhé roky dôležitým faktorom. Aj keď krídlo prejde testami FIA, pravidlá jasne hovoria, že komponent nesmie byť od začiatku navrhnutý ako ohybný,“ povedal pre Motorsport.com jeden nemenovaný šéf tímu Formuly 1.

„Spoliehame sa na FIA, že určí hranice. Samozrejme, všetko je do určitej miery ohybné, ale čo je akceptovateľné, a čo nie? Opäť vidíme, že sa zachádza do extrémov. Myslím si, že je na FIA, aby rozhodla, či je to v poriadku – a v takom prípade to začnú robiť všetci –, alebo nie,“ pokračoval jeden z nespokojných šéfov tímov.

„Medzi činnosťou jednotlivých tímov v tejto oblasti vznikla veľká diskrepancia a zadné krídlo McLarenu vyvolalo po Baku veľký záujem. Samozrejme, že takéto riešenie pomôže zlepšiť výkonnosť a o to sa snažia všetci,“ uviedol nemenovaný šéf, ktorý svojím spôsobom vyjadrovania a skladbou viet pripomínal Christiana Hornera.

Súvisiace články

Diskusia