logo F1online.skF1online.sk

FIA odobrala tímom právo na používanie jej váh. Riziko porušenia pravidiel stúplo

Carlos Sainz na rošte
© Scuderia Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 10:06

Dodržiavanie minimálnej povolenej hmotnosti je pre tímy kľúčové. Ide o jedno z najčastejších porušení technických pravidiel za posledné roky. Po poslednom opatrení FIA však ešte stúpla šanca na diskvalifikáciu pre nedodržanie minimálnej hmotnosti.

FIA totiž svojím posledným opatrením nedovolila tímom používať svoje zariadenia na meranie hmotnosti, ktoré sú umiestnené pri vstupe do boxovej uličky. Ak tieto váhy použili a váženie v garáži následne prinieslo rovnaký výsledok, tímy vedeli, že ich merania sú plne v súlade s údajmi FIA.

Ako vieme, každý kilogram navyše znamená spomalenie o asi 0,035 sekundy na kolo (v prípade dlhšej trate aj viac), čo znamená stratu tri sekundy na dĺžku celých pretekov. Tímy sa tak snažia dostať čo najbližšie k limitu a niekedy to netrafia. V posledných rokoch sme to niekoľkokrát videli.

Aby minimalizovali riziko, tímy mali do Veľkej ceny Singapuru právo na využívanie meracích zariadení FIA. Tá to však od Singapuru neumožní, pretože boxové uličky sú v priebehu víkendu preplnené a tímy často stoja v rade, aby mohli autá odvážiť. Zaviedla tak nové opatrenia.

Pred začiatkom víkendu informoval riaditeľ pretekov F1 Rui Marques v poznámkach k podujatiu: „Váhy FIA od tohto podujatia nebudú prístupné tímom.“ To znamená, že tímy si už nemôžu overiť hmotnosť svojich áut na oficiálnych váhach.

Úplne bez referencie však nezostanú. Hovorí sa, že budú mať prístup k závažiam, ktoré sa používajú pri kalibrácii oficiálnych váh. Tie budú môcť tímy naďalej použiť na overenie, či ich váhy merajú rovnako ako tie FIA.

Na tímy to však pravdepodobne bude mať vplyv. Doteraz sa mohli so sebadôverou tlačiť na minimálnu povolenú hmotnosť, ale po tejto zmene sa očakáva, že inžinieri si nechajú väčšiu rezervu. Napríklad pretekový riaditeľ Alpinu Dave Greenwood dostal otázku, či sa niekedy stalo, že údaje z tímových váh sa líšili od údajov FIA. „Áno, ale taká je realita. Musíme s tým počítať a nechať si rezervu,“ skonštatoval.

„Na konci dňa platí, že sa počíta len to, čo nameria FIA. Musíme si teda nechať rezervu, aby sme sa uistili, že všetko je, ako má byť,“ dodal Greenwood.

Hlavný pretekový inžinier tímu Haas Francesco Nenci súhlasil s tým, že jedným z dôsledkov neistoty je, že tímy budú musieť zohľadniť riziko potenciálnej odchýlky medzi rôznymi váhami. „Čím viac potvrdení od FIA získate, tým lepšie,“ povedal. „Z inžinierskeho hľadiska by sme to však mali zvládnuť aj bez toho.Samozrejme, medzi váhami FIA a našimi váhami existuje rozdiel v kalibrácii, s ktorým treba počítať, takže možno budeme musieť tú rezervu o niečo navýšiť.“

Hlavný inžinier Red Bullu Paul Monaghan však nepanikári a upozorňuje, že je to súčasť hry. Jednoducho je len na tímoch, ako veľmi sa rozhodnú riskovať. „Každý tím pristupuje k minimálnej hmotnosti inak. Môžete sa spýtať Mercedesu. Chudáci, už ich kvôli tomu raz diskvalifikovali. Keď sa vám to stane, je to bolestivé,“ skonštatoval Monaghan.

„Nikto sa to nebude snažiť obísť, pretože je až príliš jednoduché byť pri tom pristihnutý. Tak si nastavte rezervy podľa toho, akú máte spotrebu. Hodíte si kockou a uvidíte, či ste mali pravdu,“ pokračoval Monaghan.

Podľa jeho slov sa pre jeho tím nič nemení. „Pre nás nie. Možno sa nájdu iní, ktorí si povedia: ‚Preboha, svet sa prestal točiť, magnetické pole skolabovalo a zemské jadro sa stuhlo.‘ My to jednoducho zvládneme a urobíme, čo treba.“

Súvisiace články

Diskusia